TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• spm. til dere som har bytta litt motorer pÃ¥ mr2 mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #35869  av Dont_Panic

hei, har ett spm.
vurderer kjøpe en 3gen 3S-GTE og bytte fra nåværende gti motor.
har utdanning innen mekanisk og elektro (automatikkmekaniker) og har tillgang på enel verktøy og løftebukk og greier. spm. er da hvor lang tid jeg bør sette av til dette, hvor mange timer ca. på mekanisk og hvor mange på elektrobiten?

mvh. Bjørn Erik

#35874  av Christian

Om du beregner deg ei uke fra du begynner til alt er ferdig har du ett greit skjema :) Bruker selv ca 2 kvelder på å skru motoren ut, 2 kvelder inn igjen og 2kvelder til elektrobiten, div småting, lufting mm.
Forutsetter selfølgelig at den nye motoren er ferdig satt sammen med ny reg reim, hose from hell, termostat og andre bytte ting.
Kan nok gjøres mye fortere enn dette også, men det er greit å sjekke litt ekstra mens man driver på, så slipper man noe tull i ettertid :)
Rekorden på en motorbytte fra GTi til turbo er på 12-13 timer tror jeg :roll:

#35885  av chris

Christian skrev: Rekorden på en motorbytte fra GTi til turbo er på 12-13 timer tror jeg :roll:
er det din rekord eller? ;)

#35893  av Christian

Tror ikke det :wink: Var noen råskinn over dammen, tror jeg. Leste litt om det på mr2faq.com for ca 2år siden :)

Dont_Panic : Elektrobiten er gjort på 30min når du har tegningene.

#35942  av MR2turbo

Det høres ikke helt feil ut det Christian sier.. men det kommer jo helt an på hva du gjør ut av det..
Det kan jo hende at du må ha noen deler underveis, og da går tiden fort..
Og skal du pusse å gnikke, går det enda lenger tid ;)

#36076  av Christian

MR2turbo skrev:...Det kan jo hende at du må ha noen deler underveis, og da går tiden fort...
Hæ, nei da! :mrgreen:

#36186  av CelicaGT

E det mykje forskjell på det elektriske fra NA til turbo?
Mykje som må forandrast på???

#36188  av MR2turbo

Følte du deg truffet Christian :lol:

Du må "matche" motorledningsnett og ledningsnett i bilen uansett når du bytter motor, men no særlig mere er det ikke....

#36245  av Christian

En smule truffet ja :wink:

Den elektriske biten er egentlig veldig enkel, gjort på 30min.

#36413  av Dont_Panic

tusen takk :D var en uke ca. jeg hadde håpa på, den motoren jeg sikkler på er jo en 245HK bakpart som har gått ca 110000, så burde vel kansje bytte regreim og sånt :shock:

#36432  av CelicaTurbo

Du bør bytte det meste som er enkelt å bytte mens motoren først er ute, regreim, Hose-from-Hell osv..

#36463  av Dont_Panic

liste over ting jeg bør kjøpe inn på forhånd mottaes med takk :D

#36863  av Dont_Panic

det der er vel ikke en 3gen motor ser det ut som. skal jeg ha kjøper jeg nok igjennom egon