TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• godkjenne effektøkning

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #285737  av BT-GTI

lurte litt på effektøkning i vognkortet..

bilen min har nå vært her i landet i 10år . dermed kan jeg trimme og få det godkjent uten å måtte betale dyredommer.

men da må jeg få papirer fra toyota at bilen og de delene jeg har er godkjent for effektøkningen.og at bilen tåler dette..

jeg har jo 205 orginalt i vognkortet men vil gjerne ha 245 i vognkortet siden dette er mer sannsynlig å få.
jeg er på vei til å kjøpe bremser til 3gen. motoren er jo ikke 3gen men 2gen jdm motor så få lik effekt som en org 3gen er jo bare å fjerne kattene eller en av to. og øke til 0.75bar i ladetrykk. altså sette tilbake org annlegg minus DP

så noen som har gjort dette? og er det noe mer jeg trenger enn større bremser?

jeg må jo få papirer at bilen kan brukes med 245hk fra toyota dette er jo det vanskligste. at bilen blir vist med det er jo ikke noe problem..
 #286336  av jumbo

Gjør dokumentasjonen riktig så går det der helt greit. Men det er desverre lettere sagt enn gjort. Toyota i Norge har fint liten erfaring med 3.gen turbo i MR2 og er often alt annet enn hjelpsomme.

Men f.eks komplette delelister for bremser og understell burde holde, men det beste tipset er egentlig å snakke med BT først, og bli enige om hva som holder og ikke.
 #286356  av cameleon

Dette har det vært diskutert mange ganger før.

Det jumbo sier her er rett. Det du i bunn og grunn må gjøre er å få laget deg et dokument som sier at både Gti og Turbo er samme bil foruten motor og karosseri. Hør først med BT som jumbo sier. Deretter så sender du inn en søknad. Du får da en regning i posten som du må betale. Kvitteringa på denne regninga må du ha med når du skal få godkjent bilen din sammen med det dokumentet du har laget deg som da sier at disse bilene er de samme. Det du kan gjøre er å skaffe deg microcat. Programmet som toyota har. Skriv ut alt av delenummer på dette som jumbo nevner. Send så disse inn til toyota norge for å få stemplet at dette stemmer overens. Dette med toyota norge kan være ett lite pes, men om du møter på rett person, så går dette bra. De skriver da ut et ekstra papir på at disse nummerene stemmer og at dette motorbyttet er forsvarlig.

Når du bytter motor så skader det heller ikke å få gjort dette hos et verksted som gjør seg villig til å ta på seg denne jobben. Ta med deg kvitteringa fra verkstedet slik at de ser at det er gjort på en forsvarlig måte.

Det største problemet kan være å få skaffet papirer på CO tallene. Dette er hva som har stoppet meg i å hitil fått godkjent motoren.
 #286357  av mralp

Drop BT du.

Det er 3 grunner til jeg sier dette:

1) BT der du bor har vel ikke rulle, så "om du blir tatt" må du bremse den hos en tredjepart. "15%" regelen brukes, så de unngå at 300.000 folk med eldre bruktimporterte biler krever penger tilbake pga lavere effekt enn det de har betalt for. At du har 240 hp er dermed en "no event".
2) Bruker du boostkontroller o.l er det game over, da det er ikke lov å kunne enkelt øke effekten (tuller ikke!).
3) Datasprut får du heller ikke godkjent, finner BT det på bilen din må du fjerne det, hvilket i praksis betyr at alle pengene du brukte på motormods var bortkastet. (For de kunnskapsfulle som undrer; Full syklystest v/TUV sjekker kun mappet du har inne, og er således verdiløst for de som bruker sprutet for å endre parametre etc).

Mao, hold kjeft. BT er idioter som kun ønsker deg vondt. Tro meg, jeg er ikke noe sint 18 åring med store meninger, jeg er langt oppi 30 og har lært på den dyre måten hvem man aldri skal snakke med.
 #286359  av Mr2Kenneth

Så ved motorbytte fra 3sge til 3sgte, hva gjør man ved neste EU.godkjenning? Legger dem ikke merke til dettE?
 #286380  av mralp

re:
Du får anmerkning om "modifisert motor" og må vise bilen til BT. Mao må du bytte motor før visning for å unngå trøbbel.

Har du kjenninger på verksted kan du selvsagt få de til å overse at du har feil motor, men det er vel færre og færre som tør pga følgene om de blir "tatt"
 #286390  av cameleon

Når du skal godkjenne bilen din så må alt med ved turbomotoren være dønn orginalt. Alt av elektronikk som blir nevnt her er fy fy. du kan til nøds montere på DP og luftfilter, men siden alt av orginale deler følger med på slike motorer, så vent med å montere alt annet stæsj.

mralp: du sier man må droppe BT, denne delen skjønner jeg ikke siden du uansett må ha bilen på visning for at de faktisk skal godkjenne den. mulig jeg har oversett noe her i det du skriver, men om du har en annen framgangsmåte for å slippe unna BT for en slik godkjenning, så hadde det vært kjekt å høre den :)

Er jo til syvende og sist BT som gir deg ett ja eller nei om du får denne godkjenninga i vognkortet.
 #286404  av mralp

Hei mafiabossen! :)

BT-gti har 205 hp i vognkort, mao godkjent turbomotor.

Uten BC og andre fancy mods (som han allikevel må fjerne ved visning), burde han være innenfor 15 % regelen.

Dermed er det lite vits i å dra til BT med 240hp.

Det beste er at BT, og alle andre offentlige instanser, knapt vet at du eksisterer. Husk, BT er jo ikke interessert i å gjøre jobben sin (da kunne de bare dratt til Narvesen, kjøpt bilblader, og begynt å kalle inn biler til kontroll, eller møte opp på hvilket som helst treff og spise skilter). Det de liker er å sitte på ræva og plage uheldige med paragrafer de vet du aldri kan oppfylle.
Å frivillig stille seg i en slik posisjon er galskap, imo.

Regner med du spurte ang trådstarter, om det var fra Mr2Kenneth, så spør han om konsekvensen av å levere en bil til EU-kontroll med turbomotor, når det ikke står i vognkortet. Godkjenning av dette står bla i toyparts-tråden. Vil du gjøre det selv og du har en eksotisk motor (f.eks senere revisjoner av 3s-gte) tar du en full syklustest i Tyskland. Da har du dokumentert at bilens avgasser under alle kjøreforhold er innen EU-reglementet. Da har du også alle former for CO-krav i lommen.

Personlig ville jeg gitt faen. Dette pga at du, i likhet med alle andre motorinteresserte, neppe kjører en bil etter forsikringsselskapets godkjenninger. Mao vil du få avkortning slik det passer saksbehandler, om forsikringsselskapet orker snuse borti dette ved skader. I likhet vil BT kunne gjenoppbygge bilen din for å bremse motor, og fakturere deg for ulovlig effekt. De modifikasjonene de finner på bilen etter en krasj er jo uansett ulovlige, selv om det kun er en boostcontroller, og du kan banne bein på at en jury dømmer imot deg om du krasjer med en ”modifisert sportsbil”.

Jeg har gitt litt opp nå. Får vel kjøpe meg en amcar igjen. 450hp i en bil fra 50-tallet, som verken kan svinge eller stanse. Holdt jo på med amcar første 6 åra, moro nok det, men det er tungt å bli tvunget tilbake når man har opplevd sikkerheten, responsen og presisjonen i japansk håndverk.

Hvorfor kunne ikke jeg bli hekta på ...tja, hva holder folk på med mon tro ...curling? ...orientering? ...gå tur med hund? :roll:
Bil er galt i Norge.
 #286405  av Zepticon

mralp skrev:Husk, BT er jo ikke interessert i å gjøre jobben sin (da kunne de bare dratt til Narvesen, kjøpt bilblader, og begynt å kalle inn biler til kontroll, eller møte opp på hvilket som helst treff og spise skilter). Det de liker er å sitte på ræva og plage uheldige med paragrafer de vet du aldri kan oppfylle.
Tydeligvis ikke vært i Trondheim du? :lol:

Men til saken... OM du alelrede har godkjennt turbomotor så er det tut-og-kjør med modifikasjoner. Blir du stoppet så må du vise bilene "ved en senere annledning" mao rett hjem å bytte tilbake til orginalt.
 #286412  av cameleon

mralp: Jeg skjønner hva du mener nå.
Jeg koblet ikke at han hadde en turbo fra før av. jeg bare leste gti med en gang. Om man har en turbo i utgangspunktet så ser heller ikke jeg vitsen med å få bilen godkjent hos BT. Om man blir stoppet i teknisk, så ser nok ikke gutta der noen forskjell på hvilken revisjon det er.
Jeg ble jo stoppet i teknisk med min for litt over 1 1/2 år siden nå, og har ikke hatt skilter på bilen siden da. Skal få bilen godkjent som gti nå igjen slik det står i vognkortet, for så å sette i turbomotoren igjen osv.

Problemet med BT er jo at det varierer jo fra gang til gang hva som er galt med bilen. Folka her i trondheim er jo helt spinnville når det kommer til å finne feil. Skulle tro at man kjører rundt med et biologisk våpen slik de holder på.

Og det er ikke jeg som er mafia, men staten. :P
 #286424  av wacky

En ting dere som ikke vil kjøpe/kjøre GTi med turbmotor er at du (i teorien hvertfall) sitter med sjegget like mye i postkassa om du kjører cosworth eller 200sx med normal trimming. Disse kommer fort opp i over 100 hk ekstra, mens en GTi med turbomotor er ca 60 hk mer en lovlig. I tillegg er bremser og oppheng beregnet til disse ekstra hestene fra fabrikk. Det er det ikke cossi/200sx. 60 hk ekstra er vel ikke mer ektra en det gir ved å rense luftfilteret på en cosworth :wink:
 #286517  av WaxFraq

hehe...mange sinnsykt bra innlegg i den tråden her!
vil bare å henge meg på å si det samme som de aller fleste her...gi faan i BT..
det er overhodet ingen vits i å prøve å "samarbeide" med dem!
Jeg gjorde et forsøk på det i namsos...skulle godkjenne en "offroad" bil..
en patrol med 35" dekk, islandsbreddere, kufanger/vinsjfeste/lyktbøyle..det var ikke mye hjelp å få gitt..
jeg fikk ikke vite hva som var lov eller ikke heller...skikkelig bra med andre ord..!!! 8)

men men...morro uansett!! stå på å trim, gi faan! vi betaler så mye avgifter uansett, så noe morro må vi kunne få ha det!!!
 #286564  av jumbo

Som de andre sier - det er fullstendig meningsløst å godkjenne med 3.gen GTE dersom du alerede har godkjent turbo.

205 til 240ish går normalt helt greit, blir normalt aldri oppdaget, og er uansett et begrenset problem dersom du blir stoppet.
 #286911  av KinG^KaoZ

205 + 15% = 235 omtrent. Noe du aldri kommer til A bremse om du setter opp motoren likt en med 245 orginalt har. Her er det nok best for alle om du unngAr BT. :)
 #286923  av WaxFraq

hvis i en tenkt situasjon du blir stoppet i teknisk kontroll (av en eller annen grunn..).
hvis den personen fra BT da ser forskjell på ct20 og ct26 snelle...da har dere annet å snakke om en hvorvidt det er lovelig...! da er han entusiast..!! :lol: