TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• anskaffe meg mk1 MR2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #35991  av Phantom3D

Hei, jeg vraka på søndag BMW'n min etter en pungtering. Skal derfor kjøpe ny bil. Skal prøve en MR2 mk1 på søndag.

Den skal være helt rust og skadefri, men det er satt i en Corolla GTi motor, ikke den orginale (Ble byttet i 91) Hva har dette å si, hørt at det er 4-5 hester mindre i denne en i den orginale. Men han som selger den sier at det er en "bedre" motor. Han sier også at det eneste som er med bilen er at når man gir flatt jern, er det vibrasjoner fra drevene i bilen. Han sier det er normalt på MR2, vanlig slitasje, men ikke noe farlig.

Noe mer jeg bør se etter som har vært problem på MR2? Det er en 87 modell med targatak.

Mvh
Magnus Ringen

#36012  av Kenny

rust i hjulbuer: lukk opp bagasjen, og løft opp teppet på sidene.., da ser du rett ned på sveisen i hjulbuen.. den kan avsløre mye rart.. . har det begynt å bli brunt der, så er det i gang... :?

ellers er det vel ganske nonrmalt at t-taket begynner å lekke litt..
motoren du snakker om er vel stort sett helt lik tror jeg, hvis det er fra corolla 87 :arrow: hvis det er fra corolla som er eldre har du vel den 1. utgaven av motoren, som har noen fler svakheter, uten å være en dårlig motor.
Tror ikke det er noe mindre ponnier i den uten at jeg skal si det helt sikert. :wink:

oljeforbruk er vel også ganske vanlig på disse motorene, så se på eksosen, spesielt når du starter den.. er det blå sky da, så bruker den sikkert noe olje.
kan også la bilen gå på tomgang noen minutter, for så og ruse den litt skikkelig, da ser du fort om den bruker olje..

og ellers så er mr2 mk1 en helt kanon bil, som er en stor fest å kjøre, og hvor du får VELDIG mye morro for pengene.. :P

#36013  av Phantom3D

Takk for raskt og fydlig svar. Han karen har bytta begge skjermene bak, så den er 100% rustfri sier han. Skal skjekke også!

mk1

#36014  av proson

Det er jo helt klart en super bil! Gocart:D
Har ikke problemer med min mk1 med at det blir vibrasjoner når jeg gir full gass, det er kanskje et tegn på at den er kjørt litt hardt...?

Se etter rust i bakre hjulbuer, lytt til kakle lyder i motoren. Kjør en tur på motorveien, sett den i 5. gir slipp gassen og gi full gass igjenn, så ser du hvor mye girkassa er slitt, men det er Toyota girkasse, så den er holdbar! Det er vanlig at girkula beveger seg endel i 5. gir, hvis girkassa er ekstremt slitt, kan den til og med gå ut av gir.

Et annet vanlig problem med disse motorene er ventiltettningene. Spør om den bruker mye olje. Min bruker ca 1 liter pr 100 mil og trenger en overhalling :(

#36015  av Phantom3D

Ok, da får jeg ta'n en tur på motorveien også. han skal ha 49000 for den. litt dyrt, men jeg betaler det gladelig for å ikke ende opp med en prosjekt!

De har 125hk, men hav med NM og egenvekt? 0-100? Topfart?

#36016  av proson

Phantom3D skrev: De har 125hk, men hav med NM og egenvekt? 0-100? Topfart?

Vekten på en 1986 modell mk1 med soltak (ikke targa) er ca 1010kg.
0-100 på ca 8 sec. og toppfart- ? har hattt min oppe i 180, men da var det slutt på vei :D Det er ikke en toppfartbil, men en akselrasjonsmaskin :wink:

#36033  av bose

149nm @ 5200rpm hvis jeg ikke husker feil.topfarten er rett over 200.

#36045  av @lpher

Phantom3D skrev:Ok, da får jeg ta'n en tur på motorveien også. han skal ha 49000 for den. litt dyrt, men jeg betaler det gladelig for å ikke ende opp med en prosjekt!

De har 125hk, men hav med NM og egenvekt? 0-100? Topfart?
Jeg vet det nettopp er kommet inn en rimelig pen mk1 hos Hell Bil i Trondheim nå...som kun har gått 130.000km og skal selges for 39.000,- hvilket høres ut som et bedre kjøp i mine ører ihvertfall :-)

@lpher

#36047  av Phantom3D

Høres spennende ut, men Trondheim er et stykke fra Oslo.. har ikke bil for øyeblikket. Og ganske langt å dra for å først prøvekjøre osv.. Men takk for tipset!

#36049  av Mr2 Mk2

Phantom3D skrev:Høres spennende ut, men Trondheim er et stykke fra Oslo.. har ikke bil for øyeblikket. Og ganske langt å dra for å først prøvekjøre osv.. Men takk for tipset!
Hvor er du fra da?

#36050  av Phantom3D

Nordstrand - Oslo

#36059  av proson

Phantom3D skrev:Nordstrand - Oslo
Ikkeno problem å kjøpe bil i trondheim vel... Jeg kjøpte meg netopp en Corolla 88 fra Notodden. Tok buss nedover 290kr trondheim-oslo og 176 til notodden, og kjørte tilbake. Ikke noe problem.

Jeg har sett MR2'en på hell bil i Trondheim, og den er nice!!! Meget pen i lakken, og garantert rustfri! Hell bil har gått over hele bilen grundig og den var i meget god stand!

Er ganske sikker på at det er verd å ta turen oppover for å se på den! :wink:

#36078  av Phantom3D

Det er fristende. Farge? Targa? Den jeg skal se på søndag er også garantert rustfri. Men så var det dette med når man gir på så kommer det noe lyder. Vet ikke hvor ille det er, men han sa det pr tlf.

#36080  av Mr2 Mk2

Hadde tatt meg turen å sett på den "Strøkne" til 39.000 jeg....Betalte ganske nylig 43.000 for min å den er ikke så strøken lenger :roll: De har nok vært flittig i dagene før jeg kjøpte den :roll:

#36112  av proson

Phantom3D skrev:Det er fristende. Farge? Targa? Den jeg skal se på søndag er også garantert rustfri. Men så var det dette med når man gir på så kommer det noe lyder. Vet ikke hvor ille det er, men han sa det pr tlf.
Fargen er rød, og det er targa tak på den, et stort pluss bare det;) Jeg og en kompis skal på Toyota hell bil i mårra, så jeg kan ta et par bilder å legge ut her på forumet, så får du se den selv:)

Jeg ville gått for den på hell bil! Den på notodden hørtes litt overpriset ut spør du meg... Jeg skal se på den i mårra og ta et par bilder.

Uansett får du mye moro for pengene hvis du kjøper en MR2 mk1 :D
Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte en... Gocart :twisted: