TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• For stiv og humpete T23

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #286238  av Eliaz

Hei!

Alle kjenner nok den norske veistandarden. Jeg eier en Toyota Celica T-sport, kjøpt fra Tyskland, med 225/35/18 dekk, 30mm TTE senking og 15mm spacere på alle hjul. Problemet mitt er at bilen er for stiv, det humper og slår her og der. Veiene her er også sporete så av og til blir jeg "kastet" i feil retning.
Bilen var aldri slik med 205/55/16 vinterhjulene og jeg vet at 225 er bredt, men er det noe jeg kan gjøre for å så en mer komfortabel kjøretur?
Det er også montert en megan racing strut tower bar, kan jeg fjerne denne for å løsne bilen opp litt? Vil fjerning av spacerene føre til at jeg ikke blir dansende borover veien? Tenkte også på å skaffe 225/40/18 hjul. Håper noen kan komme med et par synspunkter eller tips.
 #286257  av celicat23

Profilen og bredden på dekkene har MYE og si på dette. Vil du ha mer komfort igjen, kjøp noen gubbe felger og dekk (17 med 45 profil) så hjelper det mye. Bilen blir stygg som fy, men...
 #286282  av Eliaz

Ja, regner med at dekkene har mest skyld i dette. Jeg kommer muligens til å skaffe noen 225/40 dekk, siden jeg har lyst til å beholde 18 tommerene :)
Felgene er 7,5" breie, fins det smalere dekkdimensjoner som passer på disse mon tro?
Skal prøve å ta bort spacerene fremme og se om det hjelper, er det også lurt å ta bort de bak?
 #287614  av Goose

T23 en min hadde 225/45R18 og var perfekte for denne bilen. Hadde ikke noe senkesett heller da så kanskje derfor den var ikke for stiv.
30 profil er svært lite gummi så det er nok derfor du opplever bilen som humpete.

Dekkene mine var forøvrig Nokian NRY på SMC-D felger.
 #287742  av Eliaz

Har 35 profil, men har nå bestillt Goodyear F1 Asymmetric 40 profil så blir spennende å se/høre forskjellen.
Fjernet spacerene og bilen ble som ny, lettere på rattet og sporer ikke mye nå :)