TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mekaniker opplæring

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #286334  av QuiNlan

Jeg vet at det finnes tømrerfirmaer som tar imot ufaglærte folk og lar dem gå 5 år som lærling vs. 2 år skole og 2 år lærling. Finnes det noe slikt innenfor mekaniker faget også? Hvis man har driti seg ut med videregående skole og finner ut at man vil noe annet og er for gammel til å begynne på VG1, så er bør det vel finnes alternativ opplæring?
 #286360  av 2r-e-rik

QuiNlan skrev:Jeg vet at det finnes tømrerfirmaer som tar imot ufaglærte folk og lar dem gå 5 år som lærling vs. 2 år skole og 2 år lærling. Finnes det noe slikt innenfor mekaniker faget også? Hvis man har driti seg ut med videregående skole og finner ut at man vil noe annet og er for gammel til å begynne på VG1, så er bør det vel finnes alternativ opplæring?
det er mange verksteder som har ufaglærte mekanikere.. det gjelder å stikke dit du har lyst til å jobbe å selge deg..
stor sansynlighet for at dem vil ha interesse, fordi dem kan gi deg lavere lønn selv om jo jobber like bra som alle andre..
 #286401  av ErikG

Det finnes akkuratt samme systemet for mekanikkere som fekstømrere. Det er 5 års utdannlse hvor du ofte er en dag på skolen i uka Veit det ikke er alle bedrifter som ønsker en sånn løsning, men er man seriøs og har driti seg ut i forhold til skolevalg ser jeg ingen grunn til å ikke prøve. det er gså mulig å bare jobbe som hjelpearbeider i 5 år og gå opp som privatist da. Blir da en teoretisk skriftlig prøve også en vanlig fagprøve.
 #286451  av Mr2Even

Komunen gjennom Nav har arbeidstreningsbedrifter der du kan prøve deg ut og utdanne deg til bilmekaniker.
 #286462  av QuiNlan

Ok, takk for svar folkens. Skal virkelig tenke på dette i fremtiden. Godt at det finnes et håp.
 #286851  av |plumbo

I mitt firma er det kun jeg som har gått skole og lærling tid. de andre har 5 års lærling tid
 #286861  av Mr2Even

5 års læretid ?! da blir de lurt, for lønna er jo også mye dårligere som lærling..
 #286874  av Helgeland

jeg kan bare snakka om Bygge bransjen.. der er det slik at du kan være hjelpearbeider. i 5 år. for å så gå opp til fagprøven... hjelpearbeider. har vel krav på 90% av en fagmann. men de som har gjennomført dette hos oss har i tillegg godt litt kveldskole...
Sist redigert av Helgeland den 19 apr 2008 13:35, redigert 1 gang totalt.
 #287024  av QuiNlan

Hvor er dette hen sier du? Går ut ifra at det er i Stavangerområdet siden du kommer derfra?