TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bilen Fusker litt. Trenger hjelp!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #287175  av Okstad

Har en Celica GT 92(st182)

Etter at bilen sto i et halvår var det akkurat som om den rykket veldig i blandt mens jeg kjørte. Selvom jeg ga gjevn gass.

Jeg byttet fordelerlokk og alle plugger og det ble noe bedre da. Men alikevell har bilen en tendens til og slukne når jeg kobler motoren i fri forde turtallet synker til buns så fort, og om den ikke slukker så er det aldri langt unna. Hva kan dette komme av? og hvordan kan jeg finne ut hva det er?

Andre ting jeg har lagt merke til er at bilen ikke ahr så veldig gjevn motorlyd men heller som om eksosen spyttes ut ("BrrBrrBrrBrr")

På forhånd takk! 8)
 #287226  av ArildM

Selve rotoren er lurt å bytte, min var ekstremt dårlig da jeg skifta.

Fikk samme problemet da jeg glemte å koble en vakumslange etter at jeg bytta til sportsluftfilter, bilen gikk bra så lenge man ga gass og kjørte i normal stil, men med en gang en tråkka inn clutch så gikk turtall ned mott ca 100rpm. Kobla til slangen og da ble alt fix.
 #287397  av Okstad

Larsen skrev:Ta den vanlige sjekken med: Feilkoder, juster tenning og sjekk etter vakum lekasjer med startgass.
Hvordan kontrollerer jeg vekum lekarsjer med startgass egentlig? :)
 #287552  av lexusmann

Må være veldig forsiktig med startgass, motoren kan bli avhengig, har jeg hørt...
 #287592  av Larsen

lexusmann skrev:Må være veldig forsiktig med startgass, motoren kan bli avhengig, har jeg hørt...
Om det er sant eller ikke vet jeg ikke, men nå er det snakk om å feilsøke. Mengden startgass som motoren drar inn er da minimale og jeg er 100% sikker på at det ikke skader motoren. Det kan riktignok ta fyr hvis du har en veldig varm eksosmanifoil og der skal man være forsiktig

For å feilsøke med startgass sprayer man startgass over alle vakum/innsugs slanger i motoren mens den går. Hvis motoren hoster/endrer turtall så har du funnet en feil. Spray litt i luftfilteret først så merker du hva du leter etter.
 #287804  av Okstad

Det med startgass var ikke så dumt. Men jeg tenker at det kan skyldes Tomgangsregulatorn jeg. Kan det være? isåfall hvor i allverden ligger denne på 3S-GE'n? :roll:
 #287809  av Larsen

Okstad skrev:Det med startgass var ikke så dumt. Men jeg tenker at det kan skyldes Tomgangsregulatorn jeg. Kan det være? isåfall hvor i allverden ligger denne på 3S-GE'n? :roll:
Tvilsomt at det er tomgangsregulatoren. Isåfall så vil motoren gå på veldig lavt turtall da den er kald for så å gå på høyere da den blir varm. Turtallsregulatoren sitter under gasspjeldet.
 #287890  av Okstad

Nei det er nok ikke turtalsregulatorn nei. 3s-gt er vell direkteinsprøytning? dvs uten vanlig turtalsregulator.

Men turtallet er ok (rundt 1000) når jeg nettop har starta bilen men etter og ha kjørt litt så slokner den nesten konsekvent når jeg trør inn clutch. Om jeg tar clutch sakte ut vil motoren holde seg i gang men stå og hoppe mellom 200 - 400 rpm. (noe som lager en ujevn motorlyd) noen som har en ide her? :P
 #287896  av Okstad

kennethx skrev:Feiljustert TPS?
Hmm, nei det tror jeg ikke. Bilen var helt ok før men så sto den ute 3-4 vinter mnd mens jeg ventet på noen smådeler osvosv. Det var først etter det at den begynte slik. Nå har jeg kjørt rundt med bilen og dette problemet i noen mnd så kondens tror jeg nok heller ikke det er.
 #288409  av Okstad

Jeg og en kompis kom fram til at det måtte være lamda sensoren som var gåen. Ikke vet jeg hvordan det kan ha skjedd menmen, det er nå iallefall det bilen sier :) Noen som har og selge til en 92 celica gt st182 da? :D
 #288509  av Larsen

Okstad skrev:Jeg og en kompis kom fram til at det måtte være lamda sensoren som var gåen. Ikke vet jeg hvordan det kan ha skjedd menmen, det er nå iallefall det bilen sier :) Noen som har og selge til en 92 celica gt st182 da? :D
Sns du begynner i feil enda når du bytter ut la,bda sonden først. Hvis du hadde tatt feilkoder og sjekke tenning såville du nok også vist mer om hvor feilen ligger. Der kommer det nemelig frem om både TPS er justert feil og Lambdaen er gåen...