TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lader trykk, smeller "check engine" sviver igjen HJELP!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #287628  av Nikko

Satt inn turbo trykk måler, og turbo timer i går.
nå når jeg gir gass og i det den begynner å lade trykk så rykker det noge jævlig (som om jeg sko ha clutchet feil) så forsvinner alt kraft fremmover og dumpen smeller med en tragisk lyd (som om dumpen sko ha løsnet, og bilen får feeling som om dumpen sko være av) så lyser "check engine" lyset og bilen er helt død. så går lyset av og bilen er helt fin, helt til jeg gir gass igjen så gjentar prosessen seg. jeg kan kjøre helt fint så lenge jeg holder turtall under 2500...

noen som har vert borti samme problemet?
 #287629  av Larsen

Høres veldig ut som den legendariske fuel-cut'en dette.Den kutter drivstoffet hvis du passere en fastsatt grense på turbotrykket. Etter dette så vil motorlampa lyse og motoren vil kutte med en gang du får overtrykk intill du skrur av og på tenningen igjen. Du har nok koblet en av slangene feil.
 #287639  av Nikko

tok den ut i dag igjen... nå funker den helt fint ??? funky greier... kan det problemet oppstå med for mye kjølevæske i systemmet, for jeg sirkulerte hele systemet i går rett før problemene oppsto....
 #287647  av Kanakkas

Ikke noe som heter "formye" kjølevæske, den bare gulper ut litt hvis du har overfylt.
Høres ut som feilkopling av turbotrykk måleren din. Som nevnt, minner sterkt om fuel cut.
 #287685  av Nikko

Det jeg trodde ang. kjølevæska :s

men hvordan kan det være feilkobling når det funker helt fint nå plutselig? uten å ha gjort en drit... merkelig ???
 #287808  av Larsen

Nikko skrev:Det jeg trodde ang. kjølevæska :s

men hvordan kan det være feilkobling når det funker helt fint nå plutselig? uten å ha gjort en drit... merkelig ???
Du beskriver problemet ditt ganske dårlig da. Kom med en bedre beskrivelse (bilder) så er det lettere å hjelpe.
 #287823  av Nikko

Det kommer og går som det passer seg. Det har skjedd 2 ganger nå.

Helt plutselig når jeg gir gass så mister jeg all motorkraft som om det skulle vert en fuel cut og "check engine" lyset lyser i ca 3 sek. Prøver jeg å gi gass mens lyset lyser så er det ingen reaktsjon, som om bilen skal dø helt ned. deretter går lyset av og bilen er helt fin intil jeg gir gass opp til lade trykk igjen, da gjentar prosessen seg. Så kjører jeg hjem uten å ha for høyt turtall, parkerer og lar den stå over natta så er den helt fin dagen eterpå.

Kan det kan være en jorings feil i turbotimeren eller noe? :?
 #287893  av kennethx

Det du beskriver jeg rimelig sikker på er fuelcut.

For å være sikker kan du lese ut feilkoder:
http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/

ECU lagrer feilkoder helt til du resetter den med å ta ut EFI sikring i 15 sekunder.

Om fuelcut oppstår er det p.g.a. for høyt turbotrykk, og er en sikkerhets mekanisme for å hindre at motoren din tar skade. Om fuelcut oppstår vil ECU gå i en slags nødmodus hvor det minste overtrykk i manifolden til resulterer i ny fuelcut. Dette kan resettes ved å skru tenningen helt av i noen sekunder for så å starte bilen igjen.
 #288005  av Nikko

OK... Daså. Høres jo rimelig nok ut. :) får bra prøve å sette turbo klokka på rett slange da :roll: takk for hjelpen folkens :mrgreen: