TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lystgass i Toyota Celica 2.0 Turbo 4WD Carlos Saintz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #36316  av Soppen

Lurer på om noen har noe erfaring med lystgass på celica turbo. Er bare litt nyskjerrig på om dette kan være et alternativ. Har en nyoverhalt motor som har gått 126.400. Har planer om ny turbo og Uni chip. Eller kanskje opgradere det som allerede er montert. Er det noe å hente ut av en bra CT 26?

#36381  av CelicaTurbo

jeg ville heller byttet til en mer aggresiv turbo før jeg monterte lystgass, og det aller første steget uansett er å frigjøre hele eksosen fra turbo og bak om du ikke allerede har det, det vinner du mye på og du trenger ikke å trykke på å knapp for å få det mer gøy :)

#36417  av henningl

Unichip... fungerer det overhodet på disse bilene?

#36456  av CelicaTurbo

joda, unichip er en av dem anbefalte chippene da, men man må bruke den typen chip som unichip; som programmeres på ruller. Fordelen med Carlos er at den har bensin og tennings-maps til høyt trykk, men det er jo ganske konservative og forsiktige maps for å være på den sikre siden, med allt for fet bensinblanding.. derfor er det jo en del å hente på chip når man kjører høyt trykk og all eksos er hentet, men det er ikke like interessant på Carlosen som det er på den vanlige GT4 :)

#37147  av Soppen

Ja ny turbo er jo også vært noe av meningen men da blir det liksom så mye mer som bør byttes. passerer man 1 bar i trykk så er jo stemplene for dårlige. og de fikk jeg en pris på snaue 11 tusen +. Men det koster å være kar. Kan liksom tenke meg å opgradere på en mest mulig orginal måte. Har bestilt 3" aussi annlegg hele veien. Er spent på hvordan det går hehe.

#37160  av CelicaTurbo

Stemplene tåler mer enn som så, det er personer som har hentet ut over 500hk på disse motorene uten å bytte stempler og/eller råder (ikke at det anbefales da). Trykket tar toppakningen før det tar stemplene, og det som dreper stempler er tenningsbank og ikke turbotrykk (selv om det er en viss sammenheng mellom turbotrykk og tenningsbank da). Husk at du også med lystgass kan få mager blanding og tenningsbank som dreper motoren på sekunder, for ikke å snakke om at lystgass ikke akkurat er snille mot stempler/råder det heller :)

men lystgass er jo litt billigere da, men kjøp for all del et "wet" kit og sørg for at du har noe som kan styre det på en skikkelig måte..

#55874  av Gjertsen

I CS'n min skal det ha vært 'NOS' i før, men eieren blåste motoren eller no så jeg har en motor som har gått endel mindre enn det selve bilen har! motor rundt 140-150 mens bil 200

Lystgass er jo ikke farlig for bilen, bare man vet åssen det skal brukes. å ha full pupp hele tiden er vel ikke så sjukt bra....
FÃ¥r jo endel lystgass kit til rundt 6 lapper?! mener jeg har sett det...