TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dempere og fjærer eller coilover? MK1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #288230  av tettwatt

Jeg trenger noen nye deler på fjæringsbiten av min lille røde og er litt usikker på hva jeg skal gå for.
Foreløbig har jeg vurdert følgende:

Ksport coilover kit fra imageinmotion.com til 1330$ ferdig levert
D2 coilover fra ??? til ???kr uten levering
Trd fjærer og dempere fra takakaira.com til 283$ + 514$ = 797$ uten levering (ca 300$)
Evnt andre alternativer?

Noen som kan komme med innspill på coilover vs fjærer og dempere , hva som funker, hva jeg bør unngå, hvilke leverandører man bør holde seg unna, hvilke som er bra osv???
Vet dette sikkert har vært diskutert før, men får null oversikt på søkemotoren :oops:
 #288236  av ArildM

Coilovers umulig å få godkjent til Mr2 Mk1, men blir bra på bane (slitsomt på vanlige veier?).
TRD og Konidempere er mulig å få godkjent funker bra til daglig kjøring.

Har prøvd kombinasjon med Cobrafjærer og Kondi dempere på ACR og synes det fungerte meget bra jeg :)
 #288251  av Pgus

Enkelte påstår at K-sport og D2 er det samme... En del har hatt uheldige erfaringer med disse.
De skal kunne justeres i 36 forskjellige stillinger, men noen klarer ikke merke forskjell på innstillingene, og i beste fall kan du velge mellom for hardt og enda hardere...

Men den eneste jeg vet om som har D2 på mk1 i norge er fornøyd. (han er her på forumet. Hvis du søker burde du finne noen tråder om emnet.)

Oppsettet med TRD+ Gule Koni har fått mye skryt.
TRD kom hvistnokk i 2 forskjellige utgaver Gamle (STIVE, Ikke progresive og senker MYE,) og en nyere (som er ikke så stive,progresive, senker ca. 2,5 cm.)
Dvs de nye er mer gate-vennlige...

Ellers er har jeg lest at mange snakker varmt om Ground Controll + KONI evt. Ilumminas ... Jeg vet ikke om det er noen som har dette i norge.
Fordelen med dette oppsettet er at det er HELT opp til deg hvor harde fjærer du ønsker.
Ulempen er at du skal ha selvtillit hvis du tror du kan mer enn TRD om undersrtell oppsett.

Det eneste av dette du bør tørre å nærme deg en EU-kontroll er TRD fjører.

Selv har fjærer fra Eiker Motorshop. Disse er jeg ikke fornøyd med.
De er for korte bak, slik at de sittet løst.
De er alt for myke etter min smak. Disse er liksom TUV godkjent, men med en godkjenning som gikk ut i 2006 (tror jeg det var)
 #288592  av cameleon

For å si det som det er, så har du like mye glede av et sett gode dempere både på vei og bane, som du har med coilovers :wink:
coilovers er vel mest beregnet for de som aktivt kjører på bane og liker å eksprimentere litt med ulike former for stivhetsgrader. Har du ett sett gode dempere (eksempelvis KYB AGX justerbare, som koster ca 3000 hele veien rundt) og noen knallgode dekk, så er det bare tull å bruke en formue på coilovers :wink:
 #288599  av tettwatt

Det viktigste for meg er at det skal sitte som spyttet på veien når jeg kjører, om det blir veeeldig stivt er ikke så farlig, da får jeg heller kjøre med nyrebelte :D Og EU-kontrollen var i november, så det er i hvert fall to sommersesonger igjen før neste gang 8) Største grunnen til at jeg ser mest mot fjærer og dempere er vel at jeg sikler på 4agze og lsd samtidig, så da blir det mer penger til dette :P
Så nå blir det vel å finne ut hvilke jeg skal kjøpe og hvor...

Tusen takk for alle tilbakemeldinger :D
 #288831  av tettwatt

Da har jeg tatt sats og bestilt ksport coilovers, så blir spennende å se hvordan det blir :D
Kan hende det blir en tråd i prosjekter etterhvert hvis pengene strekker til videre 8)
 #288929  av Insanity

Pgus skrev:
Men den eneste jeg vet om som har D2 på mk1 i norge er fornøyd. (han er her på forumet. Hvis du søker burde du finne noen tråder om emnet.)

her er jeg! :)

harru noe spm så send en pm.