TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fuelcut?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #36376  av PÃ¥l

for et par dager siden fikk jeg muligens fuelcut. Jeg kjørte over en fartshump i 2. gear, ca. 30 km/t, så gasset jeg litt, så nåla kom opp i 2500 rpm ca. så tråkket jeg på gassen, og bilen skjøt fart som bare f*** i ett sekund, deretter var det som å treffe en vegg! så lot jeg motoren gå litt på tomgang for å kjøle ned turboen, og slo av. Dagen etter testet jeg litt, og da var alt som det skulle, kunne gi bånn gass uten at noe skummelt skjedde (bortsett fra det *OK* draget da! 8) ) Vet at turboen er byttet til en kraftigere turbo som tåler mer ladetrykk, men huset er originalt, og turbotrykket er originalt også. har aldri opplevd det før, noen som har det? Til info. er stemplene byttet til JE smidde stempler...

#36384  av CelicaTurbo

tja, spørs hva du mener med "treffe en vegg" det? Om du mener at det føles som om akselerasjonen stopper helt et øyeblikk men at motoren fremdeles går så er det ikke fuelcut, da vil jeg heller tippe problemer med tenningsbank, eventuellt at du hadde lite bensin i tanken slik at pumpen ikke fikk tak på bensin. Om det derimot kommer et høyt smell fra drivverket og det føles som om du skal slynges fremmover og hjertet det hopper ut av brystkassen din av skrekk/overaskelse; da har du opplevd fuelcut 8) Etter fuelcut vil du ikke kunne gi nok gass for positivt turbotrykk i manifolden uten at det skjer igjen idet du får mer enn atmosfærisk trykk... og slik er det til motoren er stoppet og startet igjen.

#36411  av PÃ¥l

Åh, da var det ikke fuelcut, motoren gikk fortsatt etter at akselerasjonen stoppet. Hmm tenningsbank? får vel snakke med Toyota og høre hva de sier for noe da. men bare hvis det skjer igjen da... det blafrer i eksosen hvis jeg ruser motoren på tomgang og slipper gassen, men det er jo vanlig på turbobiler da... jaja takk for at jeg fikk oppklart at det ikke var fuelcut da. jøss, hvis motoren stopper tvert rett etter pådrag må det føles helt jævlig da... hva gjorde du for å utbedre det da?

#36412  av kennethx

Sjansen for tennings bank kan reduseres med f.eks høyere oct. bensin eller lavere luft intaks temperatur... (Er IC'en din dårlig?)

#36416  av henningl

Stopper celicaen motoren ved fuelcut? Min bare kutter brutalt, men det GÅR jo fremdeles når jeg slipper gassen...

Velvel.. om jeg skal tippe, tipper jeg ladetrykket dit løp løpsk og motoren gikk i sikker-modus, enten pga fuelcut, eller pga tenningsbank.

Det forklarer den bra spurten og det bråe stoppet :lol:

#36418  av kennethx

Min stoppet ikke den gangen jeg gikk i fuel cut i allefall. Men den gikk i safemode og det minste ladetrykk forårsaket da ny fuelcut intill jeg stoppet og startet motoren igjen...

#36433  av CelicaGT

Trur eg må selge celicaen og ha ein mr2 eller celica m turbo høyrest ut som det er spennende å kjøre :D :D

#36459  av CelicaTurbo

åh, jeg mente ikke at motoren stopper bokstavlig talt, jeg mente stopper som i: "har fremdeles full gass men bilen vil rett og slett ikke akselerere og det er null krefter i den".. da er det ikke fuelcut.. fuelcut er såpass brutalt at det ikke er tvil engang, har opplevd det to ganger :) Jeg fikset det ved å skru ned trykkventilen eller skru opp FCD :)

#36612  av PÃ¥l

det er akkurat som kennethx sier. ved pådrag etterpå kommer samme "kuttet" helt til jeg slår av og starter igjen. det er vel ikke fuelcut da. Mulig at intercooleren ikke kjøler nok, får bytte til en "råere" en når jeg har råd. Det er jo en 91 modell tross alt :) men jeg har lest et sted at det er mulig å koble ut temperatursensoren til intercooleren, så vifta er på hele tida. mulig det hadde hjulpet. noen som har gjort dette? motoren er jo laget for 95 oktan, så det er nok ikke der problemet ligger tror jeg.

#36613  av jensi

Høres veldig fuelcut ut for min del.
Hadde du det gule motor lyset (gul motor med vifte i dashbordet)på når dette oppstod?
Det skal tenne ved fuelcut.
For å koble inn vifta på intercooleren permanent ,kan du bare koble ut pluggen til temp sensor som sitter under motor dekselet :wink:

jens

#36614  av PÃ¥l

stemmer, det gule lyset lyser et kort øyeblikk, så slukker det, men hvis jeg får noe turbotrykk etter det, lyser det igjen og samme visa med at den stopper (akselerasjonen altså, ikke motoren) men din motor, kristian, stopper altså tvert? hmm.... dersom det er fuelcut, er det jo ikke så farlig, har jo bare hatt det to ganger på et halvt år. kjørte veldig rolig i flere dager før jeg ga på ganske brått, og da kom det. takk for info ang. temp sensor :)

#36617  av kennethx

Det er vel ikke noe tvil om at du har opplevd fuel cut etter hva du har fortalt, og spørsmålet er da hvorfor.

Viften til IC'ens radiator bør gjerne sjekkes. La bilen stå i ro på tomgang når den er varm, da skal viften slå seg etter et par minutter eller noe...

Jeg har vel egentlig lignende problem selv, at jeg noen ganger kan få overbost. Er jeg heldig ser jeg det på måleren før jeg treffer fuelcut, og om jeg bare ruser motoren litt kraftig i fri, så blir det bra igjen... Mulig wastegate acculator eller selve wastegaten min henger seg litt opp av og til, jeg vet egentlig ikke. Har utsatt problemet inn til videre...

#36653  av CelicaTurbo

med den forklaringen der så er det trygt å si at du har opplevd fuelcut ja, og som jeg også prøvde å forklare ovenfor så stopper ikke motoren etterpå, det bare føles som om den gjør det akkurat når det skjer..

men, fuelcut pga overtrykk, hvor mye trykk kjører du på da? Kan jo være at det eneste du egentlig trenger er en "fuelcut defencer" da, jeg har komponenter liggende for å konstruere en slik. Om du ikke har en skikkelig turbotrykksmåler så vil jeg anbefale deg å få en slik for å se hva som skjer egentlig. Har du litt grov eksos på bilen så vil du fort operere i nærheten av grensen til fuelcut. Og det stemmer at motoren er konstruert for 95 oktan, men så lenge bilen ikke er standard slik at turbotrykket er høyere så er det viktig med så høy oktan som mulig som sikkerhet mot tenningsbank, i tillegg kan du hente ut noen hester ekstra fra 98-oktanten pga at du har en bankesensor på motoren.. Så fyll 98 oktan neste gang om du ikke gjør det, bensinen er litt dyrere men det sparer du på mindre forbruk :)

#36894  av PÃ¥l

CelicaTurbo skrev:med den forklaringen der så er det trygt å si at du har opplevd fuelcut ja, og som jeg også prøvde å forklare ovenfor så stopper ikke motoren etterpå, det bare føles som om den gjør det akkurat når det skjer..

men, fuelcut pga overtrykk, hvor mye trykk kjører du på da? Kan jo være at det eneste du egentlig trenger er en "fuelcut defencer" da, jeg har komponenter liggende for å konstruere en slik. Om du ikke har en skikkelig turbotrykksmåler så vil jeg anbefale deg å få en slik for å se hva som skjer egentlig. Har du litt grov eksos på bilen så vil du fort operere i nærheten av grensen til fuelcut. Og det stemmer at motoren er konstruert for 95 oktan, men så lenge bilen ikke er standard slik at turbotrykket er høyere så er det viktig med så høy oktan som mulig som sikkerhet mot tenningsbank, i tillegg kan du hente ut noen hester ekstra fra 98-oktanten pga at du har en bankesensor på motoren.. Så fyll 98 oktan neste gang om du ikke gjør det, bensinen er litt dyrere men det sparer du på mindre forbruk :)
Motoren er standard, bortsett fra stemplene og jeg kjører på standard ECU program, standard trykk. har heller ikke sportseksos. men har ikke merka problemet siden sist. Skal sjekke IC'en ja. men noen ganger etter at jeg har tatt en tur kikker jeg inn i motorrommet, og jeg har faktisk aldri sett at vifta til ic'en har vært igang.... hmm....

#36898  av kennethx

Du hører den lett når du står i ro, den durer kraftig....La bilen stå på tomgang noen minutter etter endt kjøretur når bilen er varm...