TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 2'er feil pÃ¥ EU-kontroll. Litt hjelp?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #288771  av perchr

Var på eu-kontroll med mr2en (mk2) min i dag, etter den har stått et halvår. Var ganske sikker på at jeg skulle klare den glatt, men fikk faktisk 3 2'er feil.. Blandt annet fikk jeg feil ang. frontbremsene. "Skeive bremser forran" stod det på lappen.. Hva mener de med dette? Og hvordan fikse det?

Fikk også slakke i raklestag h.forran, og slakke i bærekule h.bak. Bærekula er nå grei nok, den kan jeg bare bytte. Men hva er dette raklestaget? Jekka opp og reiv og røska i alle stagene jeg fant rundt demperen, men fant ingen betydelig slakke noen plass?

Håper noen her kan hjelpe en som er desperat etter å få MR2en på veien nå som det er vår! 8)
 #288773  av Mr2Even

perchr skrev:Var på eu-kontroll med mr2en (mk2) min i dag, etter den har stått et halvår. Var ganske sikker på at jeg skulle klare den glatt, men fikk faktisk 3 2'er feil.. Blandt annet fikk jeg feil ang. frontbremsene. "Skeive bremser forran" stod det på lappen.. Hva mener de med dette? Og hvordan fikse det?

Fikk også slakke i raklestag h.forran, og slakke i bærekule h.bak. Bærekula er nå grei nok, den kan jeg bare bytte. Men hva er dette raklestaget? Jekka opp og reiv og røska i alle stagene jeg fant rundt demperen, men fant ingen betydelig slakke noen plass?

Håper noen her kan hjelpe en som er desperat etter å få MR2en på veien nå som det er vår! 8)
Skeive skiver, de må dreies eller byttes. Raklestaget er det lille staget (ca 20cm) som går oppover langs fjærbeinet.
 #288797  av perchr

Skeive skiver? Det er jo ikke så alt for lenge siden jeg byttet de.. Går raskt å slite skeiv skivene da altså?

Det staget ja, det var det jeg misstenkte.. Men kan ikke finne no slakke i det jeg altså.. Men kan det hjelpe å stramme det da, eller må det muligens byttes det og? Kan nå umulig være så dyrt hos toyota det staget? Det er jo så lite, hehe..
 #288798  av Mr2Even

perchr skrev:Skeive skiver? Det er jo ikke så alt for lenge siden jeg byttet de.. Går raskt å slite skeiv skivene da altså?

Det staget ja, det var det jeg misstenkte.. Men kan ikke finne no slakke i det jeg altså.. Men kan det hjelpe å stramme det da, eller må det muligens byttes det og? Kan nå umulig være så dyrt hos toyota det staget? Det er jo så lite, hehe..
Du må bruke mer vold! hehe :) Nei går ikke ann å stramme det viss det er i kula det er slakk, men visst det er der det er festet til fjærbeinet da går det.
MÃ¥ nok bytte det. tror 2stk koster 1000spenn, ikke akkurat billig :? :)
 #288799  av Ivar

Hallo? "Skeive bremser" kan også referere til bremsebalansen.
Få verkstedet til å spesifisere og forklare før du kaster bort masse penger.
Sist redigert av Ivar den 06 mai 2008 23:10, redigert 1 gang totalt.
 #288800  av -magnus-

"Skeive bremser foran" betyr at den bremser for lite på ene siden foran. (30% er max avvik.)

Kan være pga tregt stempel, trege glidere, luft, rust på skiver, nedslitte klosser, tett bremseslange osv... Demonter og sjekk.

Stabstaget må byttes, er ikke alltid lett å kjenne slakk i staget når bilen er jekket opp, pga det står i spenn.
 #288801  av Mr2Even

Slapp av, jeg er med på den, men kan være skivene også. :mrgreen: Så klart, lurt å høre med verkstedet.
 #288807  av perchr

Okey, så er det da forskjell i forholdet mellom bremsekraft forran og bak? Eller mellom bremsene forran, høyre vs. venstre? Det stod jo "Skeive bremser forran".
Har det noe for seg å kjøpe repkit til kalippere for å fikse dette?

Tenkte forøvrig på en ting, jeg har jo ikke brukt bilen på et halvt år, kanskje mer.. Kan dette ha no invirkning på bremsemålingen på eu-kontrollen? At de satt litt og var litt treige ellerno pga lite bruk? Kjørte jo bare knappe 2 km fra hjemme til verkstedet!
 #288809  av perchr

Forresten noen toyotaguruer her som vet hva det koster for ett raklestag, og bærekule bak?
Er vel bare fra toyota man får dette i Norge? Jeg ser at meca bare har bærekule forran iallefall, så det hjelper lite..
 #288813  av Mr2Even

perchr skrev:Okey, så er det da forskjell i forholdet mellom bremsekraft forran og bak? Eller mellom bremsene forran, høyre vs. venstre? Det stod jo "Skeive bremser forran".
Har det noe for seg å kjøpe repkit til kalippere for å fikse dette?

Tenkte forøvrig på en ting, jeg har jo ikke brukt bilen på et halvt år, kanskje mer.. Kan dette ha no invirkning på bremsemålingen på eu-kontrollen? At de satt litt og var litt treige ellerno pga lite bruk? Kjørte jo bare knappe 2 km fra hjemme til verkstedet!
Ja det kan være det. Det er nok det at bremseforskjellen mellom høyere og venstre foran er for stor. Ja det kan hjelpe å kjøpe rep-kit eller bare ta de av og rense, pusse og smøre de opp igjen, men hør med Toyota! Jeg har forresten noen 94mod frambremser (kalipper, skiver og klosser) til salgs, samme som sitter på Turbo, viss du skulle trenge nye.
 #288815  av Nikko

og DET anbefaler jeg på det sterkeste! Om du kan få kjøpt bremsene av even (og selvsagt hvis han har sylinder og kraftforsterker som hører til di bremsene) så hadde jeg byttet til større bremser. Jeg satte nettopp på 93 turbo bremser på min... bremser heftigere en en kompis sin TT turbo... bremsene ble helt ville. Rykker og napper enda litt, fordi jeg ikke har helt klart å venne meg til det... disse bremsene og monster clutch får meg jo til å se ut som en amatør i rush trafikken hehe ;)

PS: Hvis du skulle finne ut at det er skivene som er skjeive så har jeg skiver til salgs som du ikke klarer å varm slå om du vill engang ;)
 #288837  av perchr

Da har jeg bestillt 2 bærekuler bak, og 2 raklestag forran.. :D

Men det var dette med bremsene ja.. Hvor mye skulle du hatt for disse 94+ bremsene da Mr2Even?
 #288862  av Mr2Even

Nikko skrev:og DET anbefaler jeg på det sterkeste! Om du kan få kjøpt bremsene av even (og selvsagt hvis han har sylinder og kraftforsterker som hører til di bremsene) så hadde jeg byttet til større bremser. Jeg satte nettopp på 93 turbo bremser på min... bremser heftigere en en kompis sin TT turbo... bremsene ble helt ville. Rykker og napper enda litt, fordi jeg ikke har helt klart å venne meg til det... disse bremsene og monster clutch får meg jo til å se ut som en amatør i rush trafikken hehe ;)

PS: Hvis du skulle finne ut at det er skivene som er skjeive så har jeg skiver til salgs som du ikke klarer å varm slå om du vill engang ;)
Hehe! ja det tror jeg på, :) jeg har hørt før også at de bremsene jeg har solgt er er utrolig bra. Jeg har solgt rundt 5 sett med skiver, og ingen har klagd. En kalipper koster forresten 6000kr på Toyota, men jeg har desverre ikke fler igjen nå. 98modell Bremsekraft-forsterkeren er også solgt.