TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trimming.. Tips/rÃ¥d :)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #36531  av Foe

Hei..!

Skal snart kjøpe meg en mr2 turbo, mest sannsynlig 92-93 mod..
Så jeg lurer på hva jeg trenger å bytte, av motor komponenter, for å få den opp mot 350hk?

Planen er å overdimensjonere endel, så motoren vertfall skal tåle 450hk!

Skal sette opp et lite budsjett til diverse (trimming,styling osv) så jeg trenger helst litt merker på diverse komponentene jeg burde kjøpe.. det burde ikke være Super dyrt, å trenger heller ikke være av det billigste :)

Takk for alle svar :D

-Vegard.

#36538  av chris

jeg har ikke spesielt mye peiling på hva du trenger, men blir det ikke ganske dyrt å ta sikte på 350 hk (og dimensjonert for 450) ? Har jo et utgangspunkt på 204 hk da.

er også litt nysgjerrig, du sier du skal snart kjøpe deg 92-93 turbo. har du funnet deg en bil? i så fall, bilder? hvorfra? pris? osv. nysgjerrig sjøh, er ikke altfor mange 92+ turboer i norge :)

#36546  av Dont_Panic

kjøp en nyere en da, 95+ har vel 245 standard ponnier?
da er vel 350 innen rekkevidde uten alt for mye modifikasjoner, skru opp turbotrykket litt og bytte eksos (ta bort katten), bytte luftfilter så er du vel oppi 300 kansje, bare tipper jeg da, men det er mitt mål, ca 300 ponnier i en 95+ motor :D

#36557  av jumbo

Hvis du har såpass ambisjoner, kjøp for all del en 3-gen motor, dvs 94 eller nyere.

Skal du ha et potensiale på 450 eller mer, betyr det full utskiftning av stempler, veiv, råder, the works.... = DYRT

#36562  av Erlend

Euro-spec 94+ turbo er VANSKELIG å finne. De fleste turboer som er i Norge er forresten 91. Finnes noen få 92-94 turboer på kontinentet, men da må man ha tid og penger å bruke på å finne en...
I USA er det visst relativt enkelt å finne en 92-93 turbo iallefall, går jo an å tenke på import derfra, hvis man ikke finner noe i Europa...

#36565  av MR2turbo

Erlend skrev:Euro-spec 94+ turbo er VANSKELIG å finne. De fleste turboer som er i Norge er forresten 91. Finnes noen få 92-94 turboer på kontinentet, men da må man ha tid og penger å bruke på å finne en...
I USA er det visst relativt enkelt å finne en 92-93 turbo iallefall, går jo an å tenke på import derfra, hvis man ikke finner noe i Europa...
hmm euro-spec turbo finnes ikke... ;) De er kun laget for USA, Canada og Japan....

Forresten skal du ha motoren til å tåle 450hk+ så snakker vi 100000kr eller mere i modder på motor... :P
"begrenser" du deg til ca. 300hk klarer du deg med bpu oppgraderinger + motorstyring (piggyback) og div. småting...

#36567  av Erlend

Finnes ikke euro spec turbo? Hm...det forklarer jo en del :D Trodde det fantes et fåtall britiske og tyske modeller blant annet jeg... men men. Så feil kan man ta. Da er det ikke rart jeg ikke finner noen turboer med europeiske fargevalg.. :D

#36569  av MR2turbo

Erlend skrev:Finnes ikke euro spec turbo? Hm...det forklarer jo en del :D Trodde det fantes et fåtall britiske og tyske modeller blant annet jeg... men men. Så feil kan man ta. Da er det ikke rart jeg ikke finner noen turboer med europeiske fargevalg.. :D
Nei det er forklaringen det ;)

#36592  av chris

Erlend skrev:I USA er det visst relativt enkelt å finne en 92-93 turbo iallefall, går jo an å tenke på import derfra, hvis man ikke finner noe i Europa...
man må bare huske at de ligger et år etter der, i forhold til det vi er vant til ang revisjoner. så en 92 der tilsvarer vel en 91 her.

#36667  av Foe

Hm, dere skal være så vanskelige ;)

blir vel å skifte ut mesteparten av motoren ja, kanaskje ikke akkurat 450hk, men vertfall runt 400.. men skal ikke kjøres på mere enn 350hk.!

Noen tips? om det blir dyrt, eller dumt gjør ikke no, bare bruk fantasien :P eventuelt kunskapen

#36671  av kake

Hehe..

Har du lappen? :oops: :P

#36673  av Foe

JA! 8)

#36676  av CelicaTurbo

Vel, jeg vil anbefale deg å vente og se hvordan det går med Christians motor før du legger noen planer, er mulig det er veien å gå for det også.. men generellt er det vel omtrent slik:

- Mer bensin (injektorer, pumpe, trykkregulator).
- Datasprut / EMS.
- Vesentlig større turbo, eller en mindre turbo med kulelager som tåler mye trykk.
- Stål toppakning, ARP toppbolter, og aller helst nye stempler.
- God kjøling av innsugningsluft, stor IC, gjerne med vann innsprøytning.
- Full eksos så klart.
- Tilstrekkelig med timer med en dyktig motortuner for å få dette til å fungere pålitelig uten å blåse motoren i forsøket.

#36696  av Foe

Ja skal ikke begynne med en gang, men bare så jeg finner ut sånn ca. pris på hva det vil koste.. Takker :wink:

#36701  av CelicaTurbo

summerer du alt sammen blir det ganske mye penger totalt, men har du råd så får du garantert en rå bil etterpå :)