TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva tror folket om denne?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #289061  av Torek

Jeg er på utkikk etter ny bil for tiden, og i en MR2 Turbo vil jeg si du får mye kjøreglede for penga. En kompis har MR2 Mk2 Turbo selv, så jeg vet hva jeg snakker om :)

Jeg kom over denne annonsen(se link nederst på siden) på autodb og lurer på hva dere, som sitter med lang erfaring om nettopp disse bilene, tror om dette eksemplaret? Jeg har aldri hatt japansk før, men nå har tiden kommet for å prøve det tror jeg.
Er det noe spesielt jeg burde være obs på?
Jeg ser at han har montert 3sgte gen.2 motor i den. Er det den med 225 hk originalt? Er det vanskelig å få godkjent den motoren i bilen?

Lønner det seg kanskje heller å kjøpe en original MR2 Turbo mtp. clutch, drivverk, gir osv.? Holdbarhet er jo veldig viktig da dette blir en bruksbil.

Link til annonsen: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1860797
 #289062  av hmsilset

Denne mr2en har original clutch og drivverk sannsyneligvis.Tror ikke noen bytter ut bare motoren.
Denne bilen hadde jeg kjøpt uten tvil.Meget fin og ganske påkostet.
 #289064  av Torek

Hvordan er det med godkjenning av disse motorene i mk2 versjonene da? Mye pes?
Finnes det chip til disse motorene?
 #289069  av Nikko

Gen 2 motorer er det mangen som har fått godkjent.

Chip gir deg ikke noe serlig utbytte, men det er lett og billig å trimme disse motorene ;)

Fin bil BTW... den er uten tvil verdt prisen... blir mye dyrere skal du gjøre det selv ;) I WOULD KNOW :P For å ikke snakke om mengden arbeid
 #289072  av christer

denne er utrolig pen, kunne godt tenkt meg denne selv.
har også prøvd og overtale bror til å kjøpe den, men han vil heller ha en sliten volvo :roll:
 #289075  av injee

For og si min mening.. hadde gått for den som guffen85 her på forumet skal selge.
ORGINAL Turbo bil .. ergo slipper pes ved en eventuell kontroll av den ene eller andre typen. Den kan fort koste mer enn det smaker.
Samme motor i den .. + servo ..

Er meget meget fin den også. Synd det ligger så dårlige bilder av den innpå her...

+ han forlanger jo mindre penger for den...
 #289076  av Torek

injee skrev:For og si min mening.. hadde gått for den som guffen85 her på forumet skal selge.
ORGINAL Turbo bil .. ergo slipper pes ved en eventuell kontroll av den ene eller andre typen. Den kan fort koste mer enn det smaker.
Samme motor i den .. + servo ..

Er meget meget fin den også. Synd det ligger så dårlige bilder av den innpå her...

+ han forlanger jo mindre penger for den...
Ja, sant nok det. Jeg skal jo isåfall få bilen godkjent med motoren snarest da, men er forsåvidt enig med deg..greit når det er originalt.
Har guffen85 en prosjekttråd her inne, evt bilder?
 #289173  av Torek

Er det forresten mye styr å få godkjent 3sgte 2.gen. i en MR2? Hvis jeg ikke er garantert å få den godkjent med turbomotoren så blir det jo heller til at jeg begynner å se etter originale MR2 Turbo.
Den så bare så satans fin ut den som jeg har linket til på autodb.no.
 #289174  av hmsilset

Torek skrev:Er det forresten mye styr å få godkjent 3sgte 2.gen. i en MR2? Hvis jeg ikke er garantert å få den godkjent med turbomotoren så blir det jo heller til at jeg begynner å se etter originale MR2 Turbo.

det er nok en del styr å få godkjent det om du ikke har gjort sånt før.Dyrt for hestene blir det også.70000kr på min om jeg skifter til 3 gen og sikkert over 50 med 2 gen også. Kjøp en uten godkjent du,og heller ha en bil i tillegg når du blir tatt 8)
 #289175  av Torek

hmsilset skrev:
Torek skrev:Er det forresten mye styr å få godkjent 3sgte 2.gen. i en MR2? Hvis jeg ikke er garantert å få den godkjent med turbomotoren så blir det jo heller til at jeg begynner å se etter originale MR2 Turbo.

det er nok en del styr å få godkjent det om du ikke har gjort sånt før.Dyrt for hestene blir det også.70000kr på min om jeg skifter til 3 gen og sikkert over 50 med 2 gen også. Kjøp en uten godkjent du,og heller ha en bil i tillegg når du blir tatt 8)
Ok. Nei, jeg er jo helt fersk når det gjelder MR2, så kan vel ikke skryte på meg noe akkurat :)
Jeg får heller ha litt tålmodighet og vente til det dukker opp en fin og org. MR2 Turbo da. Kjipt når en såpass vesentlig ting som motor ikke er godkjent i bilen.

Er det US-versjonen som har 205 hk og den japanske 225?
 #289178  av mr2storbrua

Er vel ekstremt sjeldent at MR2 som er godkjent med turbo (uansett om det er originalt eller ikke) ligger ute for salg, og om det gjør det så er de ikke akkurat billige. Om du tenker på import må du også regne med å betale ganske mye i avgifter, siden du der ikke vil få noe bruktbil-avslag.

Du må også tenke på det at biler som f.eks 200sx som er trimma til f.eks. 300 hk er like ulovlig som en MR2 som ikke har godkjent turbokonvertering. Det er effekten som er ulovlig, ikke motoren...
 #289180  av Torek

Urovekkende dyre synes jeg da ikke de originale turbo MR2'ene er.
Ja, det er sant det du sier om 200SX og trim, men da 3sgte motoren på 225 hk er original så er det jo greit at den er godkjent ettersom den, som jeg skrev, faktisk er original og i teorien lovlig i en MR2. Men jeg skjønner absolutt hva du mener..
Min forrige bil hadde også et ikke-godkjent motorbytte fra sugemotor til turbomotor. Den kjørte jeg med i 2 år uten å bli stoppa i teknisk e.l., så det er jo forsåvidt ikke et stort problem at den ikke er godkjent. Liker bare å ha ting på det rene.
Jeg får se hva jeg gjør!

Takk til alle sammen for tips og svar :)
 #289591  av kvassheim

denne gikk i flekkefjord for en tid tilbake siden.. Sett den flere ganger når jeg har vært hjemme, tror ikke akkurat den er daukjørt :wink: mye spinning ut av kryss, rundkjøringer osv.. ujevn lakk på fanger\styling.. Ellers NYDELI bil..