TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hei. Ang. EU godkjenning & Turbo.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #290092  av smett

Hei.

Er noe kjøtt og flesk når det gjelder bil generelt, men satt å lurte på noe her.

Men dere med mr2 mk2 som har oppgradert bilen til turbo, hva gjør dere
når bilen må på eu godkjenning? bytter motor? :P
eller har det ikke så alt for mye å si?

Takk for svar.
 #290095  av smett

Larsen skrev:Sist jeg sjekket så fungerte fremdeles søkefunksjonen på forumet....
Takk for et utfyllende og bra svar.

Har søkt på flere kriterier uten å finne noe men.
 #290099  av hmsilset

Det er vanskeligere å finne det man søker på med en gang nå enn før sida ble endra på,så jeg skjønner at du spør.
vel,eu godkjenning går igjennom noen plasser og andre plasser ikke.Er best å høre lokalt,for velger du feil verksted så blir det ikke enkelt :P Kan jo bare endre til turbo i vognkortet med skrivemaskin fra 70 tallet.Om du blir tatt for falske papirer å havner i fengsel,vil ikke det svi i det hele tatt i forhold til avgifta du må ut med om de finner ut hvilken motor det er :lol:
 #290101  av marlboro1310

Bør vel kanskje velge verksted med omhu ja...noen som vil dele erfaringer her? :P det er vel slik at man er "ferdig" om det står en 3`er pga feil motortype (ulovlig modifisering) og blir rapportert inn til BT for visning? er enda ett helt år til min skal på godkjenning men men... :idea:
Sist redigert av marlboro1310 den 20 mai 2008 13:01, redigert 1 gang totalt.
 #290103  av jumbo

Ja sjekk litt på forhånd.

Det er slik at alle godkjente verksteder, inkludert slikt som NAF, er pliktige til å innrapportere alle ulovlige modifiseringer de kommer over, uansett hvilken sammenheng. Dette kan like godt bli et tema ved oljeskift som ved PKT.

Tror nok de fleste uavhengige verksteder gir f, men sjekk grundig på forhånd, uten å oppgi hverken navn, skiltnr eller biltype i det hele tatt.
 #290107  av wacky

Jeg hadde ingen problemer med dette når jeg viste min. Men et tips er jo å holde seg unna NAF, Satans Veivesen og merkeverksteder. PKK er jo mest for å sjekke bremser, styring, lys, rust og oppheng. Utenom avgass har jeg aldri hørt om noen som har fått anmerkninger på motormessige ting
 #290156  av Larsen

I Reglene for au kontroll så står det at hvis det er montert feil motor i bilen skal kunden opplyses. Det står ingenting om at biltilsynet skal varsles, men det er tydligvis noen få verksteder som påtar seg den jobben likevel.
 #290183  av Bite me...!

Kobl av veieren til motorluka, og om du blir bedt om å åpne motorluka så er veieren nettopp røket...
 #290204  av Ivar

Dette har ikke vært et problem i det hele tatt for meg på mine to EU-godkjenninger.
Det er bare avgass de skal sjekke i forbindelse med motor, og så lenge den er innenfor kravene så går det fint.
 #290206  av marlboro1310

med oppgradert elektronikk (sprut) større IC og full eksos fra dp gjør vel ikke sakene bedre på avgassfronten?? :?:
 #290211  av Larsen

marlboro1310 skrev:med oppgradert elektronikk (sprut) større IC og full eksos fra dp gjør vel ikke sakene bedre på avgassfronten?? :?:
Hvis motoren er i grei stand og varm kjørt før kontroll så greier den fint kravene til avgass, selv uten katalysator. Må bare passe på at du har riktig bensinblanding i målepunktene.
 #290451  av Abramz

Godt med en original turbo syns nu jeg :)
ikke noe problem:) Hehe..
 #290695  av jumbo

Larsen skrev:I Reglene for au kontroll så står det at hvis det er montert feil motor i bilen skal kunden opplyses. Det står ingenting om at biltilsynet skal varsles, men det er tydligvis noen få verksteder som påtar seg den jobben likevel.
Plikten til å rapportere ved mistanke om ulovlig trimming og lignende er en del av konsesjonen alle godkjente verksteder har, det har ingenting direkte med eu-kontrollen å gjøre som sådan. Men om de ser at motoren ikke er den som hører hjemme i bilen din, og at dette ikke er nevnt i vognkort, ER de pliktig å melde fra til vegvesenet. Det er nok svært få som gidder å følge opp denne plikten, men helt trygg er du ikke med mindre du kjenner folk.