TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken ledning til sigarettenneren er tenningsstrøm pÃ¥ mk2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #290127  av Mr-2000

Hei, skal ta tenningsstrøm fra sigarett-uttaket, men vet ikke hvilken kabel som er hva!
Har tatt et bilde av hvordan det ser ut der bake, der 2jord og 2strøm er koblet sammen! hvilken av strømkablene ska jeg koble på, den brun/beige eller den hvite?
Bilde
 #290130  av mr2storbrua

Bare ta et multimeter/voltmeter og mål spenning mellom jord og strøm når tenning er på og av. Den som det ikke er spenning på når tenning er av blir da tenningsstrøm...
 #290133  av Supramk3turbo

Du kan vell også egentlig koble deg på brun og hvit, så får du med deg pluss og minus videre... Men mål hvor du har spenning med tenning på først...
 #290136  av Mr-2000

ja vet jeg kan måle meg frem, men har lite eller ingenting å hjelpe meg med her(studerer i oslo, men kommer fra mo i rana)...
Orker liksom ikke kjøpe et ekstra multi/voltmeter bare pga. dette!
Ingen som vet, hva som er hva?

Ut ifra disse bildene jeg fant på nett, er ikke koblingen på bilen min helt orginal!
Bilde
Bilde

Ut ifra disse bildene, tror jeg det øverse inntaket(der begge er tilkoblet til meg) er konstant strøm, altså den hvite kabelen! Altså er den andre(brun i mitt tilfelle) tenningsstrøm!?
Hva tror dere om denne teorien?
 #290144  av Supramk3turbo

Så du har altså ikke noen ledninger inn på den underste pluggen?? I så fall ser det ut til at noen har koblet seg videre til noe annet allerede. Mest sannsynlig de brune ledningene. De to pluggene du kobler inn på lighter kontakt nå er pluss å minus. Man kan ikke ha pluss å minus på samme plugg. Da gjennstår det bare å finne ut hvem som er pluss eller minus. Et volt meter koster noen hundrelapper på Clasohlson, ikke veldig nøyaktig, men du får en indikering. På multimeteret har du en svart å en rød måle ledning, Kobler du disse på vil du måle om du har spenning, og om du er koblet riktig i forhold til pluss eller minus. Er rød(+) måle ledning koblet på minus, vil du få en minus verdi i displayet. Er det riktig koblet vil du se ca. 12V. Du kan jo også prøve deg fram, spørs litt på hva du skal koble til??
 #290146  av Supramk3turbo

Ser jo ut som det bare går en ledning ut fra hver blåe skjøt liksom...
 #290147  av mr2storbrua

Supramk3turbo skrev:Et volt meter koster noen hundrelapper på Clasohlson, ikke veldig nøyaktig, men du får en indikering.
På biltema får du multimeter til under hundrelappen, hvor nøyaktig det er er jeg usikker på, men det holder i hvert fall for slike enkle målinger.
 #290195  av Supramk3turbo

For å si det enkelt så har du pluss på den ene pluggen og minus(jord) på den andre. De to brune ledningene er til noe annet som trenger 12Volt, mest sansynlig koblet opp av tidligere eier, da Toyota lite sannsynlig ville brukt brun leder for både pluss og minus. Om du kobler deg inn på de hvite lederne, så har du pluss og minus, eller de brune, det spiller ingen rolle. De leder samme strøm. Så er det bare å måle hvem som er pluss og hvem er er minus. En enkel måte å finne det ut på er å måle mellom en av pluggene og chassi, en av de to hvite lederne må være pluss. Måler du på den mot jord/chassi, så skal du måle 12V. Bare Prøv begge mot chassi, altså en av gangen via multimeteret. Når du da måler 12V på multimeteret ditt så holder du faktisk pluss lederen i handa de. he he :D

Multimeteret skal settes på Volt for likestrøm, ser omtrent slik ut... V--, men det visste du sikkert. Prøver du å måle veksel spenning måler du ingenting...