TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2n spytter kjølevann.. etterfulgt av koking

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #292037  av bose

Var på vei innom statoil etter jobben idag. og i det jeg hadde går ut av bilen, så var det en stor vanndamm fra bilen min..
det kom fra radiator området...
så ut som det kunne komme fra den lufteventile på høyresida..

tenkte at det kanskje kunne være en luftlomme der, så begynte jeg å lufte når jeg hadde fått bilen hjem..
Holdte på i evigheter, og etterhvert så var det ingen luftbobler å se i slangen jeg brukte på lufteventilen i front..
så jeg bestemte for å ta meg en tur...

Tempmåleren viste normalt hele veien, og alt kjentes bra ut..
Parkerte så hjemme, og åpna påfyllingslokket (ikke ekspansjonstanken) og sjekke...
der kom vannspruten ut og ingenting var bedre...

Noen som har peil på hva det kan være?
Topp pakning?
Virker jo litt rart det, siden jeg ikke kunne se no luft før jeg tokk siste turen :S
 #292043  av Master

1. fiks lekkasjen.

2. Du har mest sannsynlig mistet kjølevann og derfor er det luft i systemet ditt. Dessuten skal det fosse over av vann når du åpner radiatorlokket(varm bil)! Det er derfor det står "Never open when hot!". Er trykkbasert system.

3. Luft systemet skikkelig en gang til og se om det bedrer seg :)
 #292111  av sindrejl

sist gang jeg hadde det problemet du sier så var det toppakningen som var gåen.. gikk noen dager til så BANG .. var hvitrøyk rundt hele området :P

får satse på at det master sier er problemet da :)
 #292185  av marlboro1310

En kompis av meg opplevde samme problemet som du beskriver her på sin nykjøpte Mk1, problemet slik det kunne se ut der var at vifta med luftinntaket ikke ville fungere når den skulle og burde.
Sjekka opp om vifta var gåen i seg selv, eller om noen vitale sikringer hadde kvelda...det hadde ikke skjedd. Så kan jo se ut som om at det er en slags sensor i sammenheng med temperatur og termostat som ikke gir vifta den riktige impulsen som trengs når den skal og MÅ starte...
Han holder på med bilen idag, kan gi update om han får til noe..
 #292191  av bose

Holdt med å lufte det skikkelig.. :)
Har kjørt nøtterøy- horten + nøtterøy - oslo tur/retur nå i helga. og alt går som det skal :)

Og hva den vifta bak anngår, så har jeg nappa ut pluggen til sensoren. så vifta går hele tida :)
 #297322  av bose

Men neida. nå har jeg lufta, fylt på og lufta i hvertdfall 10 ganger, sliter fremdeles med at den koker...
tokk en komptest forgie uke, det så fint ut.. Vannet er ikke missfarget, det ryker ikke når jeg gir gass..

Noen som har noen gode forslag?

Vannet sirkulerer fint, og radiatoren har en fin temperatur, ekspansjonskarret blir stappa fult, men det bobler fra den... har til tider rent MENGDER med vann ut av karret, men har kunn vært etter at jeg har stoppa bilen!
 #297339  av Supramk3turbo

Ja, er nok på tide med et nytt tett radiator lokk, om ikke bare en ny radiator :)
 #297809  av bose

Driver fremdeles å koker ETTER at jeg har stoppa :s..... men det ble mye bedre.. nå skal det sies at jeg fikk lånt et lokk av en kompis,altså lokket er gammelt ,og kanskje ikke HELT tett .har nå bestilt nytt hos toyota.. håper det løser problemet :)

og mesteparten av gjengene på lufteskruen bak mangla :lol: ikke rart det tar inn luft da :lol: