TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Friske meg opp-Mr2 Mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #36967  av Mr2 Mk2

Husker aldri hva nye specsene er på Mr2 Mk2,har jo planer om en Mr2 mk2 Turbo en gang langt frem i tid :roll: Men ang de forskjellige revisjonene,vil jeg få klarhet i endel ting.Hører så mye forskjellig?

NÃ¥r kom det nytt understell stivere chassi?92+??
Hva med 94+ nye lykter samt mer hk?175hk,men mindre moment?
Hvorfor sies det at de er produsert frem til 99?NÃ¥r siste modell jeg kan finne er 94?
Og hva er forskjellen på de med us spec?
Kom det ikke Turbo før i 94?
Sterkere blokk?When?

Er mangen ting jeg vil ha klarhet i å sette meg opp en liste,så jeg kan pugge den :wink: Dette er hva jeg kom på i farten,but there is more to come :)

#36973  av PÃ¥l

Turbo kom samtidig som NA. min er 91 modell og original Turbo. du sa 175 hk, det er NA utgaven. US-spec turbo fram til 94 har 204hk, og rundt 240 hk etter 94. sikkert andre her som kan utfylle litt bedre :roll:

#36992  av Mr2 Mk2

er det ikke en 3sgte med 204 hk?
 #36994  av hmsilset

[Hvorfor sies det at de er produsert frem til 99?NÃ¥r siste modell jeg kan finne er 94?

Er vel ikke så mange som har importert nyere modeller.
Jeg ser ikke mange grunner til å ha en 94+ modell når de fra 90-94
er ganske bra fra før av.Har klint på 94 lykter i helga jeg da :P

#37013  av chris

mr2 mk2 kom i 1990, og ble produsert frem til 1998, pluss en spesialutgave (meget sjelden) som kom i 1999. Tror den sistnevnte kun var for det japanske markedet også. I usa slutta de å selge mk2 etter 1994

90-93 NA har 156 hk, og 94+ har 173 hk
90-93 turbo har 204 hk, og 94+ har 245 hk

US-utgavene hadde litt mindre hester, men større motorvolum (2.2 liter). husker ikke tallene så godt for disse.

Utenom hestekreftantallet, så er det forskjellige revisjoner også, og utstyret økte med årene. de to hovedrevisjonene kom i august 1992, og 1994.

92+ fikk nytt understell, større bremser foran, nytt ratt, ny girspake, dobbelt stabstag bak, annerledes front, hele bilen er lavere (30 mm har jeg hørt), større originalfelger og -dekk, ABS og servo ble standard, + en del annet småtteri.
94+ fikk nye baklykter, ny vinge, hvite blinklys foran, mer hester, airbag var vel blitt standard også. var det mer som kom i 94 ? Er litt trøtt her nå, så tilgi meg for det jeg glemmer ;)

-edit-
tror det finnes en 1995 GTi her til lands, men det er vel den eneste.
finnes ingen 94+ turbo, såvidt jeg har fått med meg.

har sett et par 98 modeller til salgs i tyskland, men ikke turbo.

#37022  av Erlend

NÃ¥r kom det nytt understell stivere chassi?92+??
I 1992 kom MR2en med det sportsunderstellet som burde ha vært standard av fra starten.. :) En litt lavere bil med ny frontleppe i svart plast er vel de mest synlige forandringene som kjennetegner revisjon 1 (2?)
Hva med 94+ nye lykter samt mer hk?175hk,men mindre moment?
Høsten 93 kom neste revisjon, husker ikke datoene, men bilene fikk iallefall de nye baklyktene med lakkert senterplate, turbo fikk LSD som standard tror jeg. Revidert understell igjen, husker ikke hva det innebar. Lakkerte detaljer. NA fikk 170-175 hk (ECU-endringer?)
I 95 kom det ny spoiler, samt noen fargevalg.
Hvorfor sies det at de er produsert frem til 99?NÃ¥r siste modell jeg kan finne er 94?
Man kan finne alt opp til 98-modeller i Tyskland, selv om det er vanskelig. 99 tror jeg var forbeholdt Japan om jeg ikke tar feil...
Og hva er forskjellen på de med us spec?
Det vet jeg ikke så mye om for å være ærlig. Men motoren var det mest vesentlige, en del biler kjører rundt med 5S-FE (125 hester, 2,2 liter) istedet for 3S-GE. For øvrig har US 3S-GTE 204 hester, mot den japanske på 220-240 hk. Som Markus påpekte for meg, så finnes det ingen europeisk 3S-GTE.
Kom det ikke Turbo før i 94?
Joda, hvis jeg husker rett kom turboen noen måneder etter at de slapp NAen. De fleste MR2 Turboer i Norge er faktisk 91-modeller.
Sterkere blokk?When?
Hm...vet lite om det, men skal jeg gjette, så ville det ha vært i 92 i så fall.

#37097  av PÃ¥l

Jostein: som du sikker skjønner er det mye myter forbundet med MR2 8) for å gjøre forvirringen komplett tror jeg at UK og JP - spec turbo begge hadde 220 hk fra 90 til 94, mens US bare hadde 204. men UK og JP er nok laget for å kjøre på høyere oktan enn her i landet.

Hadde jo en 92 modell GTI for et par år siden, og bremsene er faktisk bedre enn på en 91 turbo. selv om det ikke burde vært sånn da.. så bremsene ble større fra 92 og utover.

#37107  av CelicaTurbo

stemmer at bremsene ble bedre ja, et godt argument for å kjøpe 92+ bare der, samt girspaken som er mye kortere :)

#37115  av PÃ¥l

og ikke glem at gearkassa er forbedret fra 92. du får jo lest alt dette i hovedsidene :)