TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ujevn gange rykking.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #292414  av Helgeland

di 2-3 siste dagene har motoren svevet veldig ujevnt når motoren er kald. varierer i turtall og kommer nesten smelle lyder av eksosen. men ikke smell men mer dunk...

jeg har ikke byttet plugger eller ledninger eller fordelerlokk. men er dette noe jeg kan prøve og bytte?? eller er det andre ting det kan være.. alt forsvinner når motoren er varm...

innsuget må vel av for og bytte tennkablene er dette stress og ta av??
Sist redigert av Helgeland den 12 jun 2008 18:36, redigert 1 gang totalt.
 #292431  av inzane2012

Helgeland skrev:di 2-3 siste dagene har motoren svevet veldig ujevnt når motoren er kald. varierer i turtall og kommer nesten smelle lyder av eksosen. men ikke smell men mer dunk...

jeg har ikke byttet plugger eller ledninger eller fordelerlokk. men er dette noe jeg kan prøve og bytte?? eller er det andre ting det kan være.. alt forsvinner når motoren er varm...

er det veldig rykking i motoren når du kjører sakte, som gjennom nabolag og sånt??
 #292474  av Helgeland

inzane2012 skrev:
Helgeland skrev:di 2-3 siste dagene har motoren svevet veldig ujevnt når motoren er kald. varierer i turtall og kommer nesten smelle lyder av eksosen. men ikke smell men mer dunk...

er det veldig rykking i motoren når du kjører sakte, som gjennom nabolag og sånt??
saken er den:

når motoren er kald: jeg fører gassen sakte inn.. bilen akselerer til 2000rpm. stopper det gule økonomi lyset kommer på og jeg fortsetter og føre inn pedalen SAKTE det vibrerer i hele bilen og så plutselig kommer akselasjonen. nesten som sånn NOS du ser på filmer... det samme sjer på 3000rpm.

jeg bestilte nye plugger, ledninger, rotor og fordelerlokk.. håper det kan være det. men hva bør jeg gjøre hvis det ikke blir bedre? justere tenning og feilkoder?? er dette noe man kan gjøre selv??

kan det ha noe med luftfilteret??

alt forsvinner helt med en gang den er varm...
 #292552  av Larsen

Her er hvordan man justerer tenningen
http://mr2.noegruts.com/ignition/timing.htm
Da du kobler til ledningen i diagnose pluggen vil du også kunne lese av feilkodene via motorlampa på dashbordet. Her ser du hvordan du oversetter disse.
http://www.celicatech.com/93rmsour/1993 ... Sdiagn.pdf
 #292580  av Helgeland

takktakk håper jeg får det til. men justere tenninga... hvis jeg lar toyota gjøre dette. må jeg da si at jeg kjører 98. har hørt du kan/må justere noe hvis du skal gå fra 95 til 98?? er dette tenninga du må justere???

i di tidene jeg byttet fra 95 til 98 mente toyota at det ikke var vits..
 #292590  av Helgeland

da har jeg byttet fordeler lokk, rotor, kablene og pluggene og det hjalp ikke... da må jeg nok til med feilsøking og justere tenningen.

pluggene var litt hvite. hva betyr dette?? mager blanding? for mye bensin?
 #292596  av Larsen

Helgeland skrev:takktakk håper jeg får det til. men justere tenninga... hvis jeg lar toyota gjøre dette. må jeg da si at jeg kjører 98. har hørt du kan/må justere noe hvis du skal gå fra 95 til 98?? er dette tenninga du må justere???

Du kan be de om å juster den til 12 grader grunntenings istednfor 10.
 #292604  av Helgeland

Larsen skrev:
Helgeland skrev:takktakk håper jeg får det til. men justere tenninga... hvis jeg lar toyota gjøre dette. må jeg da si at jeg kjører 98. har hørt du kan/må justere noe hvis du skal gå fra 95 til 98?? er dette tenninga du må justere???

Du kan be de om å juster den til 12 grader grunntenings istednfor 10.

okei ja men da må jeg nok bare gjøre dette.. takker
 #292639  av Larsen

Helgeland skrev: pluggene var litt hvite. hva betyr dette?? mager blanding? for mye bensin?
Det betyr at motoren får for lite bensin.
 #292678  av Helgeland

Larsen skrev:
Helgeland skrev: pluggene var litt hvite. hva betyr dette?? mager blanding? for mye bensin?
Det betyr at motoren får for lite bensin.

okei... lukter en toyota servise her..

er dette skadelig?? hvordan fikser jeg dette. er dette noe med tenninga gjerne??
 #292712  av Larsen

Nja. Toyota tar sikker en hel årslønn for å fikse noe sånt. Vanligvis så er vakum lekasjer / tett luftfilter? som kan være årsaken, men det kan også være mye annet. Som jeg nevnte tidligere så sjekk feilkodene. Det er så enkelt at de fleste skal klare det.
 #292717  av Helgeland

oki.. ja jeg får prøve.. men du sier at hvite plugger betyr for lite bensin. dette betyr altså at den får for mye luft... har dette noe med at jeg har åpent luftfilter.. det skal også sies at ejg ikke vet hvor mange år de pluggene har stått i...

for og sjekke vakum lekasje er ikke det enkleste da og spraye startgass på??
 #292723  av Larsen

Helgeland skrev:oki.. ja jeg får prøve.. men du sier at hvite plugger betyr for lite bensin. dette betyr altså at den får for mye luft... har dette noe med at jeg har åpent luftfilter.. det skal også sies at ejg ikke vet hvor mange år de pluggene har stått i...

Vel. Det er vel ikke akkurat noe som heter for mye luft. Gass pedalen regulærer hvor mye luft motoren skal ta inn og det er motorstyringen som skal sørge for nok bensin. Hvis du har montert kon filter og eksos så kan bensinblandingen på motorer bli feil på motorer som bruker map sensor som styring (din motor). Men det er sånne ting som uansett ikke ville gitt den effekten du beskriver, med mindre du har ødelagt noe mer på grunn av dette da.

Som sagt alt for mange ganger nå. Sjekk feilkoder, juster tenning, bytt rotor ,fordeler og tennplugger. Du kommer meget langt ved å gjøre de små tingene!
 #292796  av Helgeland

Larsen skrev:
Helgeland skrev:oki.. ja jeg får prøve.. men du sier at hvite plugger betyr for lite bensin. dette betyr altså at den får for mye luft... har dette noe med at jeg har åpent luftfilter.. det skal også sies at ejg ikke vet hvor mange år de pluggene har stått i...

Vel. Det er vel ikke akkurat noe som heter for mye luft. Gass pedalen regulærer hvor mye luft motoren skal ta inn og det er motorstyringen som skal sørge for nok bensin. Hvis du har montert kon filter og eksos så kan bensinblandingen på motorer bli feil på motorer som bruker map sensor som styring (din motor). Men det er sånne ting som uansett ikke ville gitt den effekten du beskriver, med mindre du har ødelagt noe mer på grunn av dette da.

Som sagt alt for mange ganger nå. Sjekk feilkoder, juster tenning, bytt rotor ,fordeler og tennplugger. Du kommer meget langt ved å gjøre de små tingene!

takk takk ja jeg får gjøre det.. jeg har allerede byttet rotor fordler og tenplugger samt ledningeng uten hell men jeg får prøve...