TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tenningsproblemer? 3s-gte td06

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #292977  av Master

Hei!

Var en kanonbra helg på ACR, bortsett fra litt småtrøbbel med det nye oppsettet mitt.

ATS rom tune,
TD06 på 1 - 1.2 bar
550cc supra, borret fuel rail, walbro pumpe
Originalt bensintrykk
Greddy A2A sidemontert IC

Lurer på om det er noen andre som har hatt noe liknende problemer som jeg snart skal beskrive.

Hovedproblemet er at jeg får for rik blanding (spesielt på toppen av turtallspekteret). rundt 10:1 på bredbåndslambdaen. Jeg hadde med meg 2 sett plugger til ACR. 1 sett var nkg iridium plugger som visstnok skal være bra greier. De har stått på i hvertfall et år eller noe (mener de skal vare 100.000km?) uansett. Med disse pluggene og 1 bar får jeg uansett bare 10:1 i blanding. Bytter jeg umiddelbart plugger til noe vanlige plugger som jeg fikk tak i kjapt på mekonomen (usikker på specs) så forbedret blandinga seg med en gang. Opp til ca 11:1 ved pådrag 1bar. Men etter 3-4 runder droppa den ned til 10:1 igjen. Samme på 1.2 bar bare at da begynte den å kutte også, og da gikk den fort i safe-mode. (har t-vis led lys).

Så hva slags plugger kjører dere med som har oppjustert trykk og hvertfall 300+hk og originalt tenningsanlegg? Har dere noen erfaringer å dele?

En annen ting jeg har tenkt på er at innsugslufta blir for varm, og at dermed blandinga blir feitere etterhvert som rundene går. ?

Jeg har nå bestillt 3 sett med ngk bkr7e samt nye pluggledninger og håper på at dette blir bedre. Skal det holde eller må jeg gå løs med kraftigere coil/bedre tenningsstyring?

Takker.
 #292992  av Larsen

Jeg kjørte riktig nok bare 440, men jeg hadde også et problem med at bensinblandingen lå rundt 10.5 Var en annen her på forumet også som hadde 550 som også hadde det problemet. Jeg antokk at problemet mitt var en liten vakum lekasje, men jeg rakk aldri å fikse det før den ble solgt.
 #293013  av sleeper

Er nok det at de chippene der er laget for og passe ALLE 3sgte motorer og dermed så er de mappet VELDIG safe.. har hørt flere som ahr hatt samme problemet..

ang plugger så funker bkr7e pluggene bra, men de må byttes ganske ofte.. og husk og juster ned åpninga til 0.7mm før du setter de i.. org åpninga på de pluggene ( 1.1mm) er alt for stor..
 #293138  av donk2k

Hei.
Jeg hadde også store problemer med ROMTUNE fra ATS.
Min gikk så rikt at motoren kvelte seg om jeg prøvde å kjøre før motoren var varm feks.
Jeg gjorde dette litt bedre ved å senke bensintrykket en del. Jeg måtte også stramme litt på fjæra i luftmengdemåleren (ikke å anbefale pga du endrer tenning også.)
 #293161  av Master

Ja grunnen til at den går rikt når den er kald er fordi de ikke klarer å fjerne fuel når motoren er i kaldstart modus, også har man jo 20% større dyser med 550cc. Det har jeg fiksa med et potmeter på vanntempsensoren, så det er ikke noe problem. Bilen går fint den, bare at jeg merka stor foskjell da jeg bytta plugger på blandingsforholdet. Så får håpe blandinga blir bedre nå med plugger som er laget for å tåle litt trykk.

Går den fortsatt for rikt blir jeg å ta ned bensintrykket noe til det stabiliserer seg der jeg vil ha den.