TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tennplugg valg for 3gen 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #293246  av JK86

vel tittel sier vel sitt. har søkt litt her inne i jakten på riktig plugger til denne motoren. det er til nå en ganske standar 3sgte motor. kun bytta luftfilter og eksos(280hk kanskje). skjønte det som at ngk hadde noen bra plugger men det lønte seg og stille åpning fra 1.1 til 0.7. hørtes smart ut det men trur ikke jeg klarer det helt uten videre. men trenger jeg dette eller er det noen som har noen plugger og anbefale
 #293248  av Larsen

Anbefaler deg det kittet her
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=221
Bruker ngk BKR7E også får du med rimelig fordeler lokk og rotor som også er en slite del på tenningsystem på disse bilene.
Du kan sikkert bruke andre merker også. Orginalt så brukte toyota platina plugger på disse bilene og de varer en god stund lengre enn kobber pluggene, men de koster også deretter.
 #293250  av JK86

ok. tusen takk. men trenger ikke justere åpning på disse jeg. er vel mest for de over 300hk og opp det?
 #293360  av FireWalk

Bruker NGK BCP7ES en grad kaldere enn orginale. Varer ikke på langt nær like lenge, men er vesentlig billigere.. ca 150 kr for 4 stk. Er de jeg kjører med.
 #293366  av celica_st185

JK86 skrev:ok. tusen takk. men trenger ikke justere åpning på disse jeg. er vel mest for de over 300hk og opp det?
Er nok best å justere di til det di skal være, har alltid gjort det og ikke hatt noen problemer. Vet ikke helt hvor stort gap du kan ha uten å få problemer på orginal motor...
 #293436  av JK86

åssen justerer man en tennplugg åpning?
 #293868  av marlboro1310

Kjører med Iridium plugger på min...de funker helt perfekt, TRS anbefalte de på det aller sterkeste...og jeg satte meg liksom ikke i posisjon til å utfordre deres erfaring hehe, de er litt dyre dog, er vell ca 7-800kr for 4...
 #293877  av JK86

føler blad har jeg mange av. fra ventil instillinger tidligere. men åssen stiller man templugg åpning. fremgangsmåte. hvor får man kjøpt iridium plugger`?
 #293882  av Larsen

Hvis du skal ha 0.8 mm åpning på tennpluggen så finner du frem føler blad med størrelse 0.8 mm. Dytt den mellom elektrodene på tennpluggen. Er gapet for stort tar du å banker tuppen (elektroden) litt forsiktig mot en bord plate. Mål igjen og gjør dette til den er 0.8 mm

Angående tennplugger så bruk NGK BCP7ES. Disse er en god del billigere enn orginale toyota pluggen, er vel utprøvde og har ikke holdbarhetsproblemene med elektroder som løser( sånn som iridium har). De tennpluggene er de som følger med i twosrus kittet. Der følger det også med fordelerlokk og rotor som på mr2 turboen må byttes nesten like ofte som tennpluggene (slitedel). Altså ingen vits å ha nye tennplugger hvis rotor og fordelerlokk er slitt! Med det samme så sørg for at tenningen er justert riktig.
Sist redigert av Larsen den 24 jun 2008 17:55, redigert 1 gang totalt.
 #293883  av JK86

takker for godt svar. tennplugg justerung var slik jeg så den for meg egentlig, men tok ditt råd til følge og bestilte twosrus kittet nå i dette sekund.
 #293903  av lasse

Tenkte å bestille det twosrus kitet selv, men det er vel ment for 2gen motor? Eller er fordelerlokk/rotor likt på 2 og 3 gen?
Ser man kan velge årsmodell, men 3 gen kom vel ikke før 94?
 #293941  av Larsen

Sjekket det nå. Er vist ikke forskjell mellom 2 og 3 gen fordelerlokk, men det går et skille 92/93 hvor toyota forandrert en god del deler uten å forandre revisjonen på verken motor eller ramme. Altså så lenge det er for 92/93+ så skal den passe til 3gen motoren.
 #293945  av JK86

håper det men kan si ifra når jeg får settet jeg bestillte og får prøvd om det passer da
 #293955  av mr2storbrua

Jeg kjøpte til min 3.gen, og alt passet der, så det er bare å bestille. Eneste var pluggledningene som ikke var lange nok til å ligge i pluggledningsdekselet (mulig dette finnes på 2.gen også), men er ikke noe problem å bare fjerne dette...