TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Feilkode 42 + trenger rpm signal

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #293681  av mr2storbrua

Sjekket feilkoder på bilen, og feilkode 42 kom frem :

VEHICLE SPEED SENSOR SIGNAL CIRCUIT--NO SPD. SIGNAL FOR SEVERLA SECONDS
WHILE VEHICLE IS OPERATED UNDER HEAVY LOAD (TPS/MAP/AIR FLOW INPUTS)
--SPEED SENSOR/CIRCUIT
--ECU

Er dette noe jeg vil merke når jeg kjører, og er det skadelig for bilen og kjøre med denne feilen?

Trenger også speedpulse til gps'en og turbotimeren, og trenger rpm-signal til turbotimeren. Hvor kan jeg få speedpulse og rpm-signal? Fant et analogt signal bak instrumentpanelen som forandra seg i takt med turtallet, men turbotimeren trenger et digitalt signal. HKS har laget en ting for å omgjøre dette: http://www.hksusa.com/products/?id=770&rsku=4345
Er det mulig å få tak i dette i Norge, evt noe alternativt? Link fra utlandet tas også imot med takk, men helst med lav fraktpris. Har funnet på mvpmotorsports, men der er minstepris på frakt $150, og da venter jeg heller til jeg trenger noe mer før jeg bestiller...
 #293688  av Larsen

Den koden der er vel en feil for fartssperren hvis jeg ikke tar helt feil. Alle japanske biler blir jo levert med 180 kmt fartssperre.

Rpm med pulset signal henter du ut ifra ECU'en bak i bagasjerommet. Hent signalet fra pinnen som heter IGF
Bilde
 #293695  av mr2storbrua

Takk, tenkte også litt at det kunne være pga fartsperren. Så lenge jeg ikke vil ha fartsperren på må jeg altså leve med at check engine lampa lyser? Vet du hvor jeg kan hente speedpulse til gps og turbotimer? Mulig den bare er klippet like før kontakten, skal undersøkes de nærmeste dagene. Dette vil da være den kontakten det står SPD på regner jeg med?
 #293710  av Larsen

mr2storbrua skrev:Takk, tenkte også litt at det kunne være pga fartsperren. Så lenge jeg ikke vil ha fartsperren på må jeg altså leve med at check engine lampa lyser? Vet du hvor jeg kan hente speedpulse til gps og turbotimer? Mulig den bare er klippet like før kontakten, skal undersøkes de nærmeste dagene. Dette vil da være den kontakten det står SPD på regner jeg med?
Det finnes noe som heter speed limit defender eller noe. Ligner litt på fuel cut defender bare at den hindrer fuel cut og feil kode på grunn av fartssensoren. Om det er SPD som er fartsensoren vet jeg ikke (har ikke BGB for 93+ modellene), men hvis du ser en wire som er kuttet ved ECU så er det nok pulser til hastighetsensoren ja.

Du fikk "Check engine" lampa til å fungere igjen?
 #293714  av mr2storbrua

Larsen skrev: Du fikk "Check engine" lampa til å fungere igjen?
Jepp, var ikke pære i pæreholderen :roll: Så nå funker den fint, men fant ut at mange av de andre pærene ikke virka heller, så skal handle flere pærer denne uka. Må ha ut instrumentpanelet igjen uansett, fordi alt slutta å virke etter at jeg fikk satt på hvite skiver. Kan være en ledning som ikke har kontakt, måtte splitte en strøm-kabel (den som gir strøm når lyset er på) og rpm-kabelen. Synes det var rart at ingenting virka, men får se litt nærmere på det igjen når jeg får pærene. Tungvint å ta ut, må av med rattet og det er så vidt man får hånda bak for å koble ut speedometervaieren...
 #294086  av mr2storbrua

Kikka på ecu'en i dag, var ikke klippet noen ledninger. Går ut ifra at koblingen er tatt fra hverandre ved speed-sensoren. Noen som vet hvor speed-sensoren ligger?