TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Et kjapt Dynamo / lade spørsmÃ¥l.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #293776  av FireWalk

Har fjernet helt det orginale ledningsnettet og ble litt usikker når ledningene til dynamoen skulle kobles på igjen. Ladelampen er jo i dashbordet, og det går 3 ledninger ut fra stikkeren på dynamoen. Den ene går ikke til noe, de to andre ble jeg veldig usikker på. Vanligvis er det bare en, men her er det to? er det noe mekanisme som regulerer hvor mye det skal lades? f.eks hurtig lading på svakt batteri og vedlikeholdslading på fult batteri?

Merket at på den ene var det 13,9 volt mens den andre var 14,7.. så da ble begge koblet sammen for å lade 14,7 hele tiden. Men nå har den sluttet å lade i det hele tatt, det lover jo ikke bra.

Så kan noen kaste litt lys over hvordan dette egentlig funker på disse bilene?

Er altså en MR2 Turbo det er snakk om..
 #293881  av Larsen

Vet ihvertfall såpass mye om elektronikk at hvis du kobler sammen 13.9 og 14.7 volt med felles jord så har du i realiteten kortsluttet 0.8 volt som ikke er helt bra. Uten å ha sjekket sjema tegningen så ville jeg ha sagt at den ene er uregulert spenning, men den andre wire'en er spenningsregulert.
 #293918  av FireWalk

Har forsøkt med bare en av dem også. Det rare er at bilen ikke lader når jeg starter motoren. Men etter en stund med kjøring så begynner den å lade.

Toyota har et noe merkelig system her må jeg si. Kan noen gi meg et koblings diagram på dynamoen og ladelampe? så jeg vet hvordan dette skal kobles? hva er de 3 ledningene til?
 #293944  av FireWalk

Larsen skrev:http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
Takker, har kikket på det der og der står jo detaljert forklart hvordan man skal skifte ut samt overhale hele dynamoen, men det stod ingenting om hva de ledningene er til. Har vært inne på electical biten også og kikket, fant et ledningsdigagram der:

http://www.mr2-tech.com/bgb/electrical/ ... agrams.htm

Noen som klarer å lese hva som står der? :\ er så uklar skrift..
 #293949  av Larsen

Tokk meg litt tid til å forstå diagrammet. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjenfortelle alt da. UT ifra skjema tegnningen så går det 5 ledninger. Er det ikke en kontakt du plugger i samt en stor ledning? Det er ihvertfall en kabel for lade lyset, to kabler med strømforsyning, en kabel for spenningsregulering og en for av/på tenning.
 #293964  av FireWalk

Larsen skrev:Tokk meg litt tid til å forstå diagrammet. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjenfortelle alt da. UT ifra skjema tegnningen så går det 5 ledninger. Er det ikke en kontakt du plugger i samt en stor ledning? Det er ihvertfall en kabel for lade lyset, to kabler med strømforsyning, en kabel for spenningsregulering og en for av/på tenning.
Stemmer det. Kabelen er vel + fra dynamoen. Og kontakten som plugges i, Men den har bare 3 ledninger. Ser at det forgrener seg ut fra disse og. Skulle aldri sagt ja til å fjerne det orginale ledningsnettet.. he he :)
 #294589  av FireWalk

Takker. Tror det blir å legge opp nytt ledningsnett til dynamoen og montere inn en ny ladelampe/diode. Lettere å bytte ut også om den skulle ta kvelden, og ikke minst lettere enn å begynne å nøste opp i det orginale lednings kaoset tror jeg.

Hvorfor det tar litt tid før den begynner å lade nå aner jeg jo ikke? Noen som har en god forklaring på akkurat det?

Og hva med den som går innom orginal ECU, hvilken funksjon har den? kun for feilkode detektering & indikering.. ?
 #294600  av Larsen

FireWalk skrev: Og hva med den som går innom orginal ECU, hvilken funksjon har den? kun for feilkode detektering & indikering.. ?
Tror ikke ecu'en har noe styring på feilkoder. Skulle jeg ha gjettet så ville jeg si at det er en strømforsyning da du starter. Det er fordi Strømforsyningen fra et batteri vil nok ha en god del spenningstap og elektronikken krever stabil spenning.
 #294635  av sleeper

Larsen skrev:Her er et lite forsøk:

Gul wire (2)L er til lade lampen
Blå-gul er til Ignition main relay igjenom ecu 7.5 amper sikring
Hvit-Rød er går rett på batteriet uten sikring.

Ser ut til at du har neeeesten riktig her..

gul er til ladelampe og noe jeg ikke helt greier og tyde.. men skal jeg gjette på noe så ser det ut som det står retract controll reley ( og på celica så er det et rele som ligger i dasjen som styrer vippelyktene..

den neste ledningen er vel ikke blå, men sort og gul ( standard 12v farge på toyota ledningesnett)
Denne ledningen skrur av og på regulatoren i dynamoen.. denne skal være død når du ikek har på tenning og få12v signal når du vrir om nøkkelen ( dene går igjenom en 7.5A sikring som jeg mener at sitter inni bilen ( er ikke 100 på hvor den sitter, men det finner du sikkert ut.)

den siste ledningen som skal være hvit og rød skal ha konstant spenning fra batteriet, dvs:12v når motoren av og 14.4V når den er på)
Dette er en ledning som regulatoren bruker til og føle hvor høy spenninga er og dermed justere om den skal lade mer eller mindre! ( setter du f.eks 9V på denne ledningen så trur regulatoren at det bare er 9V på batteriet og prøver så godt den kan og justere opp spenninga! noe som vil resultere i gåene lyspærer og fotball batteri!)
men hvis du vil ha mer spenning på battereiet så er det noen som monterer en resistor på denne ledningen for og få ned spenninga litt så den dermed lader mer.. ( dette var bare ment som helt ubrukelig info! :lol: )
denne ledningen går også igjenom en 7.5A sikkring..
 #294640  av FireWalk

er vel den som sitter forran da, 7,5A - ALT SENSING. ? Da er det bare å finne ut hvor ledningen fra ladelampa i dashen bunner ut i ledningsnettet bak da, og få koblet denne på stickeren til dynamoen. Er vel derfor den ikke begynner å lade med en gang.

Men syntes det er litt rart at den plutselig begynner å lade etter at jeg har kjørt en liten stund.. Logikk dikterer at det er selvfølgelig fordi at når jeg har kjørt litt så synker spenningen på batteriet, og dette merker regulatoren som da vil sende ut mer strøm fra dynamoen. MEN, om bilen har stått lenge og det er lite strøm på batteriet, si 11,4 volt når jeg starter, og dette synker kanskje så langt ned som til 10,7 volt mens motoren går, så begynner den heller ikke å lade før jeg har kjørt en stund... Så det er altså Tid som er stikkordet her og ikke bare spenningen på batteriet. Dette løser seg nok når alle ledningene er koblet på, men jeg er nysgjerrig av natur og syntes bare det er litt forfjamsende at dette skal skje. For egentlig burde den jo ikke ladet i det hele tatt så lenge ladelampa ikke er koblet på. heh..