TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l angÃ¥ende IC og IC-radiator 3S-GTE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #294201  av Daniel HS
 
Lurer på noen ting om ICen og tilhørende radiator.

Er det noe termostat på kjølevannet på IC? Evt går det an å koble vekk denne slik at det går kaldt vann gjennom IC hele tiden.

Og vil det ha noe effekt å montere større radiator så det blir større kjøleområde, f.eks radiator fra st205, evt montere en vifte?
Dette er jo en del billigere og mindre jobb enn å montere f.eks FMIC.

Evt hva koster det med hele IC-systemet fra st205? Den skal jo være en del bedre. Og hvor mye jobb er det evt å bygge om?

Evt. andre tips angående dette?
 #294219  av Larsen
 
Daniel HS skrev:Lurer på noen ting om ICen og tilhørende radiator.

Er det noe termostat på kjølevannet på IC? Evt går det an å koble vekk denne slik at det går kaldt vann gjennom IC hele tiden.

Og vil det ha noe effekt å montere større radiator så det blir større kjøleområde, f.eks radiator fra st205, evt montere en vifte?
Dette er jo en del billigere og mindre jobb enn å montere f.eks FMIC.

Evt hva koster det med hele IC-systemet fra st205? Den skal jo være en del bedre. Og hvor mye jobb er det evt å bygge om?

Evt. andre tips angående dette?
Det har lite for seg å montere større radiator, med mindre du skal kjøre noe sånt som autoslalom hvor hastigheten er veldig lav så vil hastigheten på luften inn være høyere enn det radiator viftene greier. Det er nok kun termostat på kjølevannet til radiatoren og ingen til ic'en, men hvis du skal ha vifta til å gå konstant en dag så er det jo bare å dra ut temp måleren til viftene da.

Angående ny ic så har st205 en større Kjøler og ic radiator som vistnok er god for litt mer hk. Cs versionen har også et bedre kjølesystem, men ikke så bra som st205 sitt. Det krever uansett modifikasjon for å passe.
 #294224  av Daniel HS
 
Kjører på en liten svingete bane i Bergen (utendørs gokart bane), får ikke store farten her før neste sving. Eneste viften som blåser på IC radiator er viften bak den vanlige radiatoren, tenkte da og montere en liten ekstra vifte på IC radiatoren for å få litt mer kaldt luft på den.

Eller er dette helt "Waste of Money"? Er vel generelt bedre å investere i FMIC etterhvert?
 #294252  av Larsen
 
Daniel HS skrev:Kjører på en liten svingete bane i Bergen (utendørs gokart bane), får ikke store farten her før neste sving. Eneste viften som blåser på IC radiator er viften bak den vanlige radiatoren, tenkte da og montere en liten ekstra vifte på IC radiatoren for å få litt mer kaldt luft på den.

Eller er dette helt "Waste of Money"? Er vel generelt bedre å investere i FMIC etterhvert?
Vil tro det ja. FMIC er i mange tilfeller bedre enn vannkjøling.
 #294254  av Daniel HS
 
Larsen skrev:
Daniel HS skrev:Kjører på en liten svingete bane i Bergen (utendørs gokart bane), får ikke store farten her før neste sving. Eneste viften som blåser på IC radiator er viften bak den vanlige radiatoren, tenkte da og montere en liten ekstra vifte på IC radiatoren for å få litt mer kaldt luft på den.

Eller er dette helt "Waste of Money"? Er vel generelt bedre å investere i FMIC etterhvert?
Vil tro det ja. FMIC er i mange tilfeller bedre enn vannkjøling.
Jepp, bare hadde håpet å få en litt rimeligere midlertidig løsning... :P