TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høy tomgang/Hvit eksos. MK1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #37240  av Andy

Etter skifte av motor i en 85mod MK1 er tomgangen etter kaldstart på ca. 2000rpm, men etter at motoren blir varm synker den til ca 1100. Det er er ikke mulig å få den under dette selv om tomgangskruen er i bånn. :evil: I tillegg ryker det mye hvitt fra eksosen. Var til å begynne med redd at det var sprekk i topp/toppakning siden eksosen var så massiv og hvit, men har latt den gå lenge (og i flere omganger) og nivået på kjølevesken er lik. Noen som har noe forslag til hva dette kan være?

MVH.

- Andy -

#37252  av Stian

Det eneste det kan være er defekt topp pakning.

Men en Grei jobb da, ikke kjør mye med bilen for da kan toppen din sprekke pga varme, Greit å få fiksa det med en gang.

#37386  av Andy

Ja, var redd for det.. Men synes det er rart at ikke kjøleveskenivået synker og at motoren går mer ujamnt. Kan hende kjølevannet går rett i en eksoskanal og dermed ikke forstyrrer forbrenningen, men da synes jeg det er rart at toppakningen bare har gått "litt". Blir det først en liten sprekk skulle man vel tro den ble helt ødelagt kort tid etterpå...? Men, blir vel å plukke ut motoren og hive av toppen i dag..

#37419  av spkstrp

ok dette virker kanskje dumt.
Men har du sjekket gass vaieren?
Jeg hadde høy tomgang (1000-1200 rpm)

I tillegg rykket turtallet opp og ned av og til.
Har hatt problemer med kjølevannet tidligere, og da var symptomene
nesten identiske..

Gjett om jeg ble glad når jeg oppdaga at det bare var gassvaieren
som hadde hengt seg opp.... 8)

#37932  av Andy

Ikke noe dumt forslag, men det har jeg tittet på og det er garantert ikke den.

Har også kommet frem til at det ikke er topp/toppakning. Var ute å kjørte endel med den i går (ca. 25 mil) og temperatur/oljetrykk var riktig hele tiden, og nivåte på kjølevannet er nøyaktig likt som før jeg startet turen. Det er ikke olje i vannet, vann i olja eller trykk i kjølevannet. Bilen ryker hvitt/grått til den har gått seg varm og etter det ryker den ikke noe i det hele tatt. Men stopper man bilen i 10-15min og starter den igjen, ryker den igjen en stund til. Tomgangen går nå også ned til ca 700rpm, men motoren "jager" lit (litt ustabil tomgang). Noen forslag?

#37940  av MRQuoc

jeg har som deg akkurat det der :P , gassvaieren min er så slakk at jeg har dødgang på noen få millimeter på pedalen .. det gjør at jeg får en "rykk" i hele motoren når jeg først åper spjeldet så motoren rykker litt :P .. spesielt på lav tomgangskjøring i køer .. grrr .. og hvit eksos har jeg også ,har aldri tenkt over at det er noe sak for jeg mister verken kjølevæske eller noe annet , alt går rundt , men så har det vært kalde dager der jeg tidligere har sett den vhite røyken da.. men det stinker jævlig av varmeapperatet når jeg hardkjører .. hirr .. så jeg vet ikke om det er noe i den kretsen .... har ikke fått sjekket det opp enda , siden det har vært pisskaldt og jeg ikke har garasje , men har tro på at det ikke er store greiene , kan være luftmengdesensoren som leser feil .. etc.. :] .. hopping på turtallet under tomgang kan vise til falsk-luft-inntak ... ett sted :P .. merk _kan_ trenger ikke :]

#37977  av erling

Andy skrev:ryker hvitt/grått til den har gått seg varm og etter det ryker den ikke noe i det hele tatt.
Det gjør alle bensinbiler, mer eller mindre (synlig damp frem til motor/eksos blir varm). Av en liter forbrent bensin dannes 8 liter vann. :)
Sist redigert av erling den 23 mar 2004 23:12, redigert 2 ganger totalt.

#37991  av spkstrp

hehe ja køkjøring er no dritt! Er dette et vanlig problem med mk1 ?
Når gassvaieren min var løs så jumpet turtallet mellom 1200 og 1400 rpm eller noe sånt. Akkurat lik når jeg hadde luft i / for lite kjøleveske.
Trodde seriøst jeg hadde fått det drit problemet tilbake...
Men heldigvis har ikke kjølevesken bydd på noen problemer etter "siste" motorskift :twisted:

#38035  av Andy

erling skrev:
Andy skrev:ryker hvitt/grått til den har gått seg varm og etter det ryker den ikke noe i det hele tatt.
Det gjør alle bensinbiler, mer eller mindre (synlig damp frem til motor/eksos blir varm). Av en liter forbrent bensin dannes 8 liter vann. :)
:D Jada, litt skal den få ryke, men her var det unaturlig mye. Men etter turen i går virker det som den har gått seg til litt, og eksosmengden ved kald motor er akseptabel. Både bilen og den nye motoren har stått en stund, så det er mulig at noe der trengte å bli brukt litt. (Bensintanken har stått halvfull i ca ett år, så det er mulig det var litt mye kondens eller noe..)

Men problemet med tomgangen er der enda. Denne motoren virker følsom ovenfor enkelte av vakuumslangene b.l.a., så jeg antart at jeg får titte litt grundigere etter mulige sprekker/lekkasjer.

spkstpr ----> Du kan kjøpe min 300ZX. :D Gi bud! (http://home.online.no/~janyg/)

#38041  av spkstrp

hehe driver du med bilsjappe eller noe ??

hadde problemer med tilkoplingen til o2 sensoren også engang. men da funket ikke kald starten engang, så det er vell ikke noe sånt.

#38045  av Andy

:wink: Neida, bare driver litt på fritiden ved siden av studier.

Tenkte på luftmengdemåler/O2 sensor til å begynne med jeg også, men fant brått ut at det ikke er verken/eller på denne. I steden sitter det en liten "boks" med en vakumslange tilkoblet og en justeringsskrue festet på motorromveggen ved siden av plenumet/innsuget. Disse har jeg fortsatt ikke funnet ut hva er til, så forslag mottas med takk. :roll:

#38048  av spkstrp

hm 300zx ved siden av studiene. Hva er det jeg gjør feil ? :? :x

er ikke en o2 sensoren en liten boks med en tiny vakum slange tilkoplet btw ?

MAP

#38071  av Bjørn MK1

Hey. Den lille boksen er MAP (Manifold Air Preasure) sensoren. Den måler overtrykk/undertrykk i innsuget. Når tomgangen er ujevn er sannsynligheten stor for at det er no luftlekasje, type vakumslanger som er problemet. Vakumslange problemer, antar jeg er vanlige ved motorbytter :)

#38076  av spkstrp

cool 8)
bra noen har peil

#38098  av funkes

En grei måte og se om det kommer vann i sylinderen på er å sjekke om det kommer eksos kjølevannet ;)