TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nytt bilbatteri til Toyota MR2 MK2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #294902  av GhostRider88

Hei.

Bilbatteriet mitt begynner å synge på siste verset. Dette er tydelig da bilen ikke kan stå mer enn 2 uker uten at batteriet er flatt.

Jeg lurer derfor på hvilke bilbatteri som er egnet til mr2 mk2. Kom gjerne med tips og linker :)
 #294904  av lasse

Jeg kjøpte et på biltema, er jo forsåvidt bare å ta mål av det du har og se hva som finnes diverse steder.
 #294908  av Marcus

orginalt bilbatteri (65A timer) til mk2 koster 1100,- hos toyota. delenummer 28800YZZAE
fikk tak i orginalt batteri (var visstnok type "56068" hvis det sier deg noe) hos ett verksted for 750,- inkl mva + blytillegg (150,-)
 #294924  av GhostRider88

Marcus skrev:orginalt bilbatteri (65A timer) til mk2 koster 1100,- hos toyota. delenummer 28800YZZAE
fikk tak i orginalt batteri (var visstnok type "56068" hvis det sier deg noe) hos ett verksted for 750,- inkl mva + blytillegg (150,-)
Er dette batteriet bedre enn f.eks de hos biltema? Ser at batteriene på biltema koster 699kr for mr2. Syns selv at dette er dyrt, så om de originale batteriene til mr2 er av bedre kvalitet, så kjøper jeg heller originalt.

Noen erfaringer med originalt mr2 batteri?
 #294925  av Ivar

GhostRider88 skrev:
Marcus skrev:orginalt bilbatteri (65A timer) til mk2 koster 1100,- hos toyota. delenummer 28800YZZAE
Er dette batteriet bedre enn f.eks de hos biltema? Ser at batteriene på biltema koster 699kr for mr2. Syns selv at dette er dyrt, så om de originale batteriene til mr2 er av bedre kvalitet, så kjøper jeg heller originalt.

Batteriet på Biltema holder mål i massevis. 699 er rimelig.
BÃ¥de Bosch, Varta og Biltemas batterier fungerer supert.
Så lenge de fysiske dimensjonene og amperstyrken er riktig kan du ikke ta feil på noe her.
 #294930  av GhostRider88

Ivar skrev:
GhostRider88 skrev:

Batteriet på Biltema holder mål i massevis. 699 er rimelig.
BÃ¥de Bosch, Varta og Biltemas batterier fungerer supert.
Så lenge de fysiske dimensjonene og amperstyrken er riktig kan du ikke ta feil på noe her.
Da stikker jeg nok innom biltema å kjøper der. Er jo en del penger å spare, om det er like bra :)

er det noe garanti på disse batteriene fra biltema?
 #294978  av kennethx

Er jo ikke 100% sikkert at batteriet er ferdig da. Du kan koble inn et ampermeter og sjekke om det er noe som trekker strøm mens svitsen er av. Evt om det er påfyllingshull for cellene kan du skjekke om nivået på cellene er greit, kan være nok å fylle på litt batterivann i bestefall, det har de og på biltema (bør ikke bruke vann fra springen da dette inneholder klor og andre stoffer som ikke gjør seg like bra i de kjemiske reaksjonene som foregår i et batteri :)

Men skulle alt håp være ute, så er batteriene til biltema helt grei. Husk at det gamle batteriet er spesialavfall, lever det inn på godkjent mottak :)
 #294981  av GhostRider88

Larsen skrev:Også husk hvilken side + og - polene sitter på.
ja, skal være nøye på det ;)

Men er de målene som jeg skrev legere opp i posten de riktige?

Batista skrev:Skifta bilbatterie mitt for noen dager siden. Veldig fornøyd :D
Kjøpte Optima batteri redtop, altså gelebatteri.. :wink:
Lett starter, kan stå lenge og spille musikk, uten og slå på tenninga.. osv.. :wink:

http://www.optimabatteries.com/home.php
hørtes interessant ut.. Har du link til/speksa på det batteriet som passer til mk2? Finner ikke ved å søke etter bil, siden mr2 ikke er et alternativ.

kennethx skrev:Er jo ikke 100% sikkert at batteriet er ferdig da. Du kan koble inn et ampermeter og sjekke om det er noe som trekker strøm mens svitsen er av. Evt om det er påfyllingshull for cellene kan du skjekke om nivået på cellene er greit, kan være nok å fylle på litt batterivann i bestefall, det har de og på biltema (bør ikke bruke vann fra springen da dette inneholder klor og andre stoffer som ikke gjør seg like bra i de kjemiske reaksjonene som foregår i et batteri :)

Men skulle alt håp være ute, så er batteriene til biltema helt grei. Husk at det gamle batteriet er spesialavfall, lever det inn på godkjent mottak :)
Er rimelig sikker på at det er batteriet, da jeg har slått av alt som trekker strøm når bilen står i garasjen. Så bytter batteriet ;)
 #294985  av GhostRider88

Batista skrev:
hørtes interessant ut.. Har du link til/speksa på det batteriet som passer til mk2? Finner ikke ved å søke etter bil, siden mr2 ikke er et alternativ.
Det har jeg! :wink:
Katalog%20OPTIMA%20neu.pdf

Takker :D

Bestiller du dette batteriet over nettet?

Hva betalte du for det inkl frakt?
 #294986  av Batista

Bestiller du dette batteriet over nettet?
Hva betalte du for det inkl frakt?
Dette kjøpte jeg på Torshov. Og betalte 1800kr :wink:
Men det er forskjellige priser på redtop og yellowtop..