TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Varierende ladetrykk, intercooler? (3gen 3sgte)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #294977  av lasse

Det er noe rart som skjer med bilen min ved hard banekjøring, lader normalt ca 1 bar, men etter endel runder med mye pådrag, så synker trykket helt ned mot 0,8...
Når jeg da kjører inn i piten er motorrommet stekende varmt, er da problemet mitt at intrcooleren ikke klarer å få kjølt ned lufta tilstrekkelig?
Vil det hjelpe litt med å få installert noen vifter som drar varmen ut av motorrommet? (Tenker da på det settet de har på twosrus) Eller er eneste muligheten ny intercooler?
 #294993  av Larsen

En varm intercooler vil jo gjort slik at luften blir varmere altså høyere trykk, men det skal jo wastegate actuatoren stabilisere uansett. Hvis du skal ha jevt trykk så er vel elektronisk boost controller å anbefale, angående temperaturen så blir den rimelig høy uansett, men ting du kan gjøre er: Sørge for at alle varmeskjold er montert, bruke heatwrap rundt DP, Vifta i motorrom og kontrollere at tenningen er stilt riktig.
 #294995  av lasse

Okay, får vel investere i en elektronisk en etterhvert...
Tenkte kanskje det hadde en sammenheng med temperaturen i og med at ladetrykket steg til det normale igjen på veien hjem.
 #294997  av Larsen

lasse skrev:Okay, får vel investere i en elektronisk en etterhvert...
Tenkte kanskje det hadde en sammenheng med temperaturen i og med at ladetrykket steg til det normale igjen på veien hjem.
JA det kan godt hende det, men trykket er i stabilisert via en fjær og trykk mekanisme, men den er jo langt ifra perfekt.
 #295013  av Mr2 Mk2

Larsen skrev:En varm intercooler vil jo gjort slik at luften blir varmere altså høyere trykk
Går det litt fort i svingene her nå?
en masse får økt vekt per volumenhet når temperaturen synker ;)

Lasse:Tror nok du er på riktig spor her :wink:
 #295033  av Larsen

Mr2 Mk2 skrev:
Larsen skrev:En varm intercooler vil jo gjort slik at luften blir varmere altså høyere trykk

Hva tenker du på.?Du sier at luft får mindre volum per masse da den blir kjøligere. De vil jo det motsatte være riktig som sier at luft utvider per mengde masse, som jeg påstod ovenfor. Du må huske at det jeg sa er relativt. Altså intercooleren gjør luften kjøligere, men en varm intercooler gir varmere luft enn en kald IC, selv om luften likevel er kaldere enn da den gikk inn.
 #295038  av Sarle

Larsen skrev:
Mr2 Mk2 skrev:

Hva tenker du på.?Du sier at luft får mindre volum per masse da den blir kjøligere. De vil jo det motsatte være riktig som sier at luft utvider per mengde masse, som jeg påstod ovenfor. Du må huske at det jeg sa er relativt. Altså intercooleren gjør luften kjøligere, men en varm intercooler gir varmere luft enn en kald IC, selv om luften likevel er kaldere enn da den gikk inn.
Litt off topic her men.
Trykket vil uansett ikke forandre seg, bare mengden luft som kommer inn i sylinderen, Varm luft tar, lett forklart, større plass enn kald luft. Trykket vil bli det samme.
 #295042  av Mr2 Mk2

Larsen skrev:
Mr2 Mk2 skrev:

Datt litt ut her nå...Men kald luft tar mindre "plass" en varm luft, og det vil derfor være plass til mere kald luft i ic/rør/sylinder enn varm luft.Og såvidt jeg vet skaper dette høyere trykk enn varm luft som er "lettere" og tar mere "plass".(dette er i hvertfall hva jeg alltid har trodd,påstår ikke at jeg vet jeg har rett men har alltid tenkt det var slik)

Hvorfor ellers skulle man få høyere trykk om vinteren?
 #295044  av lasse

Mr2 Mk2 skrev:
Larsen skrev:
Mr2 Mk2 skrev:

Datt litt ut her nå...Men kald luft tar mindre "plass" en varm luft, og det vil derfor være plass til mere kald luft i ic/rør/sylinder enn varm luft.Og såvidt jeg vet skaper dette høyere trykk enn varm luft som er "lettere" og tar mere "plass".(dette er i hvertfall hva jeg alltid har trodd,påstår ikke at jeg vet jeg har rett men har alltid tenkt det var slik)

Hvorfor ellers skulle man få høyere trykk om vinteren?
Er det jeg tenkte på først, er jo gjerne på vinteren folk har opplevd å få fuelcut...
Tror jeg skal prøve å få det litt kaldere i motorrommet og få på plass en ny kjøler og se hva som skjer...
Takk for svar og meninger folkens :D
 #295049  av Larsen

I utgangspunktet så skal jo trykket være konstant uansett temperatur (ideelt sett), men dere har litt motsatt logikk her. På vinteren så har luften høyere massetetthet enn på sommeren. Da skal trykket være like høyt på sommer som vinter og du vil ha mer hk jo kaldere ute luften er, fordi større menge luft går inn i motoren, men like mye volum uansett årstid

Årsaken til trykkforskjellen er nok fordi wastegate fjæren ekspanderer med varmen.
 #295096  av BT-GTI

du kan jo anskaffe sånn trakt til icen den kan du lage selv eller få kjøpt. den sveiser du på icen og gjør slik at all luft må igjennom icen og ikke slipper rundt. det kan gjøre at du får mer luft inn. og kald luft er mer luft .pga varmluft utvider seg og blir mindre o2 i forhold til hvor mange kubikk meter luft icen suger inn. derfor er det kladt går bilen bra er det varm går den dåligere. men ladetrykket burde være det samme kan være at boostcontrellern din eller wastegaten din slipper for tidlig(holder ikke trykker)