TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DÃ¥rlig clutch?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #296097  av eivstei

Hei!

I det siste har jeg hatt problem med min mr2 92mod. (2.0gti):

Når jeg gir mye gass, øker turtallet en god del uten at jeg får særlig effekt. Det er nesten som en slurer med clutchen. Hva skyldes dette? Det er ikke noe som er kommet gradvis, men for ikke lenge siden skiftet jeg girolje, og mener det er etter det ble skiftet et problemet kom, uten å si det helt sikkert.

Om clutch er gåen, hva vil det koste å skifte den (kun for delene). Mye arbeid?
 #296117  av Larsen

Om du mister effekt da du trår på så tyder det på et annet problem. Hvis du trår på gassen i en oppover bakke i høyt gir og turtalle plutselig stiger, mens farten er konstant så er det et godt tegn på klutsj som slipper. Et annet tegn er at du kan lukte om klutsjen slipper (karakteristisk lukt en ikke kan ta feil av). Om klutsjen slipper så er det sjeldent noe man tror. Tegnene er såpass klare!
 #296128  av -magnus-

Sett bilen i 5. gir. Gi gass og slipp clutchen brått. Hvis motoren ikke dauer er clutchen død. :P
 #296149  av eivstei

Skal prøve det.

Hva må jeg rekne med å betale for å skifte clutch? Jeg kjenner en som mekker bil, så jeg tenker på pris i deler...
 #296156  av hmsilset

eivstei skrev:Skal prøve det.

Hva må jeg rekne med å betale for å skifte clutch? Jeg kjenner en som mekker bil, så jeg tenker på pris i deler...
Er bare å høre på delepriser hos toyota det da.clutch og utløserlager kommer vel på rundt 2000kr vil jeg tippe.Er ikke ekstreme priser på disse delene.Men å skifte er mye jobb visst.Må halvveis ut med motoren har jeg hørt.Stemmer dette :?:
 #296169  av Xlr8

betalte 1800 får clutch kit til min gti på mekonomen
 #296211  av Larsen

Regn med at det koster fra 5000 kr og oppover. Motoren må halvveis ut for å få byttet klutsjen ja.
 #339517  av klukke

ikke for og bumpe gamle tråder eller noe, men har samme problem.

vet ikke hvordan det gikk med deg når du skiftet clutch, men eg setter bilen i 5 gir og den dauer som den skal,

bilen hadde det problemet når eg kjøpte den, men trodde det skulle være en enkel ting og fikse, så kom eg over en gti motor til 5k, så eg tenkte "what the hell" en clutch koster 2000, så då kan eg like gjerne skifte den gamle motoren som e gått
230 000Km til denne nye som var gått 130 000. så eg har no skiftet hele motoren (utenom girkasse) der clutchen skulle være bare 3 måneder gammel, så og si ny. men problemet e der ennå.

clutch pedalen tar ALT for langt ute, så det virker rett og slett så clutchen ikke får løst seg helt ut, så når den får mye motstand begynner den og slure og all effekt forsvinner naturligvis. har vært under og kjent på slavearmen, men den e helt løs. så virker som den skal være utløst...

noen genier her inne som kanskje kan ha en ide??
 #339632  av klukke

takk for svar =)
nope, virker helt fin bare at den tar helt ute
 #339763  av klukke

eller feil og si at den funker som den skal, men håper du skjønner hva eg mener,
den e ikke hardere enn normalt, vet du om det e noen måte og stille på clutch pedalen på?
 #339820  av Toyota-rav4-2002

Er det døgang som gjør at den er så langt ute??
 #339821  av klukke

e ikke sikker, i og med at det hydrolikk så tror eg dt ska litt til, men den e luftet så det ska iche ha noe med at det e luft i systemet heller :/