TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• EGR pÃ¥ 92 CS?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #37433  av Soppen

Er det EGR system på Celica Turbo 4WD CS. har dtte noe hensikt bortsett fra å blåse eksos inn til innsug. Har dette no misjon bortsett fra avgass. Er det noe i veien for å blokkere dette. Har hørt at EGR bare er i veien for litt ekstra effekt?

#37435  av CelicaTurbo

såvidt jeg har forstått skal det være EGR ja men har ikke sjekket.. hensikten er vel redusert temperatur i forbrenningen pga lavere oksygenhold eller noe slikt?

#37744  av MR2turbo

Soppen, Det skal ikke være noe i veien for å blokkere egr'en.. de japanske motorene ble levert uten dette....
gt4 carlos saintz, Egr står for Exhaust gas recirculation.. Det står ganske godt forklart her:
Bilde

#103824  av GT4 CS

Hos tuning spesialisten pretet de på at det kansje gikk ann og kun blokere en vacumslange eller 2. Noen som sitter inne med sikker info? Eller må hele egr systemet fjernes og blokkeres igjen, hva med føleren ene vacumslangen er kobblet til?
Hvilke fordeler og eventuelle ulemper er det med og fjærne egr. Vet man kan få høyere avgasser og litt mere effekt. Men kunne tenkt meg litt mere nøyaktig info, gir det 1 hk ekstra er det ikke en jobb jeg gidder bruke tid på :lol:

#103912  av tojo

Det greieste er å fjerne hele systemet.
Bare å montere Block off plater,disse kan kjøpes ferdig eller så kan man lett lage slike i aluminium. :wink:
Fordelen med å fjerne den er at det blir mye ryddigere og penere. :D

#103936  av CelicaTurbo

hvordan blir det med eu-kontroll og kravene til avgass om man fjerner dette da?

#103943  av tojo

CelicaTurbo skrev:hvordan blir det med eu-kontroll og kravene til avgass om man fjerner dette da?
Jeg fikk ingen merknader på EU kontroll etter at jeg fjernet EGRen. :D
Heller ikke noe problem med avgasskravene.

#103989  av CelicaTurbo

hm, interessant :D

#103992  av GT4 CS

Vet hr tojo hvor slike plater kan kjøpes? Kansje de vet i samme slengen om det har noen gevinst på effekt siden også? :D

#104008  av sleeper

GT4 CS skrev:Vet hr tojo hvor slike plater kan kjøpes? Kansje de vet i samme slengen om det har noen gevinst på effekt siden også? :D
en kar på ebay som selger de for 25usd + frakt..... men det er veldig lett og lage de selv da... har akuratt gjort det på bilen min...( har ikke fått testet det siden bilen ikke er helt ferdig enda..)

den største fordelen jeg kan finne med dette er at det blir bedre plass i motorrommet...( det tar faktisk stor plass...)

#104021  av tojo

Ja som sleeper sier selges disse ganske ofte på http://www.ebay.se ,sikkert noen av tunings forhandlerne som også kan skaffe.
Men hvis dere demonterer EGR systemet er det bare å bruke pakningene som mal å mekke selv. :D
Selv brukte jeg 6mm aluminium! lett å jobbe med,bare et øyeblikk å lage :wink:

#104186  av jostein_loenning

sleeper skrev:
GT4 CS skrev:Vet hr tojo hvor slike plater kan kjøpes? Kansje de vet i samme slengen om det har noen gevinst på effekt siden også? :D
en kar på ebay som selger de for 25usd + frakt..... men det er veldig lett og lage de selv da... har akuratt gjort det på bilen min...( har ikke fått testet det siden bilen ikke er helt ferdig enda..)

den største fordelen jeg kan finne med dette er at det blir bedre plass i motorrommet...( det tar faktisk stor plass...)

Muligheter for å få litt bilder? Korleis var det å demontera med motoren i bilen, eller har du hatt motoren ut av bilen?

#104341  av sleeper

tojo skrev:Ja som sleeper sier selges disse ganske ofte på http://www.ebay.se ,sikkert noen av tunings forhandlerne som også kan skaffe.
Men hvis dere demonterer EGR systemet er det bare å bruke pakningene som mal å mekke selv. :D
Selv brukte jeg 6mm aluminium! lett å jobbe med,bare et øyeblikk å lage :wink:
laget den som står på toppen i stål og den som er på innsuget i alu jeg....

tåler alu den varmen som det blir der da?? alu tåler jo ikke så høy temp som det blir i eksosen da... tåler plata di det??

#104388  av GT4 CS

Skal sjekke ut via en kompiss som jobber med metall i jobben om og lage slike jeg, lage alt i stål da tenker jeg, ligger jo pakning mellom toppen og blokkeplata. Om folk er interesert kan jeg sende disse i posten mot porto og en symbolsk sum for materiale. Regner med man ikke får noen feilkoder med og kjøre uten egr bare man blokerer vacumslangene.