TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorproblemer 3s-gte (2 gen)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #297352  av EXS

heisann.

vi bytta her om dagen downpipe på mr2en til en kompis av meg (sw20ronny)

fra orginal med kat til en "Ã¥pen" downpipe uten katalysator

og etter byttet så har ikke bilen gått som den skal (litt surt) og jeg lurer på om det kan være den nederste føleren på DP som er problemet men har ikke så mye erfaring med finmekanikken på disse motorene

men det regner jeg med at dere mr2 eiere har;)

noen som har hvert ute for dette problemet når dere har byttet DP og lign...
 #297402  av Larsen

Det skal bare være en sensor på 2gen motoren så jeg lurer på hva du referer til da du sier den nederste? Lambda en et typisk symptomer på den feilen du referer til. Sjekk feil koder.
 #297423  av SW20Ronny

var og feilsøkte.. var ingen feil.
og det er to følere, en på topp og en i bunn.
Har funnet ut at bilen får alt for lite bensin.. han sa på toyota når jeg var og feilsøkte at det ble feil for den føleren etter cat. siden cat. var tatt bort..

må vel være noen som har vært borti dette??

takker for svar:-)
 #297431  av CelicaTurbo

om jeg husker rett har JDM-motoren en tempsensor etter katalysatoren, britene har ganske bra erfaring med jdm-motorer siden de importerer dette i bøtter og spann, så du kan jo prøve et søk på mr2oc.co.uk eller imoc.co.uk?
 #297433  av Larsen

SW20Ronny skrev:var og feilsøkte.. var ingen feil.
og det er to følere, en på topp og en i bunn.
Har funnet ut at bilen får alt for lite bensin.. han sa på toyota når jeg var og feilsøkte at det ble feil for den føleren etter cat. siden cat. var tatt bort..

må vel være noen som har vært borti dette??

takker for svar:-)
Siden dette ikke er en OBD II bil eller motor fra california, så er det kun en lambda sensor på bilen. Altså du får ikke det problemet du nevner ovenfor

Trodde bare 3gen motorene kom med temp sensoren jeg. Jeg hadde ihvertfall kun den øvre lambda sonden på min j-spec 2gen.

Edit:
Rettet en liten feil
Sist redigert av Larsen den 30 jul 2008 22:22, redigert 1 gang totalt.
 #297439  av mr2storbrua

Jeg bytta nettopp DP på min (3.gen), eneste sensorene der var lamba (helt i toppen) og en i bunnen som jeg går utifra var MAP-sensor. Trodde 2.gen fikk den infoen den trengte fra luftmengde og lufttempmåler før innsuget jeg :?
 #297457  av SW20Ronny

har du tid lil og møte meg i grimstad imorgen larsen? så kan du kansje hjelpe meg litt med og lokalisere feilen??
 #297459  av Xlr8

veit du noe om hvor motoren kommer fra?
hvor mye hk er de i den? jdm 93 3sgte (2gen) har temp sensor etter katten. å fjerne denne vill ikke påvirke motoren noe. vill tro de er lamda sonden din som er problemet.
er ikke noe vacum lekasje noen plass vell?
gå over med litt startgass rundt innsug og se om du får noe resultat på turtallet.
er de jort noe med turbo trykket?
lyser motor lyset?
 #297460  av Xlr8

veit du noe om hvor motoren kommer fra?
hvor mye hk er de i den?
jdm 93 3sgte (2gen) har temp sensor etter katten. å fjerne denne vill ikke påvirke motoren noe. vill tro de er lamda sonden din som er problemet.
er den sensoren som ikke er satt tilbake lik som den øverste (nermest turboen?) eller er de en "lang" tynn pinne? gjerne ta et bilde=)
er ikke noe vacum lekasje noen plass vell?
gå over med litt startgass rundt innsug og se om du får noe resultat på turtallet.
er de jort noe med turbo trykket?
lyser motor lyset?
fjusker bilen? kan vere tps senosoren som er kaputt den er ganske grei og måle kjapt ut. var knekt på min bil så ga ikke utslag når jeg gidde gass som skapte mye krøll. den la ikke feilkode.

de er nok bare en fille ting skal du se=) ikke mist motet=)
er bensin filteret gammelt?
 #297470  av SW20Ronny

jeg vet veldig lite om motoren, kjøpte bilen av veggi her på forumet i slutten av mai. uten noe særlig info om motoren. kansje noen andre her vet noe av historien rundt den??

Jeg prøvde og koble bort den nedereste føleren, ga ikke noe utslag, verken den ene eller andre veien....
Når det gjelder turbotrykket så vet jeg ikke hva det står på heller.. veggi sa det sto en elektronisk boost controller i ,som ble stjålet, en stund før jeg skulle kjøpe den.. ble vist bare nappet ut... hva står trykket på da?? går det ned .. eller står det på det den sist var stilt på?? jeg tror selv det står veldig lavt..

jeg skal prøve og skifte bensin filter og skjekke etter lekasje idag:-)
lyser ikke noen lamper heller................

skal prøve og forklare igjen hvordan bilen oppfører seg,
problemet oppstår når bilen er blitt varm, når jeg kommer opp på rundt 3000rpm og turboen begynner og sku luft, så er det som at bilen begynner og nappe litt.. henge litt igjen, før den bare kommer og drar avgårde....
Holder jeg bare gassen på det turtallet, begynner den og fuske noe veldig. skrudde ut pluggene, de var veldig lyse..(lysegrå). sviver også veldig ugjevnt på tomgang innimellom..
Litt vanskelig og forklare egentlig.... men er det næmeste jeg kommer..... er det noe mere, noe jeg har glemt og forklare, så er det bare og spørre:-)

takker
 #297481  av Larsen

mr2storbrua skrev:Jeg bytta nettopp DP på min (3.gen), eneste sensorene der var lamba (helt i toppen) og en i bunnen som jeg går utifra var MAP-sensor. Trodde 2.gen fikk den infoen den trengte fra luftmengde og lufttempmåler før innsuget jeg :?
MAP sensoren er tilkoblet innsuget og ikke manifoilen :wink: Samme med MAF (luftmengdemåleren)
 #297531  av Larsen

Så på bilen idag og fikk utelukket en del ting. Det virker som at det kan være en feil i oppkoblingen av ledningsnettet. For da bilen har te1 og e1 kortsluttet så blinker den konstant (ingen feilkoder). Det samme gjør den da en trykker gassen i bånn (altså fremdeles ingen feilkoder). Fra min egen så mener jeg å huske at det å trykke ned pedalen, mens bilen er i diagnose oppsettet så skal man få en feilkode. Noen som har noe mer info på dette? Ledningsnettet på denne bilen er skjøtet på fra en GTI så kan ikke utelukke feil fra den forige eieren som bygde om denne bilen.
 #297584  av Xlr8

kan sjekke hva som sjer på min så snart wastegaten er på plass. kan du beskrive hvordan bilen oppførte seg og hvilke ting du utelukket?

men vist de er slik som du sier med den skal gi en feil ved full gass kan de jo vere tps sensoren.
på min knakk di små "tappene" som drar den med rundt plutseligt fororsakte mye nykking og slikt.