TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mk2 bensinpumpe

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #298364  av doffy

Har en mk2 90 modell med en 3. generasjon turbo på vei inn, lurer på om noen vet hvor mye original bensinpumpe leverer? Har en på vei, men vet ikke når den kommer så lurer på om den er kjørbar med original egentlig.
 #298367  av Xlr8

gjør deg selv en tjeneste mens motoren er ute og bytt ut gti pumpa=) er en dridd jobb uansett men mye lettere uten motor i veien:P
http://www.twosrus.com/catalog/index.php?cPath=22_69 bestil i dag så får du slutten av neste veke:P
 #298377  av doffy

Har satt motoren i, men spørsmålet var om originalpumpen leverer nok bensin.. Men jeg får ta å sjekke selv med litermål og en kalkis 8)

Har kjøpt en pumpe som fohåpentligvis er i posten et sted, men ellers takk for linken :)
 #298408  av Larsen

doffy skrev:Har satt motoren i, men spørsmålet var om originalpumpen leverer nok bensin.. Men jeg får ta å sjekke selv med litermål og en kalkis 8)

Har kjøpt en pumpe som fohåpentligvis er i posten et sted, men ellers takk for linken :)
Hvis du skal bruke den til orginalt og litt til hk så holderen, men hvis du skal over 1,2 bar på ct20b turboen eller ha en annen turbo må du kjøpe ny.
 #298439  av Larsen

Master skrev:anbefaler deg sterkt å lese dette: http://www.wolfkatz.com/Articles/MR2%20 ... Report.pdf

Wolfkatz kan man nesten si er størst innen kunnskap på oppgraderte 3s-gte bensinsystem.
Også glemmer du at n/a i usa ikke er den samme motoren og bensinpumpen som i europa...
3sge motoren fikk en annen bensinpumpe enn det 5sfe motoren fikk.
 #298538  av Master

Larsen skrev:
Master skrev:anbefaler deg sterkt å lese dette: http://www.wolfkatz.com/Articles/MR2%20 ... Report.pdf

Wolfkatz kan man nesten si er størst innen kunnskap på oppgraderte 3s-gte bensinsystem.
Også glemmer du at n/a i usa ikke er den samme motoren og bensinpumpen som i europa...
3sge motoren fikk en annen bensinpumpe enn det 5sfe motoren fikk.
Men han skal inn med en 3.gen med 550 dyser. Hvis du ser på den lysegrønne striplalinja på den illustreringa i rapporten til Wolfkatz så ser du bensinetterspørselen til 550cc dyser & regulator. Til og med GTE pumpa kommer til kort over 60 psig. Og hvis han skal stille opp trykk osv osv så er det jo greit å leve på den sikre siden spesielt når man ikke vet hvor mye GE pumpa klarer å levere. Selvfølgelig går det fint å kjøre med GE pumpa, men man øker jo sjansen for havari da sikkerhetsmarginen blir mindre.

edit: er du så sikker på at det er en annen pumpe? Leta litt i EPCen nå og fant ut at
delenummer for USA 5SFE er : 23220-43070
delenummer for USA 3S-GTE er: 23221-50020
delenummer for Euro GE er 23220-43070 ( samme som USA N/A) for de fleste GE modeller. Noen har 23220-16430, men med 23220-43070 som tilleggsnummer for 89-91 modeller. 92+ har bare 23220-43070 som delenummer for bensinpumpa bortsett fra en hong kong edition som har noe helt annet.

Går jeg på toyota og sier at jeg skal ha en pumpe til 156hk GE motoren min er jeg nesten helt sikker på at jeg får samme pumpe som NA 5sfe bruker i usa. 5SFE har jo ikke noe mer bensindemand enn 3SGE så hvorfor skulle toyota lage en pumpe som skal tåle over dobbelt så mye flow som NAen (som jo nettopp 3gen gte må ha) ?

Uansett, til opprinnelig poster: Ei walbro 255lph pumpe koster under 1000 kr og med litt govilje skifter du pumpa på 2 timer. Jeg skifta den med motoren ute, men kan ikke forestille meg at det skal være så mye mer komplisert med motoren i. Eneste er jo at det er litt trangere å løsne på rørene som går under varmedekslet i torpedoveggen. Ellers er det jo bare å koble ut de to ledningene som sitter under midtkonsollen og skru av festebrakettene under bilen.

Kjekt å bruke BGB guiden for hvordan bensintanken skal ned: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
 #298558  av doffy

Master: Takk for skikkelig svar. Har en pumpe på vei, var bare om det var kjørbart fra jeg fikk gang på motoren til jeg får pumpen. Har kjørt litt med den nå uten å gi full gass og skal fortsette den veien frem til pumpen står i. Takker for linken, den kommer jeg til å benytte meg mye av. :)
 #298566  av doffy

Når vi alikevel har diskusjonen oppe med turbomaskinen og sånt. Så har vi jo den festlige diagnose feil 42 med speed sensoren. Er det noen kjent måte å komme forbi denne på uten å bruke et elektronisk speedometer?
 #298567  av Larsen

Stod ingenting om hva slags mål han hadde for hk i posten da. Fint at du foresten fikk dokumentert det angående N/A pumpen, selv om jeg ikke altid stoler på EPC delenummerene (med mindre man har chassie koden)! Angående bytte så må jeg si at to timer er meget imponerende. Jeg selv brukte to dager (hadde riktignok kun bukker) og har hørt a folk vanlivis gjør det på 6-8 timer.
 #298569  av Master

flink å skru vettu :) hehe. Neida men får man hjelp av en kompis så er det rimelig rett frem. Men jeg hadde ute motoren da jeg bytta. Så jeg stod bare inni motor-rommet med bilen 1 meter opp i lufta og kosa meg med alle lufteslanger, påfylling, retur å tilførsel osv osv.
 #298571  av doffy

Svaret er vel å vite hvordan det skal gjøres før man setter i gang. ;) Skal se om jeg får lånt meg en bukk eller en grav til formålet. for to dager/6-8 timer høres jo utrivelig ut :(
 #298573  av Larsen

Master skrev:flink å skru vettu :) hehe. Neida men får man hjelp av en kompis så er det rimelig rett frem. Men jeg hadde ute motoren da jeg bytta. Så jeg stod bare inni motor-rommet med bilen 1 meter opp i lufta og kosa meg med alle lufteslanger, påfylling, retur å tilførsel osv osv.
Litt mer forstålig da. For min del var det et rent helvete å få av og på slangene.
Doffy, hvis du får låne en oljegrav så hjelper det bra på!
 #298575  av Xlr8

doffy skrev:Når vi alikevel har diskusjonen oppe med turbomaskinen og sånt. Så har vi jo den festlige diagnose feil 42 med speed sensoren. Er det noen kjent måte å komme forbi denne på uten å bruke et elektronisk speedometer?

er speedometeret ditt oppe og sviver? eller har den nye kassa di elektronisk?
vist du har mekanisk og kassa har elektronisk så får du kjøpt ombyggings sett på toyota får ca 1200kr har ikke delene nr du trenger akuratt her men kan prøve og grave di frem