TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Risting i ratt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #37757  av Master

Av og til rister det noe helt jæ**** i rattet mitt / hele bilen, men som regel er den helt fin. Ristingen forekommer i ca 50-80 kmt, mer aggressivt jo høyere farten blir. Men etter et par humper og kilometer senere blir den helt fin igjen i normale hastigheter. Det føles nesten som jeg kjører på punktert hjul. Da jeg først oppdaget dette kjørte jeg bilen rett inn i garasjen. Venstre forhjul (felg og bremseskive) var glovarme noe som jo tyder på at bremseklossen henger på, da jeg jekket opp og prøvde å snurre rundt på hjulet satt det nærmest bom fast (Stoppet etter 1 omdr) Det jeg da lurer på er om en bremsekloss som henger på ene og alene kan forårsake disse ristingene?
 #37783  av chris

Master skrev:Av og til rister det noe helt jæ**** i rattet mitt / hele bilen, men som regel er den helt fin. Ristingen forekommer i ca 50-80 kmt, mer aggressivt jo høyere farten blir. Men etter et par humper og kilometer senere blir den helt fin igjen i normale hastigheter. Det føles nesten som jeg kjører på punktert hjul. Da jeg først oppdaget dette kjørte jeg bilen rett inn i garasjen. Venstre forhjul (felg og bremseskive) var glovarme noe som jo tyder på at bremseklossen henger på, da jeg jekket opp og prøvde å snurre rundt på hjulet satt det nærmest bom fast (Stoppet etter 1 omdr) Det jeg da lurer på er om en bremsekloss som henger på ene og alene kan forårsake disse ristingene?
Normalt vil ikke det skape sånne vibrasjoner selv om bremsen ligger innpå. Og da ville du vel neppe fått til å dra rundt hjulet en omdreining heller. Jeg merket ikke på min, at bremsen lå innpå, bortsett fra at det gikk treigere, og hørte lyden når jeg svinga. Frykter for at det kan være noe annet galt jeg. :?

#37786  av Amund

tenkt på skjeive bremseskiver? de blir lett det dersom de blir litt for varme..

#37788  av CelicaTurbo

om bremsen har hengt ved et tilfelle og det har blitt veldig varmt så kan skiven ha slått seg, skal faktisk ikke så mye til.. jeg vil tippe at om du tar en hard nedbremsning så vil du også kjenne at det vibrerer litt, og de gangene det vibrerer mye så henger vel kalipperen igjen da.. du bør egentlig få det der overhalt ganske fort, det skal ikke være så vanskelig så du kjenner sikkert noen som kan hjelpe deg. Eventuellt kan du også "smøre dem opp" ved å olje stemplene i kalipperen (klem olje under gummimansjett og før stempelet inn/ut noen ganger, en skrutvinge og trekloss er hva du trenger for å presse på stempelet). En ganske enkel jobb men hjelper kun en begrenset periode i forhold til full overhaling av kalipperne.. det er også godt mulig at skiven din bør byttes om den har fått kast i seg.

#37840  av Master

Ja jeg skal ta å skru av kalipperen i kveld og smøre stemplene inn med fett slik at den hvertfall ikke henger på lenger. Så om kanskje 1 mnd når jeg skal ta full motoroverhaling skal jeg også få overhalt hele bremsesystemet. Jeg både håper og tror at denne ristingen forsvinner når jeg får løsna opp kalipperen. Ristingen forekommer bare når jeg kjenner at bilen virkelig blir bremset av at kalipperen henger på. Skulle tro at jeg har kast i bremseskiven siden det forekommer risting (kommer bare borti av og til) så jeg må vurdere å kjøpe nye nå til i mai. Ellers, bremseklossene så fine ut, mye igjen å ta av der.

#37845  av CelicaTurbo

ok, om du kun kjenner det når klossen henger så mye at du kjenner den bremser bilen så er nok synderen der ja, slik var det på min bil også når kalipperen hang.. jeg har ikke byttet skive enda, men jeg kjenner lit svak vibrering når jeg bremser litt hardt ned fra litt fart, men ved normal bremsing merker jeg ingenting til vibreringen.. planen er å bytte skive etterhvert men det får vente så lenge siden det ikke kjennes kritisk ut :)

#37854  av Master

ja jeg har ikke kjent noe særlig til risting ved nedbremsing og ser ikke på det som noe særlig problem. Eneste er at bremseeffekten er noe dårlig. Må trykke ganske hardt på bremsene for å få kraftig effekt spesielt ved litt hastighet. Er jo bedre bremser på f.eks nye små varebiler uten at de har noe større skiver med riller osv osv. Noen som har noen tips om hvordan man får bremsene til å hugge litt bedre til uten at man trenger å anstrenge foten på bremsepedalen? Mulig at bremsene blir bedre når jeg får overhalt kalipperene. Jeg har hørt at man bare får bremsekraft fra den innerste klossen når kalipperen henger på..? stemmer dette eller?

#37884  av CelicaTurbo

du har nok glassert klossene dine ved at dem ligger innpå og blir så varme, samt at det er en god sjangs for at bremsevæsken har fått litt medfart etter dette.. når jeg kokte ene frembremsen ble pedalen merkbart bløtere etterpå, men det var fremdeles mulig å få godt trykk i bremsen om jeg trykket til.. uansett ble det ikke optimalt før jeg fikk byttet bremsevæsken og fikk fikset kalipperne.. merket ganske betydelig forskjell med nye kalippere fremme vs smurte stempler på gamle kalippere også :)

#37898  av Master

jeg skrudde opp bremsekalipperen i dag og fant ut at det ene stempelet på venstre fremhjul sitter ganske så fast. (ikke helt fast men det glir hvertfall ikke som det skal. Så det jeg blir å gjøre er å bestille et komplett repsett til bremsene foran og få pussa/smurt opp alle 4 stemplene. Prøvde først i dag å bare smøre inn gliderne til selve kalipperen uten hell, undersøkte så nærmere og fant ut dette med det fastlåste stempelet. Skal også skifte bremsevæska i samme slengen. Klossene er som sagt mye igjen på.

Håper dette gjør susen så jeg slipper å kjøpe alt nytt til flere tusen...

Takker for tips!

#37900  av PÃ¥l

Jeg har også hatt den ene klossen bak inntil, siden jeg en arbeidsdag i vinter hadde brekket på. da vibrerte bilen litt, samtidig som jeg kjente at den bremsa litt. men er helt fin igjen nå, bortsett fra at håndbrekket ikke er så bra lenger.

#38348  av Master

liten followup: Fikk smurt opp alle bremsestemplene mine i dag og bremsene var knapt nok til å kjenne igjen! Enorm effektforskjell kontra de gamle fastlåste stemplene. Nå er også den ristingen borte som forekom av at den ene kalipperen hang på. Bremseskiva er sikkert litt kast i men det er ikke noe jeg merker til nå. (vibrerer ikke ved oppbremsninger)

SÃ¥ da vet dere det.. :roll:

#38368  av CelicaTurbo

flott flott :)