TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken Ã¥rsmodell MKII bør man velge??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #299299  av Roye

Bruttern er på randen til å kjøpe seg MR2 MKII og vi har drevet å lest og sett etter hvilke forskjeller de forskjellige årsmodellene har. Men det står mye rart og forskjellig på nettet også.

Har hørt (les: lest) at 1990-1992 hadde dårligere understell og bremser i forhold til de "nye" (93-98).
Og airbag kom som standard i 1994?
Forskjellig utstyr, felger, baklys osv fra årsmodell til årsmodell.

Hvor kan man finne pålitelig informasjon om euro-spec Mr2 GTi'ene?

Noen her som har noe info om hvilke endringer og tips på hvilken årsmodell man bør satse på?

Bil vurderes også kjøpt.
Bra eksemplar til under 90000kr og maks 180000(?)km.
 #299306  av inzane2012

Roye skrev:Bruttern er på randen til å kjøpe seg MR2 MKII og vi har drevet å lest og sett etter hvilke forskjeller de forskjellige årsmodellene har. Men det står mye rart og forskjellig på nettet også.

Har hørt (les: lest) at 1990-1992 hadde dårligere understell og bremser i forhold til de "nye" (93-98).
Og airbag kom som standard i 1994?
Forskjellig utstyr, felger, baklys osv fra årsmodell til årsmodell.

Hvor kan man finne pålitelig informasjon om euro-spec Mr2 GTi'ene?

Noen her som har noe info om hvilke endringer og tips på hvilken årsmodell man bør satse på?

Bil vurderes også kjøpt.
Bra eksemplar til under 90000kr og maks 180000(?)km.
om en 90-92 modell har dårligere understell er vel å ta litt hardt i, noen foretrekker sikkert understellet på di første utgavene, mens andre liker best det oppgraderte...nå kom riktignok oppgraderingene på 92 modellen, men er ikke sikker på når, med det får du nok svar på ganske fort her. bremsene er og større på 92+ enn tidligere, og den kom orginalt med 15" felger mot 14" på di første. airbaig kom og på 92+ samt "shortshift" girspak...
når det gjelder facelifts så kom 92+ med ei ekstra forntleppe i sort. 94+ fikk vel frontleppa og listene lakkert i bilens farge samt en ny one-pice bakvinge samt nye baklykter samt at 94+ fikk ny motor med 170hk mot tidligere 156hk. Fra 94 og fram til 98 modellen er det egentlig bare ganske små forskjeller, men 98-99 modellen fikk ei ny og tøffere bakvinge, samt den kom vel ut i japan med en beams motor på 190hk...

sikkert en del jeg ikke har tatt med her, men det skulle vel dekke det mest nødvendige...

Når det kommer til hvilken modell du BØR velge så kommer det mest ann på standen av bilen, har sett som mr2Even her på forumet kom med som var en 90 modell som såg ut som den var i ganske bra stand pluss den hadde gulekoni og senkefjærer pluss den hadde en ganske lav km-stand, så den ville vert ett bedre valg mot en 93 modell som er i dårligere stand...
 #299308  av inzane2012

kan vel og legge til at understell og bremser er like mellom turbo og gti innen samme revisjon, understellet på en 93 gti er likt det som er på en 93 turbo, men ikke mellom 93 gti og 91 turbo...
 #299309  av Sven

92+ har også ABS, penere ratt og girkule. Og er noe lavere originalt.
Mener også at 92+ er galvanisert, det er jo et stort pluss.
 #299310  av inzane2012

Sven skrev:92+ har også ABS, penere ratt og girkule. Og er noe lavere originalt.
90 har jo ikke airbag og det kan jo vere en fordel vist du vil bytte rattet, og da har man jo ett hav av muligheter:P litt verre med di som har airbag. for den kan vere litt kjekk å ha:P
 #299313  av GhostRider88

Sven skrev:92+ har også ABS, penere ratt og girkule. Og er noe lavere originalt.
mr2 ble galvanisert i fra 91 :)

ellers så er jeg enig hva som er skrevet før her. Hvilke mk2 du velger kommer egentlig veldig an på standen bilen er i. Er den godt holdt og passet på, så er alle mk2' er et bra kjøp.
 #299339  av Sven

GhostRider88 skrev:
mr2 ble galvanisert i fra 91 :)
Takk, da vet jeg det :D
 #299352  av PÃ¥l

Er nok mange som vet mer om dette enn meg, men jeg har lest på de internasjonale MR2-forumene at mange foretrekker revisjon 1-understellet i racing. For eksempel i auto slalom. Grunnen er visst at revisjon 1-understellet holder veigrepet lenger, men når det slipper, slipper det bråere. Revisjon 2-undertellet er mer forutsigbart. Slipper tidligere, men gir mer "beskjed" til føreren at her holder det på å slippe. Altså lettere å kontrollere. Så jeg vil si at rev1 og rev2 er bra, men på forskjellige måter, ut i fra det jeg har fått med meg. Rev2 er vel mer egnet til hverdagsbruk da, i og med at det er mer tilgivende når det slipper. Mener å ha lest at Toyota gjorde rev1 understellet ganske kompromissløst, men innså at det var for mye for en vanlig sjåfør. Derfor reviderte de understellet. Andre på forumet må gjerne utdype mer, og rette eventuelle feil :)

Jeg har selv hatt en 92 modell GTI. Og min nåværende 91 turbo har mye bedre veigrep. Har faktisk ikke sluppet taket på tørr asfalt ennå (5 år). Men nå hadde '92 GTI'en samme dekkbredde foran og bak da (215), mens '91 turboen har 225 bak og 205 foran. Ihvertfall slapp 92 modellen støtt og stadig bak hvis jeg kjørte litt "entusiastisk".
 #299356  av Morten

De understellsendringene er ikke store forskjellene i det store og hele. Fremme har tidlig "fordel" av justerbar castor, mens sen har låst castor (men muligens litt stivere braketter ved innfestingen). Bak er det lengden på toe-staget som er forskjellen (lengre stag på sen = mindre endringer i toe i løpet av fjæringsveien). Som skrevet over liker noen det ene og noen det andre. Personlig synes ikke jeg det er nok forskjell hverken ene eller andre veien til å være noen dealbreaker om bilen ellers er bra. Endringen i bremser ville betydd mer for meg og mitt bruk. :wink:

Finn en bil i den standen du vil ha, og med det utstyret du trenger. Alle "forskjeller i revisjon" går an å fikse i ettertid om det skulle bli savnet.
 #299656  av Roye

Takker for alle svar!
 #299978  av Roye

Nettsider med styling og sånt ønskes linker til.
På forhånd takk.