TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen smÃ¥ problemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #299770  av FastN

Kjørte over en overgang fra gammel til ny asfalt som er lagt på i høy hastighet i går natt, og det smalt ganske godt.

Etter det har dynamoen sluttet og lade batteriet, og en rød bateri lampe lyser!
Venstre blinkly blinger 3 ganger så fort
Bremseveske lampen lyser konstant og den er full (jeg tror denne lampen er det i værtfall, den vedsiden av brekk lampen som er helt lik bare med et ! i stede for en p)
Den oransje olje kanne lampen med en ruglete strek under lyser (er dette olje? får den har jeg peila og er halvveis mellom min og max)

Kan ikke mye bil, men er det noe ledning som går inn i dynamoen som kan har ramlet ut?
Noe som veit noen svar på noen av disse tingene? :)
 #299773  av Master

Noe av det samme skjedde meg en gang. Da var det dynamoreima som røk en gang jeg gira litt hardt! Da tok reima knekken på ledningsnettet som går til oljenivåsensoren som sitter rett under reimhjulet på passasjersiden av motoren.

Ergo: rødt batterilys pga manglende lading, gult oljenivålys pga brudd på ledningene. blinklys som blinker 3 ganger så fort tyder på at du har ei pære som er gåen (kan være tilfeldig) Slå på nødblinken og ta deg en tur rundt bilen så finner du ut om en pære er gåen. Den siste (!) varsellampa kan være pga ingen lading det også.

Jekk hvertfall opp bilen på passasjersiden bak og sjekk om reima fortsatt er der, samt om du kan se noe skade på ledningsnettet til oljenivågiveren.
 #299812  av FastN

Hadde den på bukk, og reima var hel samt ledningene rundt så hele ut!
Noen som har noen flere tips før den havner på værksted?
Kan dynamoen ha godt i stykker? Noe måte og få sjekket det på?

Glemte og si at når bilen ikke startet etter den ble stoppet så kom det røyk opp fra dynamoen, luktet svidd elektronik!
 #299836  av BT-GTI

det at bremse væskelampa lyser kan være at de ledningene som går til beholdern er i strekk ergo dårlig kontakt.
 #299842  av Helgeland

når min dynamo tok kvelden så lyste alle varselyså på dashbordet. du kan jo bare måle med multimeter på bateriet når den ikke sviver og når den sviver. når den sviver skal du vel ha 14volt tror jeg..
 #299867  av FastN

Nei det er bare de 3 lysene som lyser, litt rart det da.
Har testet me multimeter uten utslag, så jeg kan ikke skjønne annet enn at det er dynamoen, eller noen ledinger!
Det kom jo røyk dynamoen, så noe svidde seg der nede!
 #299946  av FastN

Var en mekkaniker som mente at jordingen fra dynamoen kunne ha falt av!
Har prøvd og finne ut hvor denne går inn i karroseriet uten hell, noen som kunne prøvd og beskrive det til meg?

Minner om at jeg kan lite bil, men ønsker og lære :P
 #299951  av Master

Dynamoen har ikke noe jordingsledning. Den har en + ledning (den tykke), samt en styreledning (kontakt). hvis du legger deg under bilen på passasjersiden så ser du dynamoen, og da kan du sjekke ledningene.

Sjekk samtidig den feite jordingsledninga som går fra girkassa til karosseriet. Men hadde denne falt av, så hadde ikke startmotoren gått engang.
 #299953  av FastN

Ok, har ligget under bilen uten sett noe skader på ledninger!
Bilen starter ved hjelp og går fint så det er vel neppe det!
Siste mulighet er vel og bruke et multimeter på dynamoen, men mye tyder vel på at det er den?