TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bytte clutch pÃ¥ celica T-16

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #301530  av samejon

Heisann.
Vurderer å bytte clutch på min 2.0 GT-i 16V med kat. Så har dere full infomasjon. Dette er en 89 modell.
Lurer derfor på om det er noen med erfaring rundt denne bilen på dette. Om det er vanskelig og knotete eller om det skal gå lett.
Lurer også på om det er mye styr å lufte systemet etterpå? Eller klarer man å lure seg unna???
Takker for alle fornuftige svar :D
 #301706  av Fred

Har du løftebukk, er det kurant. "rein skruing" hele veien. Uten løftebukk, er det ikke verdt å prøve selv.
 #301730  av jonarnes

Motoren må løsnes på alle motorfester unenom det ved registeret og så vippes ned for at girkasse skal kunne tas ut.
Har gjort det selv flere ganger uten løstebukk, går fint det.
Eneste som en kan slite med å få løsnet er kanskje drivakslinger.
 #301947  av samejon

Takker for gode tilbakemeldinger. Ser ut til at jeg har tilgang på løftebukk hvis jeg blir ferdig iløpet av en dag. Så det blir nok å sette av en lørdag til dette. Noen som vet om noe spesielt man burde ta hensyn til? Hva burde byttes når man først har det fra hverandre? Ser ut til at jeg må bytte gummien som er over stempelet på clutchpumpa ettersom denne lekker. Noe annet som er greit å gjøre i samme slengen da?
 #301951  av jonarnes

Tror nok det egentlig er gummidelene inni Clutsj sylinderen som er gått, kjøp et overhalingssett til denne.
Jeg ville byttet simmerringen som er på veiva, bak svinghjulet. Denne har en tendens å leke olje.
Hvis det er noen mansjetter som må byttes så er det også greit å gjøre i samme slengen.
Ja og leddet på styringen er jo lett å komme å bytte til med girkassen ute, hvis den er slarkete.
Startmotor ?