Side 1 av 1

bytte clutch på celica T-16

Legg innLagt inn:10 sep 2008 18:49
av samejon
Heisann.
Vurderer å bytte clutch på min 2.0 GT-i 16V med kat. Så har dere full infomasjon. Dette er en 89 modell.
Lurer derfor på om det er noen med erfaring rundt denne bilen på dette. Om det er vanskelig og knotete eller om det skal gå lett.
Lurer også på om det er mye styr å lufte systemet etterpå? Eller klarer man å lure seg unna???
Takker for alle fornuftige svar :D

Re: bytte clutch på celica T-16

Legg innLagt inn:12 sep 2008 17:41
av Tiendreal
ser ut som du må ned med kassa, http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... n%20at.pdf
ang clutch ser det ut som det er kun Slave "aktuatoren" som skal luftes: http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... clutch.pdf

Re: bytte clutch på celica T-16

Legg innLagt inn:12 sep 2008 19:49
av Fred
Har du løftebukk, er det kurant. "rein skruing" hele veien. Uten løftebukk, er det ikke verdt å prøve selv.

Re: bytte clutch på celica T-16

Legg innLagt inn:13 sep 2008 07:53
av jonarnes
Motoren må løsnes på alle motorfester unenom det ved registeret og så vippes ned for at girkasse skal kunne tas ut.
Har gjort det selv flere ganger uten løstebukk, går fint det.
Eneste som en kan slite med å få løsnet er kanskje drivakslinger.

Re: bytte clutch på celica T-16

Legg innLagt inn:15 sep 2008 19:51
av samejon
Takker for gode tilbakemeldinger. Ser ut til at jeg har tilgang på løftebukk hvis jeg blir ferdig iløpet av en dag. Så det blir nok å sette av en lørdag til dette. Noen som vet om noe spesielt man burde ta hensyn til? Hva burde byttes når man først har det fra hverandre? Ser ut til at jeg må bytte gummien som er over stempelet på clutchpumpa ettersom denne lekker. Noe annet som er greit å gjøre i samme slengen da?

Re: bytte clutch på celica T-16

Legg innLagt inn:15 sep 2008 20:21
av jonarnes
Tror nok det egentlig er gummidelene inni Clutsj sylinderen som er gått, kjøp et overhalingssett til denne.
Jeg ville byttet simmerringen som er på veiva, bak svinghjulet. Denne har en tendens å leke olje.
Hvis det er noen mansjetter som må byttes så er det også greit å gjøre i samme slengen.
Ja og leddet på styringen er jo lett å komme å bytte til med girkassen ute, hvis den er slarkete.
Startmotor ?