TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kulere baklykter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #38092  av FireWalk

Dette virker kanskje som et dumt spørsmål.. Men jeg traff en gammel venn her om dagen, han hadde en Audi der han hadde koblet om baklyktene sine slik at tåkelysene var koblet ut, og han hadde krysset dem med kjørelysene og bremselysene, så han hadde "doble" kjørelys på hver side bak. Dette syntes jeg så ganske kult ut, og tenkte jeg skulle prøve det samme på MR2en min.. For meg som ikke er noe geni på bil-elektronikk og strømførende ting og tang generelt så tenkte jeg at det får holde å bare rett og slett bytte pærene, slik at jeg får samme styke på tåkelysene som kjørelysene. På den måten kan jeg bare kjøre med tåkelysene bak på hele tiden, også får jeg doble kjøre lys. Det ser jo utvilsomt litt mer sporty ut med doble lys bak istedet for bare et på hver side..

Men så det dumme spørsmålet. Hva slags pære må jeg kjøpe for å få til dette? dvs. Hva slags pære er det i kjørelysene på MR2en bak? snakka med en som sa at det var sikkert en 21 eller 25 watts pære jeg må ha.. men er jo kjekt å vite før jeg kjøper.. og jeg gidder ikke begynne å skru av lyktene bak bare for å sjekke :)

Jeg har også kjøpt meg høyt bremselys til å ha bak! bare klistrer det rett på ruta... får billigere forsikring, og det ser jo litt kulere ut det og... ser ut som om det er en litt nyere modell enn det faktisk er.. iallefall bakfra i mørket :P

#38093  av Mr2 Mk2

Vet ikke om du har mk2 eller mk1...Men jeg kjører med doble lys på min mk1,er egen bryter som står på hele tiden :)

#38097  av FireWalk

uh... kanskje litt elementært å få med ja :) Hehe! det er en MK2 91 modell.

#38116  av PÃ¥l

Jøss, har du fått ned forsikringa pga høytsittende bremselys? hmm, jeg sjekka hos NOR, og de ga ikke rabatt på det lenger fordi "De fleste nyere biler har høytsittende bremselys som standard" :? hvilket selskap bruker du? For øvrig nevner jeg at Turbo har både H.S bremselys og doble baklykter som standard 8) ENNÅ en grunn til å velge Turbo! hehe
 #38138  av chris

FireWalk skrev:Dette virker kanskje som et dumt spørsmål.. Men jeg traff en gammel venn her om dagen, han hadde en Audi der han hadde koblet om baklyktene sine slik at tåkelysene var koblet ut, og han hadde krysset dem med kjørelysene og bremselysene, så han hadde "doble" kjørelys på hver side bak. Dette syntes jeg så ganske kult ut, og tenkte jeg skulle prøve det samme på MR2en min.. For meg som ikke er noe geni på bil-elektronikk og strømførende ting og tang generelt så tenkte jeg at det får holde å bare rett og slett bytte pærene, slik at jeg får samme styke på tåkelysene som kjørelysene. På den måten kan jeg bare kjøre med tåkelysene bak på hele tiden, også får jeg doble kjøre lys. Det ser jo utvilsomt litt mer sporty ut med doble lys bak istedet for bare et på hver side..

Men så det dumme spørsmålet. Hva slags pære må jeg kjøpe for å få til dette? dvs. Hva slags pære er det i kjørelysene på MR2en bak? snakka med en som sa at det var sikkert en 21 eller 25 watts pære jeg må ha.. men er jo kjekt å vite før jeg kjøper.. og jeg gidder ikke begynne å skru av lyktene bak bare for å sjekke :)

Jeg har også kjøpt meg høyt bremselys til å ha bak! bare klistrer det rett på ruta... får billigere forsikring, og det ser jo litt kulere ut det og... ser ut som om det er en litt nyere modell enn det faktisk er.. iallefall bakfra i mørket :P
Du skriver ikke om du har mk1 eller mk2, men jeg har i hvert fall mk2, og har lyst til å gjøre akkurat det samme. Tåkebaklysene står jo på egen bryter, og det hadde vært bare å la de stå på hele tiden. Problemet mitt har vært at jeg finner ikke pærer som passer. Ingen bensinstasjoner har de i hvert fall. Tåkelys-pærene er 21 watt ellerno, kjørelys skal være 5 watt. Det er derimot ikke bare å kjøpe en sånn "vanlig" kjørelys-pære med 5 watt, for de er normalt med bremselys i samme pæra, altså dobbel sokkel. Så hvis noen vet hvor jeg kan skaffe 5 watts lyspærer med enkel sokkel, så blir jeg glad :)

#38139  av chris

Pål skrev:Jøss, har du fått ned forsikringa pga høytsittende bremselys? hmm, jeg sjekka hos NOR, og de ga ikke rabatt på det lenger fordi "De fleste nyere biler har høytsittende bremselys som standard" :? hvilket selskap bruker du? For øvrig nevner jeg at Turbo har både H.S bremselys og doble baklykter som standard 8) ENNÅ en grunn til å velge Turbo! hehe
Mange selskaper har kutta ut den rabatten der ja, og de som fortsatt har den, så sparer man kanskje en femtilapp ellerno. Jeg har gjensidige, og da fikk jeg spørsmål om jeg hadde høytsittende bremselys (snart 1 år siden).

#38152  av FireWalk

Jeg har MK2 ja.. Hmm.. fikk akkurat samme problemet nå... Jeg skrudde av lyktene og begynte å skulle sette inn pære. Jeg kjøpte 2 vanlige kjøre-lyspærer.. men de passa jo ikke inn siden de har dobbel sokkel (bremselys og). Var tenkt meg inn på bensinstasjoner for å se om de hadde 5 watts pærer med samme sokkel som tåkelys-pærene.. hmm... fankern da.. må jo gå ann å få tak i, kanskje jeg får spare meg den bensinstasjon spørrerunden og heller gå direkte til bilxtra og bildeler eller noe og høre der... det må da gå ann å få tak i et eller annet sted.. hadde jo blitt digg med doble baklykter :)

#38154  av chris

FireWalk skrev:Jeg har MK2 ja.. Hmm.. fikk akkurat samme problemet nå... Jeg skrudde av lyktene og begynte å skulle sette inn pære. Jeg kjøpte 2 vanlige kjøre-lyspærer.. men de passa jo ikke inn siden de har dobbel sokkel (bremselys og). Var tenkt meg inn på bensinstasjoner for å se om de hadde 5 watts pærer med samme sokkel som tåkelys-pærene.. hmm... fankern da.. må jo gå ann å få tak i, kanskje jeg får spare meg den bensinstasjon spørrerunden og heller gå direkte til bilxtra og bildeler eller noe og høre der... det må da gå ann å få tak i et eller annet sted.. hadde jo blitt digg med doble baklykter :)
Hvis du finner, si fra hvor. Jeg har leta på alle bensinstasjoner i Trondheim, har dog ikke vært innom bilstæsj-sjapper, utenom Thorsov.

#38177  av turboman

Kanskje noen har ett bilde av åssen det tar seg ut???

Fikk jammen lyst til dette jeg og, nå... må bare vente å se om noen finner noen passende pærer, da....

#38202  av turboman

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=14555

Ser i katalogen, BA15s er med kun e´n tråd.... (bilde 3 på linken)

Kan denne passe da tro....?

#38216  av chris

Jeg får svinge innom biltema en dag jeg er i byen. Men noe sier meg at den ikke passer :?

#38220  av FireWalk

Mulig en av de der kan passe..skal høre på bilxtra i morgen.. Problemet er at på kjøre lyspærene på 5 watt er sokkelen formet slik at de to "dirtene" som står ut på siden ikke er lik på begge sider. Den ene er lenger oppe på sokkelen enn den andre, om dere skjønner hva jeg mener? På tåkelys-pærene er de identiske på begge sider... er vel gjort sånn med vilje for at det skal være idiot sikkert... men likevel, finnes helt sikkert pærer som passer. Jeg skal se om jeg finner noe imorgen, også skal jeg poste her med en gang om jeg finner noe.. :)

#38349  av FireWalk

Jeg fan 5 watts pærer som passet hos BilXstra... satte dem inn og testa.. men det var jo en gedigen skandale... de lyser fremdeles alt for sterkt i forrhold til kjørelysene... må være reflektoren det er noe spesielt med siden det lyser så jævlig opp.. kunne kanskje blitt bra om jeg hadde att inn en pære som var enda svakere.. om det går ann å få tak i.. :-)

#38351  av chris

FireWalk skrev:Jeg fan 5 watts pærer som passet hos BilXstra... satte dem inn og testa.. men det var jo en gedigen skandale... de lyser fremdeles alt for sterkt i forrhold til kjørelysene... må være reflektoren det er noe spesielt med siden det lyser så jævlig opp.. kunne kanskje blitt bra om jeg hadde att inn en pære som var enda svakere.. om det går ann å få tak i.. :-)
Snodig egentlig da. skulle jo ikke tro at reflektoren var så mye annerledes enn bremselysene. og det er jo 5 watt da. se om du finner noe mindre da.

#38369  av CelicaTurbo

det er nok en god sjangs for at reflektorene for tåkebaklys er mer designet for å rette lyset bakover mot bilene bak, istedenfor å spre lyset utover.. men om pæren kunne trekkes litt inn eller ut fra sokkelen kunne kanskje lysspredningen kontrolleres noe?