TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• pærer i dashbordet.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #38099  av Master

har fått slike hvite skiver tilsendt i posten og skal til å montere disse om ikke så altfor lenge. Tenkte jeg i samme slengen skulle skifte ut alle pærene som lyser opp dashbordet. De 4 pærene (?) som sitter bak instrumentene trenger jeg jo ikke lengre siden jeg har nytt lys i de skivene. (kan jo kanskje være kjekt å sette inn 4 nye pærer bak der i tilfellet det blir problemer med de nye led-lysene..?)

Anywho, hvilke type pærer er det som sitter bak instrumentpanelet og evt de som lyser opp temperaturvelgeren/vifta for kupeen etc? tenkte å bytte disse i samma slengen. Er pæra der grønn eller klarglass på?

btw: de var skikkeli fete de reverse glow skivene. gjeder meg til å se dem montert :D eneste dumme var at den strømomformeren peip litt da jeg satte på strøm.. får bare gjemme den godt baki der. :roll:

edit: hadde vært kjekt om noen visste om en link med beskrivelse om å demontere dashbordet for å komme til speedoenheten.

#38100  av MRQuoc

man skrur .. drar litt .. finner punktet der den sitter .. skrur punktet løs .. drar .. finner enda en punkt der den sitter fast .. skrur punktet løs .. osv.. :P

#38140  av chris

For å komme til speedo:

(håper jeg husker alt nå da)

Du begynner med å ta av skinnet rundt girspaken (den ramma som skinnet sitter i), og så løsner du den store plata som sitter rundt girspaken. Den sitter i klips. Ta ut askebegeret. Under der sitter to skruer som må løs. Skru løs skruene som sitter på hver side av rattstammen. Hele dash-greia som sitter rundt stereoen og sånn, er fast i klips, så den lirker du fint løs. Nødblink og sigarett-tenner må kobles ut (koblinger bakom der). Løsne skruene som sitter ved instrumenthuset, og dra av den "remsa" som sitter over huset. Kontakten til dash-lys-dimmeren må også av. Når du kommer til bakom instrumenthuset, så kobler du ut de koblingene bakom der. Regner med du også har elektronisk overføring, så du slipper å styre med speedo-wire.
Vet ikke om jeg har fått med meg alt her nå, men kort sagt, løsne det du ser av skruer, og resten sitter stort sett med klips.

-edit-
pærer kjøpte jeg originalt hos toyota, 43 kr pr stk ellerno. Hvordan det er med pærene rundt viftejustering etc, vet jeg ikke. har ikke hatt behov for å bytte ennå

#38141  av sexten

Master: det hadde vært topp om du forklarte hvordan du gjør dette. Jeg har bestilt samme greiene og må vel gjøre den samme operasjonen :) , men jeg vet ikke om jeg gidder å bry meg om de grønne lysene i midtpanelet enda. Men fulgte det med lys på speedometerene sa du? Trodde de bare brukte de gamle lysene jeg. Men uansett, en forklaring på hva du gjør hadde vært topp, bilder hadde vært strålende!! :D Lykke til

#38191  av Master

sexten skrev:Master: det hadde vært topp om du forklarte hvordan du gjør dette. Jeg har bestilt samme greiene og må vel gjøre den samme operasjonen :) , men jeg vet ikke om jeg gidder å bry meg om de grønne lysene i midtpanelet enda. Men fulgte det med lys på speedometerene sa du? Trodde de bare brukte de gamle lysene jeg. Men uansett, en forklaring på hva du gjør hadde vært topp, bilder hadde vært strålende!! :D Lykke til

Jepp kan gjøre det, men vil nå tro at det er samme fremgangsmåte som Chris beskriver. Hvis du har kjøpt speedometerskiver med sånn glow effekt så følger det med alle skivene, en strømomformer, en av/på bryter og alt av ledninger. bare å koble på jord og strøm så er det egne tøffe lys bak der! :D jeg blir å bytte disse pærene som sitter bak instrumentene uansett for å ha i "backup". kan jo bare dimme dem ned når jeg bruker disse reverse glow lyktene. Kan ta noen bilder av operasjonen også ja! Blir muligens å gjøre dette i helga.

#38287  av Master

fikk forresten kromramma i dag så nå er det bare å starte monteringen:D

Her er et bilde av greia. Gleder meg til å få det der i bilen.. :lol:
Vedlegg
av i vanlig lys
av i vanlig lys
IMG_0689.jpg (35.46 kiB) Vist 1748 ganger
på i helmørket
på i helmørket
IMG_0694.jpg (20.69 kiB) Vist 1712 ganger
på i halvmørket
på i halvmørket
IMG_0691.jpg (31.13 kiB) Vist 1712 ganger
Sist redigert av Master den 27 mar 2004 15:16, redigert 1 gang totalt.

#38289  av Speeder

oi du dæven, det så drit fett ut. 8)

#38301  av sexten

jeg venter fortsatt på mitt, både kromlister og speedometere :) Fikk girskinnet mitt i dag da, så veldig bra ut, men venter på girkula mi før jeg starter å montere. Men... hvor i heiteste skal man gjøre av alle de ledningene? Må man skru opp hele instrumentpanelet eller? Høres ut som mye avansert arbeid for en stakkar som aldri har skrudd noe særlig i sitt liv :oops:

#38346  av Master

sexten skrev:jeg venter fortsatt på mitt, både kromlister og speedometere :) Fikk girskinnet mitt i dag da, så veldig bra ut, men venter på girkula mi før jeg starter å montere. Men... hvor i heiteste skal man gjøre av alle de ledningene? Må man skru opp hele instrumentpanelet eller? Høres ut som mye avansert arbeid for en stakkar som aldri har skrudd noe særlig i sitt liv :oops:
Du må av med hele instrumentpanelet, ja. For å komme til der har jeg forstått at du må skru av hele dekslet rundt girspaken, klipse av midtkonsollen osv (chris har beskrevet dette) vil tro det tar max 1/2 time å skru det fra hverandre. Så tar du ut selve instrumentboksen som huser alle målerne. På disse limer du de nye skivene samt kromlista. Ledningene stapper du bare opp og bak der vil jeg anta. Jeg vil prøve å gjemme min strømomformer så langt baki der som mulig siden den laga en liten diskrè pipelyd.. Ellers legge opp strøm 12v og jord. Jeg blir å hente strøm fra tenningsstrømmen (ACC) som går til cd-spilleren slik at lysene slår seg automatisk av når man slår av tenninga.

Ellers er det vel bare å være forsiktig når man klipser av dashbordet så man ikke knekker noen fester som tilfeldigvis var skrudd fast :roll:

Blir litt arbeid men til gjengjeld får du jo piffa opp dashbordet ganske betraktelig! ser mer nytt og stilfullt ut spør du meg :)

#38352  av chris

Master skrev:
sexten skrev:jeg venter fortsatt på mitt, både kromlister og speedometere :) Fikk girskinnet mitt i dag da, så veldig bra ut, men venter på girkula mi før jeg starter å montere. Men... hvor i heiteste skal man gjøre av alle de ledningene? Må man skru opp hele instrumentpanelet eller? Høres ut som mye avansert arbeid for en stakkar som aldri har skrudd noe særlig i sitt liv :oops:
Du må av med hele instrumentpanelet, ja. For å komme til der har jeg forstått at du må skru av hele dekslet rundt girspaken, klipse av midtkonsollen osv (chris har beskrevet dette) vil tro det tar max 1/2 time å skru det fra hverandre. Så tar du ut selve instrumentboksen som huser alle målerne. På disse limer du de nye skivene samt kromlista. Ledningene stapper du bare opp og bak der vil jeg anta. Jeg vil prøve å gjemme min strømomformer så langt baki der som mulig siden den laga en liten diskrè pipelyd.. Ellers legge opp strøm 12v og jord. Jeg blir å hente strøm fra tenningsstrømmen (ACC) som går til cd-spilleren slik at lysene slår seg automatisk av når man slår av tenninga.

Ellers er det vel bare å være forsiktig når man klipser av dashbordet så man ikke knekker noen fester som tilfeldigvis var skrudd fast :roll:

Blir litt arbeid men til gjengjeld får du jo piffa opp dashbordet ganske betraktelig! ser mer nytt og stilfullt ut spør du meg :)
FÃ¥ se flere bilder da!
(både dag og natt bilder)

Litt synd det var mph ytterst, ellers var de jo fete.

#38374  av Master

har adda et par bilder til nå Chris. Ja synes også det var litt synd med MPH ytterst men det får gå.. :)

Får forresten tilsendt en voltmeterskive istedet for turbotrykksmåler gratis hos firmaet jeg handler med i USA :lol: (de NA versjonene de hadde gikk bare til 8000rpm og 140 mph

#38416  av chris

Master skrev:har adda et par bilder til nå Chris. Ja synes også det var litt synd med MPH ytterst men det får gå.. :)

Får forresten tilsendt en voltmeterskive istedet for turbotrykksmåler gratis hos firmaet jeg handler med i USA :lol: (de NA versjonene de hadde gikk bare til 8000rpm og 140 mph
Spørs om jeg ikke ender opp med det samme settet ja ;)

Ble dritfett det der!!

#38424  av Master

vil anbefale en selger (sikkert firma) på ebay som heter Fusoku når du skal kjøpe instrumentskiver. De var raske og veldig greie! Når det gjelder ramma så har du http://www.custombezels.com som også var veldig bra! (jeg kjøpte hos dem via ebay da)

#38432  av chris

Master skrev:vil anbefale en selger (sikkert firma) på ebay som heter Fusoku når du skal kjøpe instrumentskiver. De var raske og veldig greie! Når det gjelder ramma så har du http://www.custombezels.com som også var veldig bra! (jeg kjøpte hos dem via ebay da)
Takk for infoen :)

#39086  av sexten

da var speedometerene og den listen kommet her også. Så MEGET bra ut ja, jeg fikk de også spesialtilpasset med BARE km/h og ikke mph. Det jeg lurte på var om lysene som er i originalspeedometeret kommer til å "forstyrre" lysene i dette speedometeret? Må jeg skru de ut da eller? Noen forslag/råd? :) Gruer meg forresten til å montere dette, kommer sikkert til å ødelegge noe...