TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• risting ved bremsing

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #303431  av Helgeland

vet ikke om dette er problemet men det kan jo godt tenkes..

jeg dreit meg ut her en dag. jeg vasket bilen og satte den inn i garasjen, og dro opp håndbrekket et hakk. grunnen er at jeg bare skulle inn i huset et ærend og så ut og kjøre...

men den gang ei.. det kom masse i veien og da glemte jeg bilen.

jeg ventet til dagen etter for og kjøre. da jeg skulle kjøre ut av garasjen så hang håndbrekket igjen 1 sek før d slapp.. når jeg begynte og bremse rolig for en rundkjøring f.eks. så smeller det bak på høyre side nesten som en 50 ccm som får ettetenning på en måte... sån kvasse smelle lyder.. går ut og sjekker hjuet og bremser og alt men alt virker okei... etter hvert så forsvinner lyden.
men da merker jeg vibrasjoner når jeg bremser spess i høy fart.. jeg hadde dette før også men i mindre grad..

jeg tenker om det kan være kast i bremseskivene. og hørte på nye hos toyota. men kan det være noe annet???

leste noe her på forumet en gang om noe lignende men den posten fant jeg ikke... håper noen her inne fatter meg...
 #303491  av ElViz

Tror ikke dette har noe med brekket å gjøre. Jeg hadde uansett tatt av det hjulet å sett ASAP. Kan muligens være et veldig sykt hjullager. Når du har jekket opp, så rist kraftig i hjulet, rører det seg? Dra hjulet rundt, går det lett og JEVNT runt? Ta av hjulet, se på skiva, kan den ha sprukket? (Hadde dette problemet på en corsa jeg hadde en gang. Gjett om jeg ble lang i maska når halve skiva ramlet av når jeg tok av hjulet :shock: )
 #303510  av Helgeland

oi okei takker for hjelpen skal prøve det i helga men va er ASAP??
 #303526  av Helgeland

okei takker for svar skal se i dag...
men hvordan kan jeg se om jeg har fått kast eller skjeve bremseskiver? er det noe måte jeg kan sjekke dette på??

er bare blitt fortalt at det går ann og få kast i dem...
 #303590  av KK-ma70

Helgeland skrev:okei takker for svar skal se i dag...
men hvordan kan jeg se om jeg har fått kast eller skjeve bremseskiver? er det noe måte jeg kan sjekke dette på??

Du ser ikke det. Er så lite som skal til for å kjenne vibrasjon.
Hadde det regnet den dagen du var ut å kjørte?
For eneste måtene jeg vet om å få kast i skivene er ved hurtig nedkjøling. F.eks bråbrems, langvarig sammenhengende bremsing eller at bremsene henger litt, for så å kjøre i en vanndam e.l.
Har bremsene ligget inntil skivene lenge utvikler de sykt mye varme, lett for å slå seg da..
 #303604  av Helgeland

KK-ma70 skrev:
Helgeland skrev:okei takker for svar skal se i dag...

Du ser ikke det. Er så lite som skal til for å kjenne vibrasjon.
Hadde det regnet den dagen du var ut å kjørte?
For eneste måtene jeg vet om å få kast i skivene er ved hurtig nedkjøling. F.eks bråbrems, langvarig sammenhengende bremsing eller at bremsene henger litt, for så å kjøre i en vanndam e.l.
Har bremsene ligget inntil skivene lenge utvikler de sykt mye varme, lett for å slå seg da..

nei det regnet ikke.. har allti passet på at jeg ikke har vasket bilen med varme bremser. og har allti passet på og ikke stramme håndbrekke med varme bremser har hørt at dette heller ikke er bra... okei men i dag skal jeg i grasjen og sjekke bremsene og riste i hjulet som ble nevnt her... for lyden jeg forklarte er også kommet tilbake:(:(
 #303613  av KK-ma70

Bremsebelegget som har løsnet fra klossen :D Skjedde meg engang..
På supran hang brensebandet seg opp og lagde vibrasjon med div medfølgene lyder, men det er ikke band på MR2'n så det kan ikke være d :D
 #303616  av Helgeland

nå har jeg vert ude og ristet i hjulet jeg klarte ikke og rikke det.

jeg trillet rundt begge bakhjulene den ene gikk greit og snurre rundt men du hørte at bremsene skrapte litt borti mens det andre hjulet var ganske tungt og dra rundt men ikke mye. men nok til at med en gang du ikke dreide på hjulet så stoppet det..

har lest litt betyr det at det er gliderne i caliperen som er dårlige?

er det noen som vet om frima som overhaler calipere eller noen her i området som kan dette godt og som vil gjøre dette for en liten sum.

jeg blåste alt rent.
det var mye "belegg" rundt om kring som jeg måtte skrape av med flatjern.
bremseklossene såg også meget bra ut..

et spl. til hvordan får jeg inn stempelet igjen bak? er det bare og presse eller må dette skrues inn??

forran er det jo bare og presse..

er det rett og fikse gliderne eller er det andre ting som forårsaker alt.. er det noen som har noe tips??
 #303627  av inzane2012

bak må du skru det inn igjen, det fant jeg og fattern ut på den tunge måten:) hehe
du kan bruke ei vannpumpe tang til å skru det inn med, men det beste er vel å finne ett verktøy som er lagd til dette formålet, for pumpetanga har lett for å glippe...
 #303645  av Helgeland

okei takker..

er det noen som vet om det finns slikt verktøy?

men bremseklossene skal du være litt borti skiva eller ska di ikke være borti i det hele tatt??

kan man bruke rødsprit på vask av bremseskivene?? eller ??

takker for svar folkens jeg kan lite men håper og lære mer..
 #303650  av inzane2012

Helgeland skrev:okei takker..

er det noen som vet om det finns slikt verktøy?

men bremseklossene skal du være litt borti skiva eller ska di ikke være borti i det hele tatt??

kan man bruke rødsprit på vask av bremseskivene?? eller ??

takker for svar folkens jeg kan lite men håper og lære mer..
di skal vel egentlig ikke vere borti så lenge du ikke trykker inn pedalen eller drar i brekket...
du får høre med biltema eller mekonomen eller noe sånt ang det verktøyet, evt kandu jo lage ett;)
 #303657  av Helgeland

ja tenke på d. men d va så sinnsykt spessielt såg d ut som:P men me ser ka me klare...
 #303670  av Helgeland

off nå har jeg vert ute og vasket og blåst alt reint. det var ganske mye "belegg" rundt om. men alt annet så så normalt ut.. jeg fatter ingenting... det frister bare og hive på nye bremseklosser og prøve å se om det fikser det..

om det er stempelet som skal smøres inn med kobberfett??

noen som vet?

har hørt at hvis du ikke gjør dette så kan du få ulyder.. og det var rimelig tørt når jeg åpnet det..
 #303700  av lasse

Helgeland skrev:off nå har jeg vert ute og vasket og blåst alt reint. det var ganske mye "belegg" rundt om. men alt annet så så normalt ut.. jeg fatter ingenting... det frister bare og hive på nye bremseklosser og prøve å se om det fikser det..

om det er stempelet som skal smøres inn med kobberfett??

noen som vet?

har hørt at hvis du ikke gjør dette så kan du få ulyder.. og det var rimelig tørt når jeg åpnet det..

Kobberfett smører du på baksiden av klossene, ellers blir det skriking ja :wink: