TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lugging, rykking og ujevn gange...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #303460  av inzane2012

har søkt litt rundt om på forumet om noe som passer til problemet mitt, men fant ikke som gjorde meg noe klokere...

saken er den at tidligere i dag når jeg hadde kjørt madammen ut på trenigssenteret og skulle hjem merket jeg at bilen begynte å jukke når jeg holdt stabil fart, var nesten som det jeg har skrevet om før om ujevn gange når motoren er kald, men dette kjentes verre ut, så når tiden kom til å forsere bakken som er fra hovedveien og opp til hit jeg bor så lugget det ganske mye når jeg låg i 1. og 2. gir...
lot bilen stå litt på tomgang ute på tunet og hørte den den ikke gikk helt jevnt som den pleier, pluss at jeg syns den låg en smule lavt på turtall og, mellom 800-900rpm :? :? kunne jo knapt høre motoren når jeg satt inni med dørene igjen...
og når jeg skal løse ut bilen i lyskryss og ikke ga skikkelig gass så var det rett før motoren ble strypt...

tenkte kanskje at det kunne vere oljerelatert og stoppe på den første bensinstasjonen og peila, var akkurat nede på minimun så jeg stakk inn å kjøpte ei lita flaske med olje og peisa nedpå, men neida, samma skiten enda...

føltes nesten som at motoren ikke fikk riktig blanding av bensin og luft, så begynner å bli redd for at bensinpumpa/filteret kanskje synger på siste verset...

PS: bilen lugger på alle girene, bortsett fra når jeg gir skikkelig gass og akselrerer bra...

noen som har noen innspill om hva dette kan vere??
er redd dette kommer til å bli en ganske dyr sak å fikse for er redd motoren min trenger en ganske omfattende overhaling...
 #303461  av hmsilset

Har hatt sånne problem på andre biler og har det jevnt og trutt nå også:)vet ikke om annet enn at du ser over alle ledninger og luftfilter og plugger.Tror det er bare en bagatell jeg.Bagateller er ofte vanskelige å finne...:)
 #303462  av Daniel HS

Hadde et lignende problem på gamle Celicaen GTi'en min når jeg kjøpte den (prutet den faktisk 5000,- på det :D ). Gå over alle slanger i motorrommet, jeg hadde en løs og morken slange på innsuget, byttet ut denne og "problem solved" :)
 #303463  av inzane2012

hmsilset skrev:Har hatt sånne problem på andre biler og har det jevnt og trutt nå også:)vet ikke om annet enn at du ser over alle ledninger og luftfilter og plugger.Tror det er bare en bagatell jeg.Bagateller er ofte vanskelige å finne...:)
har en liten mistanke til luftfilteret og ja... syns det er rart at det kom så plutselig som det gjorde, hadde jo kjørt rundt i trondheim sentrum en liten stund før jeg slapp madammen av på lade, og merket ikke noe til det før jeg kom inn til vikhammer...
men får se på det i helga når madammen er reist hjem til sogn for høstferien...
 #303626  av inzane2012

nå så langt komt frem til den konklusjon at det må vere noe gale med bensin tilførselen, merker det veldig godt på i køkjøring og ut av lyskryss og sånt, og har ikke vert noe problem før å ligge i f.eks 20 i 3. gir, men nå går det ikke så veldig bra, bilen nærmest hopper bortover veien da...
så får vel skifte bensin fileret nå først og så om det kommer seg da, vist ikke blir det vel bensinpumpa...
 #304840  av Haugrud

kan vel også være luftmengdemåler, plugger, rotor, fordelerlokk, pluggledninger..det "vanlige" :)
 #304884  av inzane2012

GhostRider88 skrev:har du hatt en motorvask i det siste? hadde noe av det samme når etter jeg vasket motoren min med høytrykk i dag.
nei er en liten stund siden siste motorvask...
har kjøpt nye tennplugger nå så skal bytte dem nå i helga og har bestillt nytt bensinfilter som og skal byttes...
nesten som jeg lurer på om motoren ikke tenner på alle 4 sylinderene, meker det veldig godt vist jeg skal ta bakke start for da må jeg gi ekstra mye gass eller så kveler motoren seg, virker som den er mye tyngre og på en måte, for øko lampa lyser rødt ved den minste lille berøring av gass pedalen...
kjenner det på lukta og når den går på tomgang, lukter liksom mer bensin av den når den står og går samt du kan høre på lyden at den ikke jobber som den skal...
 #304889  av inzane2012

mr2storbrua skrev:Dersom den kun går på tre sylindere vil du høre dette på lyden. Blir litt grovere svev.
ja jeg vet, men har ikke så god peil på det reint tekniske nedi motoren, og litt vanskelig og forklare problemet nøyaktig og...
MEN, jeg vet at motoren har store problemer så fort jeg kommer under 2000 rpm, hvertfall på høyere gir, da lugger og rykker det som verst, avtar littegrann når motoren er blitt varm, men ikke mye, og når jeg kjører på motorveien og holder gjevn fart er det ikke så mye heller, men så fort jeg trykker inn gassen for å øke farten litt begynner den å rykke igjen helt til jeg slipper opp...

tror uansett at det er noe gale med bensintilførselen, enten at den får for mye eller for lite bensin og at den ikke tenner skikkelig...
 #304986  av inzane2012

GhostRider88 skrev:kan være fordeleren din. Grunnen til at min virket som din etter vask, var fordi det hadde kommet vann inn under fordelerlokket.
har tenkt på det, men og planen er ny fordeler, rotorlokk og kabler...
mr2storbrua skrev:Har du prøvd kondensfjerner?
nei, ikke prøvd kondensfjerner faktisk:) skal kjøpe det i morra, har prøvd sånn dyserens da, men det hjalp ikke stort...
 #305006  av GhostRider88

inzane2012 skrev:
GhostRider88 skrev:kan være fordeleren din. Grunnen til at min virket som din etter vask, var fordi det hadde kommet vann inn under fordelerlokket.
har tenkt på det, men og planen er ny fordeler, rotorlokk og kabler...
mr2storbrua skrev:Har du prøvd kondensfjerner?
nei, ikke prøvd kondensfjerner faktisk:) skal kjøpe det i morra, har prøvd sånn dyserens da, men det hjalp ikke stort...
kan fort være fordelerlokket som er synderen. Selv skal jeg skaffe meg et nytt siden min er litt slitt. Og vann under fordelerlokket er ikke akkurat ønskelig. Min gikk kun på 3 sylindere og smalt i potta før jeg fant ut at det var kommet vann inn under fordelerlokket. Tørket lokket og under - problemet løst.
 #305007  av Pgus

Tror ikke det er noe med bensin tilførselen, dersom problemene er like ved lavt og høyt turtall...
(det skal ikke så mye bensin til på lavt turtall/lite gass).

Vakumslanger er en klassikker, som skaper hodebry. spray startgass rundt slangene mens motoren går, og hør om turtallet endrer seg

Gå over at TPS og fordeler, sitter hardt. Har noen av disse flyttet seg så kan det også gi rare utslag. Ellers er jeg enig med det som er skrevet at det snas er noe med tenningen.