TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 mk2 + mongoose eksos inkl CAT erstatter + EU =?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #303921  av GhostRider88

hei

har nå fått innkallelse til eu kontroll og tenker å bestille time i dag. har inne noe betenkligheter med å få anmerkninger, siden bilen fungerer optimalt og jeg har hatt den på bukk og vet at alt er som det skal.

Men jeg blir litt usikker på hvordan det er med eu og mongoose eksosen. "katalysatoren" som sitter på bilen nå (den som følger med eksosen, og som er et strakt rør formet som en cat), vil denne kunne by på problemer ved eu? tenker da på for høye avgasser o.l.. Selve formen er jo så lik en CAT, at den skulle vel gå igjennom, om de bare så på formen (noe de dessverre ikke gjør.)

Har noen erfaringer med dette?

Kan nevnes at bilen skal på eu hos min lokale toyota forhandler/verksted.

Jeg har heller ikke den originale katalysatoren, så sitter fint i det om den ikke blir godkjent. Så håper den går igjennom.

Selv trudde jeg at kanskje avgassen ble mindre med cat-erstatteren, siden den ikke er sotet igjen o.l

Takker for alle svar.
 #303942  av Nils

Min bil gikk rett igjennom avgass testen. Hadde nøyaktig samme eksos og cat-erstatter som det du har på din bil. Men motorens tilstand generelt kan sansynligvis også ha noe å si.
 #303950  av GhostRider88

Nils skrev:Min bil gikk rett igjennom avgass testen. Hadde nøyaktig samme eksos og cat-erstatter som det du har på din bil. Men motorens tilstand generelt kan sansynligvis også ha noe å si.
Godt å høre. Da håper jeg det går bra, for jeg vet ikke om noe svakheter ved motoren. bruker ikke olje og har en jevn og fin gange hele veien. er også nøye med vedlikehold og å holde øye med oljenivået o.l ;)
 #304037  av GhostRider88

-magnus- skrev:Blir overrasket hvis den ikke går gjennom!
Er i tilfelle bare det som gjør at den ikke går igjennom vil jeg tru.. Så får håpe at det ikke er for høye verdier på avgassen. Nå er også time bestilt, så rundt kl 1 på fredag, så vet jeg resultatet..
 #304295  av GhostRider88

Fått bilen tilbake fra eu-kontrollen nå. eksosen var uten feil, men fikk noen andre mangler;

*slitt bærekule-begge foran
*stabilisator-stor slakk i foringer-begge bak
*stor slakk i kuler foran-begge foran
*oljelekkasje fra motor.

Alle disse manglene er i og for seg greie og noe jeg har vært klar over, siden det har kommet noen svake klakke og knirke lyder i fra fronten og bakenden av bilen når jeg kjører over ujevnheter. Dette er jo også normale slitasje deler og jeg syns det er bra at disse nå blir byttet. Håper bare det fins løse kuler så det blir billigere. Dette er en jobb som er gjort på rundt 2 timer og ikke av den mest kostbare.

Men det jeg ikke ble så glad for, var oljelekkasjen fra motor. De kunne ikke lokalisere hvor den kom ifra. Hadde denne bemerkningen for 2 år siden også, men da var det bare en motorvask som skulle til. Mener å huske at det er et kjent fenomen med disse 3s-ge motorene, at de skvetter litt olje og at dette er "normalt" for disse motorene. Tar jeg helt feil når jeg trur dette?
Skal ta en ny motorvask før de skal reparere de manglene som var og håper at den går igjennom da.

takker for svar