TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vært pÃ¥ EU-kontrol. Fikk noen mangler. Oljelekkasje normalt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #304296  av GhostRider88

lager en ny post så det skal bli mer ryddig.

Fått bilen tilbake fra eu-kontrollen nå. eksosen var uten feil, men fikk noen andre mangler;

*slitt bærekule-begge foran
*stabilisator-stor slakk i foringer-begge bak
*stor slakk i kuler foran-begge foran
*oljelekkasje fra motor.

Alle disse manglene er i og for seg greie og noe jeg har vært klar over, siden det har kommet noen svake klakke og knirke lyder i fra fronten og bakenden av bilen når jeg kjører over ujevnheter. Dette er jo også normale slitasje deler og jeg syns det er bra at disse nå blir byttet. Håper bare det fins løse kuler så det blir billigere. Dette er en jobb som er gjort på rundt 2 timer og ikke av den mest kostbare.

Men det jeg ikke ble så glad for, var oljelekkasjen fra motor. De kunne ikke lokalisere hvor den kom ifra. Hadde denne bemerkningen for 2 år siden også, men da var det bare en motorvask som skulle til. Mener å huske at det er et kjent fenomen med disse 3s-ge motorene, at de skvetter litt olje og at dette er "normalt" for disse motorene. Tar jeg helt feil når jeg trur dette?
Skal ta en ny motorvask før de skal reparere de manglene som var og håper at den går igjennom da.

takker for svar
 #304297  av Larsen

GhostRider88 skrev:lager en ny post så det skal bli mer ryddig.

Fått bilen tilbake fra eu-kontrollen nå. eksosen var uten feil, men fikk noen andre mangler;

*oljelekkasje fra motor.

Alle disse manglene er i og for seg greie og noe jeg har vært klar over, siden det har kommet noen svake klakke og knirke lyder i fra fronten og bakenden av bilen når jeg kjører over ujevnheter. Dette er jo også normale slitasje deler og jeg syns det er bra at disse nå blir byttet. Håper bare det fins løse kuler så det blir billigere. Dette er en jobb som er gjort på rundt 2 timer og ikke av den mest kostbare.

Men det jeg ikke ble så glad for, var oljelekkasjen fra motor. De kunne ikke lokalisere hvor den kom ifra. Hadde denne bemerkningen for 2 år siden også, men da var det bare en motorvask som skulle til. Mener å huske at det er et kjent fenomen med disse 3s-ge motorene, at de skvetter litt olje og at dette er "normalt" for disse motorene. Tar jeg helt feil når jeg trur dette?
Skal ta en ny motorvask før de skal reparere de manglene som var og håper at den går igjennom da.

takker for svar
Topplokks pakningen hender at kan lekke litt olje ifra. Det løses lett ved å stramme skruene på toppen og eventuelt anskaffe ny pakning
 #304299  av GhostRider88

Larsen skrev:
GhostRider88 skrev:lager en ny post så det skal bli mer ryddig.

*oljelekkasje fra motor.

takker for svar
Topplokks pakningen hender at kan lekke litt olje ifra. Det løses lett ved å stramme skruene på toppen og eventuelt anskaffe ny pakning
Så det holder ikke bare med motorvask før den skal på ny sjekk? Motoren bruker heller ikke olje og oljen er alltid lyse brun. Har lest det at det er normalt at disse motorene skvetter litt olje og at det omtrent ikke er å unngå at det er litt oljegris på en slik motor som er såpass gammel.

Er evt ny pakning dyrt og kan jeg be de stramme topplokks skruene?
Kan ikke skjønne at det er der oljen kommer ifra heller, for det er ikke noe olje rundt toppen og ikke langs sidene på motoren heller. Er litt olje vått i området rundt bunnpakningen. Men som sagt så kunne de ikke lokalisere hvor oljen kom ifra. Mekanikeren mente at en motorvask var tilstrekkelig.
Peilet også oljen og den var lysebrun og på det fulleste. Motoren har ikke brukt olje siden jeg skiftet i fjor høst... Så en oljelekkasje av betydning er det ikke snakk om. Det er heller ikke skadelig for bilen, men fikk bemerkningen fordi det "er til skade for miljøet". :roll:
Sist redigert av GhostRider88 den 10 okt 2008 15:47, redigert 1 gang totalt.
 #304306  av Tomera

Hmm, mulig du har lekarsje mellom bunnpannen og bunndelen av motoren da. Smal sak og fikse det også, men du må jo tappa av all oljen først, og løsna bunnpanna, samt skrape vekk alt pakningsstoffet som er imellom og legge på nytt. Kan jo hend det holder og stramme bunnpanneskruene litt. Men høres mindre alvorlig ut denne lekarsjen din ja. Vask motorn og dra på etterkontroll du ;)
GÃ¥r du for orginale stabstagsforinger bak, eller poly foringer?
 #304314  av GhostRider88

Tomera skrev:Hmm, mulig du har lekarsje mellom bunnpannen og bunndelen av motoren da. Smal sak og fikse det også, men du må jo tappa av all oljen først, og løsna bunnpanna, samt skrape vekk alt pakningsstoffet som er imellom og legge på nytt. Kan jo hend det holder og stramme bunnpanneskruene litt. Men høres mindre alvorlig ut denne lekarsjen din ja. Vask motorn og dra på etterkontroll du ;)
GÃ¥r du for orginale stabstagsforinger bak, eller poly foringer?

ja trur også at det ikke er en alvorlig lekkasje siden oljenivået er det samme som før jeg satt den inn i fjor vinter ;) Oljen er jo som sagt like fin også. Og det er ikke snakk om drypping. Er ikke mye olje som ligger på gulvet under bilen, og kan ikke si at jeg har sett noen økning av olje under bilen på lang lang tid.

Skal ta en grundig motorvask og tørke etterpå ;) Var det han mekanikeren mente også. Benytter også anledningen, når jeg først har den på bukk, å stramme til bunnpanneskruene :) Håper og trur den går igjennom da :) Men trur du/dere at det er tilstrekkelig å bare ta en grundig motorvask for hver gang den skal på eu kontroll? Har ikke blitt noe mer oljeskvetting ifra motoren så lenge jeg har hatt den. Og siden den ikke bruker noe olje heller.

Ang stabstangforinger, så går jeg for originale, og det er mitt lokale toyota verksted som skal bestille og bytte foringene.
 #304594  av GhostRider88

fikk et prisoverslag i dag på hvor mye det kommer til å koste for å bytte;

Det kom på hele 6000kr :shock: Husker ikke helt om det var med eller uten moms, men syns uansett at dette var mye penger. Koster det virkelig så mye?

Ang dette med olje skvettingen, så er det bare en motorvask og etterstramming av punnpanneskruene og toppskruene som skal gjøres, så dette er gratis.
 #304595  av ArildM

Dere har sjekket TwosRUs ? Mener at de har en del slitedeler til Mr2Mk2?
Forøvrig STORE forskjeller på verkstedene som tar EU kontroll, snakket mye med en jeg kjenner som driver bildelebutikk og han ser tendensene på hvilke verksteder som finner flest feil, fins tilogmed av sorten som ofte skriver på seg flere feil enn det som finnes...

Fikk tips om at det aller enkleste for min del er Shell på Værnes, ikke det at det hjelper dere noe :)

Kontrolloren som hadde sjekket Mazda323'n min hadde skrevet stabstagforinger som 2er feil, noe min kamerat på bildelebutikken mente var feil fremgangsmåte (altså bare en 1'er feil).
 #304601  av lasse

GhostRider88 skrev:fikk et prisoverslag i dag på hvor mye det kommer til å koste for å bytte;

Det kom på hele 6000kr :shock: Husker ikke helt om det var med eller uten moms, men syns uansett at dette var mye penger. Koster det virkelig så mye?

Ang dette med olje skvettingen, så er det bare en motorvask og etterstramming av punnpanneskruene og toppskruene som skal gjøres, så dette er gratis.

6 lapper er endel ja, stabstag foringene bak er riktignok litt kjipe å bytte, men bærekulene foran skal gå ganske smertefritt, hva som menes med kuler foran aner jeg ikke...
 #304607  av Haugrud

oljelekkasje kan også komme fra simmeringene i registeret, på veiv, kamaksel eller oljepumpe, er det disse så blir det fort dyrere om du ikke gjør det selv..prisen på 6000 angår så er det sikkert inkl deler og en timepris på verksted på ca 800kr inkl moms..og om stor slakk i kuler foran, vil si ytre endeledd, så har de nok inkludert en firhjulskontroll som koster rundt 900kr + justering..så om du regner sammen timene pluss delene pluss firhjulskontrollen så er det nok ikke så langt unna 6000..de prisene jeg har lagt ut er hvertfall de prisene vi har på verkstedet der jeg jobber, men det varierer fra verksted til verksted :)
 #304615  av GhostRider88

Haugrud skrev:oljelekkasje kan også komme fra simmeringene i registeret, på veiv, kamaksel eller oljepumpe, er det disse så blir det fort dyrere om du ikke gjør det selv..prisen på 6000 angår så er det sikkert inkl deler og en timepris på verksted på ca 800kr inkl moms..og om stor slakk i kuler foran, vil si ytre endeledd, så har de nok inkludert en firhjulskontroll som koster rundt 900kr + justering..så om du regner sammen timene pluss delene pluss firhjulskontrollen så er det nok ikke så langt unna 6000..de prisene jeg har lagt ut er hvertfall de prisene vi har på verkstedet der jeg jobber, men det varierer fra verksted til verksted :)
Ja om det er såpass mye som skal gjøres så skjønner jeg at prisen blir såpass. Skal prøve å få det litt billigere da ;)

Ang olje i motorrommet, så er dette kun litt skvetting over lengre tid. Bilen bruker ikke olje og oljenivået er det samme nå som før jeg satt den inn i fjor høst, så er temmelig sikker på at det skvetter litt olje ifra bunnpannen pga løse skruer. er kun rundt der det er litt fuktig med olje. Det drypper ikke heller, så er snakk om veldig små mengder. Mekanikeren mente at det holdt lenge med en motorvask og tørk.
 #304617  av Haugrud

om det ikke ligger olje på gulvet etter at eu-kontrollen er ferdig, så er det ikke lekkasje..er vanskelig å bedømme hva som skal skrives opp som mangel og ikke når det gjelder lekkasje, men at det er noe oljesvetting og at det er en dråpe her og der, det er helt normalt :) skal godt gjøres å finne en motor som ikke svetter noe olje i det hele tatt, iallefall når den nærmer seg 15-20 år..
 #304632  av GhostRider88

Haugrud skrev:om det ikke ligger olje på gulvet etter at eu-kontrollen er ferdig, så er det ikke lekkasje..er vanskelig å bedømme hva som skal skrives opp som mangel og ikke når det gjelder lekkasje, men at det er noe oljesvetting og at det er en dråpe her og der, det er helt normalt :) skal godt gjøres å finne en motor som ikke svetter noe olje i det hele tatt, iallefall når den nærmer seg 15-20 år..
Er kun litt skvetting ja, siden motoren ikke bruker olje og det er kun noe inntrøket olje som ligger på gulvet hvor bilen står, og dette har ligget der lenge og mer har det ikke blitt. Hadde bilen på eu for 2 år siden og hadde litt skvetting av olje da også, og etter en vask så gikk den rett igjennom. Så kommer ikke til å gjøre noe utover å vaske, tørke og stramme til skruene på bunnpanna :)