Muchos gracias, senor! (større oppløsning kan ordnes..*kremt*

)
Det verserer litt forskjellig hva den skal yte med kompressor. Ut fra butikken er den lista til 192bhp uten. Så sitter det KN57i filter i nå, som straks blir bytta ut i et KN typhoon kit, som plusser litt på toppen der. I den opprinnelige PDF'n fra TTE (Toyota Team Europe) er den oppgitt til 225bhp med kompressor. Andre steder påstås det at det er 215. Så kommer typhoon kit'et på toppen der. Er vel egentlig bare en måte å finne det ut skikkelig på, men det spørs om jeg gidder å få den bremsa.
Hovedpoenget er at man flytter maks Nm og hk ned fra rundt 7000rpm til akkurat i overkant av 4000rpm. Det vil si at man ikke er så utrolig avhengig av å oppnå "lift" for at det skal flytte skikkelig på seg. De som har prøvd maskinen vet jo at det er skikkelig Jekyll&Hyde forskjell nå man bikker 6200rpm. Da våkner dyret til liv og det skyter fart. Under det, derimot, oppfører den seg mer som en sprek 1,8 liter. Slik det står skrevet på div. forum så mister man hele "lift" sparket med kompressor, da man heller får et jevnere drag fra bånn.
I praksis så skal det ikke skille så fryktelig mye på bilene fra 0-100, selv om det offisielt skiller over sekundet fra (6.5 med kompressor offisielt, litt under uoffisielt). De som har prøvd litt mot hverandre skriver at det ligger mer på han som sitter og girer. Når man er i fart, derimot, så vil jo momentet rundt 4000 være helt gull. Slik det er nå, hvis man ligger og cruiser i 100-110 i 6. gir og det kommer en kjekkas opp på sida så må det jo gires til man blir småsvett før det blir no action (les ned i tredje minst) og så putte fortløpende. Slipper et par girtrinn med en slik lufthjelper. I dag må jeg ligge i løft for å ikke miste trøkket (mellom 6200 og 8200rpm).
Har forøvrig vært et par kjekkaser som har blitt lange i maska siden jeg kjøpte bilen i våres. Riktignok ser den ikke helt standard ut lenger, men det må være uendelig kjipt å bli kjørt fra av en Corolla når man har en såkalt grombil...hehe...bare spør gutta med Golf GTI eller han i Focus ST som ikke klarte å dra unna
