TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kan Mr2 Mk1 godkjennes med 20v blacktop?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #305333  av ArildM

Har et lite dilemma...
Mr2n fikk rådebank og da har jeg foreløpig fått lagret den på låve. Ringte forsikringsselskapet men de nektet meg å si opp forsikringen, og samtidig ramler det inn årsavgift på bilen som ikke blir brukt med det første.

Derfor har jeg spekulert på å levere skiltene til bilen, men da må en vel inn på Biltilsynet til grundig kontroll før en kan få skilter tilbake igjen?
Og hvis jeg i mellomtiden da har skiftet til 4age 20v blacktop så blir det vel et lite hæl**** å få til noe som helst?
 #305341  av mr2storbrua

Dersom du har "gått glipp" av en EU-kontroll mens den har vært uten skilt må du vise den igjen før de vil levere ut skilta igjen. Denne godkjenninga kan gjøres på et hvilke som helst verksted som kan gjøre EU-kontroller. Det vil si at dersom du timer det riktig kan du ha en bil uten skilt i opp mot 2 år før du må gjennom en kontroll for å få skilter igjen. Skiltene blir heller ikke destruert dersom de er hele og du henter de igjen innen et halvt år. Etter dette er du nødt til å betale for nye skilter, husker ikke helt hvor mye dette er.
 #305352  av ArildM

Takk for tipsene ang skilt innlevering, blir vel til at jeg leverer skiltene siden det er en stund til neste gang den skal på eu :)
 #305361  av mr2pondus

Dette med blacktop har jeg og grubla på.Hvilke biler kom den i originalt?
Mener å huske at den har omtrent like mange ponnier under pelsen som 4agze,dog mindre Nm.
Passer de rett inn i mr2?
 #305386  av ArildM

Worklog 20v Swap og mange andre bra Mk1 artikkler: http://www.padandwheels.com/mr2/blackto ... cktop.html

Motoren kommer i fra AE111, og er forbeholdt det japanske markedet originalt.
Finner mye info om du søker og ikke minst motorlydklipp på youtube :)

Men hva er reglene for å få godkjent bil med annen motor, med noen få små prosent høyere effekt?
Eller er det enkleste å bare satse på at ingen ser at det er byttet motor?
 #305388  av Daniel HS

Ca 235 kr pr skilt mener jeg at jeg betalte sist jeg kjøpte skilt...
 #305399  av mr2storbrua

Hvor små prosent er det snakk om her da? Er det ikke +-20% (mulig litt høyt tall) i forhold til registrert effekt? Dersom det ikke overstiger dette trengs det vel heller ingen godkjenning?
 #305403  av Daniel HS

mr2storbrua skrev:Hvor små prosent er det snakk om her da? Er det ikke +-20% (mulig litt høyt tall) i forhold til registrert effekt? Dersom det ikke overstiger dette trengs det vel heller ingen godkjenning?
Såvidt jeg har forstått det finnes ikke denne prosentregelen i det heletatt. Den prosenten folk snakker om visstnok det BT kan se "gjennomfingrene" med da motoreffekten i de fleste biler varierer litt i forhold til oppgitt, (alder, slitasje, vedlikehold osv).
 #305406  av ArildM

Noe sånt jeg også trodde!
Men så spørs det hva som må fremlegges av dokumentasjon osv? Original Mr2 Mk1 står vel oppført med 125hk, mens blacktop markedsføres som 170hk selv om det sjeldent er mer enn 150? Mange måter å regne dette på, spørs hva BT godkjenner (sikkert nada nix). Så det spørs om en kan fremlegge dynopapirer eller om det må originale papirer, om det må typegodkjennes osv osv osv... Fra 125 til 170 er det vel såvidt jeg kan regne 36% økning, mens 125->150 gir en økning på ganske nøyaktig 20%.

Hadde vært kjekt å få høre noe håndfast fra noen som har jobbet med dette.

Synes å huske at det var mulig å få til noe av det samme når jeg vurderte å sette V8 i en gammel 240, siden effektøkningen var under en viss prosentgrad trengtes kunne det gå greit?
 #305437  av villejan

Amund skrev:Om du eventuelt går for 20v motoren, bruk 6trinns kassen den er levert med!! alt anna er dødtfødt.... :wink:

Hvorfor det?
 #305441  av ArildM

Har sett dem sette på 6 trinns på vanlig 4AGE også for å få bedre akselerasjon :)
Men om jeg ikke tar feil tåler den kassa svært lite?

Men det er ingen av folka som kjører med Silvertop/Blacktop som har det godkjent da?
 #305443  av Amund

villejan skrev:
Amund skrev:Om du eventuelt går for 20v motoren, bruk 6trinns kassen den er levert med!! alt anna er dødtfødt.... :wink:

Hvorfor det?
med vanlig 5-trinns kasse detter turtallet for mykje mellom gira, og 20v motoren er ein motor som liker MASSE turtall. helst over 7 :twisted:

Det er sant at 6-trinns kassen er svakere enn 5-trinns kassa, men uten den er det bedre å hive i ein 4agze :roll:
 #305447  av ArildM

Takker for det :) Høres fornuftig ut. Morro med en mer tettsteget girkasse. Kjipt om en må "helt ned" på 4000 omdreininger etter at en har giret :lol:
 #305842  av Kanakkas

Hvis det er godkjenning hos BT med bytte av motordeler og effekt økning skrevet inn i vognkort tror jeg det er litt mer jobb enn som så.
Hk godkjenning og avgiftsbetaling er en ting, men vil tro at ved bytte av motordeler fra annen modell så er det nok fare for at avgass utslipp må kunne dokumenteres også, og det vil nok si full avgass analyse fra et teknisk institutt. (Tror det nærmeste som gjør det er i Sverige..???)

Rett meg om jeg tar feil.

Har hørt om noen som ønsket å godkjenne E85 konvertering og da var det dette som gjalt... Men husker sef ikke hvilket BT de hadde snakket med, tror det var ett i Oslo..???

Men vanlig EU er sikkert ikke noe problem så lenge avgass er riktig.