TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremsekaliper

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #38594  av PÃ¥l

Den siste tiden har jeg merket at venstre bremsekloss bak ligger litt inntil bremseskiven noen ganger. merker ikke noe særlig når jeg kjører, men når jeg stopper helt, f.eks i et lyskryss, merker jeg det. venstre felg bak blir også varm, mens de tre andre er kalde. er det noe jeg kan gjøre mens bremsene er montert, eller må jeg ta av calipern for å gjøre noe? tenker på smøring osv.? og hva slags smøring trenger jeg? bør jeg ta bilen til Toyota? Forslag mottas med takk :)

#38615  av CelicaTurbo

prøv å snakk med noen bilkyndige som du kjenner.. bremsekalipperen må av før å smøre den opp ja.. er ikke vanskelig men det er kjekt at personen vet hvordan det gjøres i det minste.. og når først en kalipper henger er nok ikke dem andre så langt unna, kan være en god ide å smøre dem opp også, eller aller helst få dem overhalt (men det koster en del mer spenn)..
 #38636  av SnÃ¥sen

Hei. Skru løs den aktuelle kalipperen fra skiven.trå på bremse pedalen ett par ganger,se att stemplene kommer litt ut.Bruk eks.5-56 å spray inn mellom mansjetten og stemplet.Brok så en skrutvinge (type snekker) til og presse dem inn igjen.trå dem ut og inn noen ganger,til du kjenner att det gaår lett når du presser dem inn.Obs:sjekk att glidepinnene som kalipperen er festet på går lett,det kan og være en en årsak til problemet ditt.Lykke til :lol:

#38640  av turboman

Heisann

Tror ganske sikkert, at 5-56 IKKE er tingen å bruke. Du får kjøpt spesiell smørepasta til dette, i bilrekvisita-butikker.

Bruk den pastaen på stemplene, og kobberfett på glidepinnene.

Selv bruker jeg alltid å ta av kaliperen, og presse stemplene helt ut med trykkluft/kompressor. Så får jeg tørket de skikkelig, somregel er det blitt noe belegg på disse, som gjør at det går tregt. Smøres, og settes på plass igjen. Enkel operasjon igrunn, verdt ett forsøk.

Lykke til.. :)

#38650  av chris

jeg kjøpte rep-sett fra toyota jeg. fulgte med det man trenger av pasta og styr, nye mansjetter og pakninger. koster noen hundrelapper. anbefales om man skal skru opp kalippere

#38738  av PÃ¥l

Oi her var det mye hjelp å få :) Takk til alle sammen, får se hva jeg gjør. Har lyst til å få overhalt dem hos toyota da, kombinere det med service om ikke så lenge... er utrolig feig når det gjelder bilmekking, er så redd for at noe skal gå galt... men det var lettere på golfen som jeg hadde før, den var jo gammel. MR2'n er det noe annet med :?

#38767  av erling

5-56 er banning i kjerka ja. Ikke bruk annet enn bremsesylinderpasta bak gummimansjetter i bremsesystemet.

Og stempelet i caliperen bak skal skrues inn p.g.a. håndbrekkmekanismen. Stikker bare en nebbtang e.l. i de to hullene i stempeltoppen og skrur med klokken.

Er mest sannsynlig en av de to skinnene som er rusta fast.
 #38781  av SnÃ¥sen

Å bruke 5-56 i kallippern er selvsakt ikke å anbefale i det lange løp,men i en akkutt situasjon er det låv.Men den reperasjonen funker kunn en kort tid så kjøp ett repp sett hos din toyota forhandler.Jeg glemte å skrive att det var kunn en nødløysning i mitt forrige innlegg.beklager.

#38854  av PÃ¥l

Okey, et repsett, hva koster den herligheta da?

#38860  av CelicaTurbo

..ikke så mye.. 2-300? Men totalen blir jo litt om alle skal overhales.. uansett koster jobben mer enn repsettet..

#38862  av erling

Rep.sett bak koster ca 500,- Var litt dyrt, men blir jo billig tilslutt om du gjør jobben selv. :)

#38884  av CelicaTurbo

koster vel ikke så mye for hver kalipper vel?

#38887  av Master

jeg kjøpte nettopp et repsett til bremsene mine fremme. kosta 550 kr for de to fremme. (selges bare i sett foran/bak)

#38889  av CelicaTurbo

ah, det forklarer saken :)