TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da var bilen kjøpt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #38603  av angrykid

Kjøpte meg en nyydelig Mr2 MK2 av tommy haugen. bilder ligger her, http://volcano.photobucket.com/albums/v11/dalan/MR2/ for de som ikke har sett den.

En drøm å kjøre, en drøm å sitte i. Fikk overta den på lørdagen, etter endelige signeringer mellom tidligere og ny eier. Bilen går som ei klokke, bare noen småting å gjøre, men det tar vi etterhvert. Har fått montert i musikkanlegg, dette gikk også som smurt. Lyden var virkelig flott og bassen var som en jevn massasje på en sliten rygg. Var ute å cruiset litt i trondheim på lørdagskvelden og bare så meg litt rundt, lekte meg på det "fine" føret som var, men tok tidlig kveld. Kjørte avgårde på søndagsmorgen nordover, 100 mil.

Klarte bare 70 av dem, før jeg måtte legge bilen i grøfta for å unngå en front-mot-front kollisjon litt på nordsiden av innhavet. For å gjøre en kort historie lang, jeg skulle ta forbikjøring av ett vogntog, strekka så klar ut, og jeg girer ned. Bilen slipper på bakhjula, får sleng, retter opp, gir gass og begynner å dra forbi. Når jeg er midt på hengeren sånn ca, ser jeg at det er en bakketopp, og ett par lys kommer i møte med meg. Hiver meg på bremsa, ABS'en kobler inn, og jeg bremser såvidt litt.. SPEILglatt ute. På piggfrie vinterdekk. Sigh. Jaja, jeg klarer å bremse til jeg ser bakhjulene på hengeren, men da er det ikke mer enn tid og strekke før jeg treffer den andre bilen, så jeg bryter den til venstre og legger den i grøfta. Det var fint der jeg kjørte ut, så om jeg hadde vært litt heldig, hadde jeg nok fått den på veien igjen litt senere, men det var ei stikkrenne som gikk under veien akkurat der, så jeg traff denne, slo skjev forstillinga på førersiden, slo nok inn litt av frontfangeren og knuste lykta (grøftelyset) på førersiden. Bilen stopper i grøftekanten og fortsetter å går, så alt virket OK motormessig.

Og for de som nå måtte lure. Joda, jeg er helt ok, ingen skade skjedd på hverken meg eller det unge paret jeg holdte på å stifte nøyere bekjentskap til. Dem tok alt med fatning og ringte bergingsbil. Dem dro meg opp, og jeg skulle prøve å se om jeg kunne kjøre videre, men det gikk altså ikke. hjulet på førersiden er slått så langt tilbake at jeg nesten ikke klarer å svinge til venstre. Det er også det eneste av skader jeg klarer å se på bilen. Alt av linjer som er mot panser og sideskjerm og dør og slikt ser veldig fint ut.

Jeg skal få sjekket takst i morgen.

I mellomtiden så.. vel vel, alt jeg kan si... jeg har kjøpt en fantastisk bil.. GUD så jeg elsker mr2.. :):)

PS: som søskenbarnet mitt sa: så lenge det ikke går liv eller blir personskader, så er det bare materielle ting, tross alt.

Jeg er veldig klar over at dette blir en engangsforeteelse.
Sist redigert av angrykid den 30 mar 2004 15:55, redigert 1 gang totalt.

#38606  av jan-erik

Nesten fælt å gratulere med ny bil når det går slikt. Godt det gikk bra med deg iallfall. Kunne vel endt betraktelig verre om du ikke hadde reddet deg ut av situasjonen ved å legge den i grøfte.

Virker som du har en bra innstilling til at alt går bra, og det er jo positivt da. Lykke til med å få bilen i stand igjen.

#38608  av angrykid

Takk takk. Eneste som er, bilen står tre timer unna meg, når jeg har ett toyota verksted 5 minutter unna.. :-(

#38621  av CelicaTurbo

jøss, jeg vet ikke hva jeg skal si jeg.. bør vel først gratulert deg med bilen, men jeg vil gjerne også si at det var dumt av deg å dra på såpass med en ny fremmed bil som er kjent for å være flere håndfuller å håndtere på grensen, og når det i tillegg var potensiellt glatt.. det er rett og slett dumt gjort, men det er så utrolig forståelig også når akkurat slikt gir så utrolig mye glede i disse bilene :?

men, høres ut som om bilen ikke ble så alt for ødelagt men det kommer nok til å koste en hel del å fikse forstillingen.. antar du har en grei forsikring i orden da eller?

#38623  av angrykid

Jeg har hatt mr2 tidligere, i tre år, så jeg vet hva jeg gjør, og hva jeg har mellom hendene. Men jeg så/visste/kjente ikke at det var glatt før etter at jeg hadde kommet meg på veien og fått kjent på føret etter at bilen var stoppa i grøfta da.

Forsikring er nok i orden, ja. kjører aldri uten.

#38624  av CelicaTurbo

ok, da har du jo ihvertfall erfaring med å kjøre bilen.. fremdeles utrolig kjipt da men det tar vel ikke så lang tid å få det fikset..

#38627  av angrykid

Neh, får den vel litt over påske. Sa dem hadde mye å gjøre.. Sigh. :-|

men dem som venter på noe godt...

#38629  av @lpher

Au! No fun! Få høre åssen det går med taksten da?

@lpher

#38634  av kake

Trist å høre det der, men du får det vel dekket på kasko?

Den MR2'en du kjøpte har jeg også kjørt for rundt et år siden, da ble den kjøpt foran nesen på meg :-)

#38653  av FalcoN

kjipe greier d dær....men må likevel gratulere med pen bil :) og lykke til videre med bilen :D

#38656  av chris

gratulerer med ny bil, men sinnsykt uheldig at det der skulle skje på vei hjem med nybilen da :?

HÃ¥per det lar seg lett fikse

Sorry at jeg ikke fikk møtt deg i Trondheim, men jeg satt værfast. Snøstorm og sommerdekk, da lar jeg bilen stå ;)

#38683  av Kjelliken

:shock: Synd det der det er nok slik som skjer. Men GRATTIS med ny bil den kommer nok til å gi deg masser av glede fremmover. Håper du får den på veien igjen innen kort tid til all snøen er vekke.. :wink:

#38692  av angrykid

Taksten er tatt, og den landet på 20k. Er ikke så mye skader, mest plastikk og noe bæregreier under som hadde slått seg litt sa han takstmannen. Ellers var den demontert nå i front, dem pusser ned frontspoiler og bytter ut leppa som ligger under, og henter inn ny innerskjerm og ei eller anna plate som ligger under der. Får nok ikke bilen før i allefall ei uke etter påske, kanskje to. Men da er nok mest sannsynligvis veiene bare her nordpå, så da er det jo i grunnen noe greiere.

Håper bare jeg ikke blir for redd for å kjøre bil etterpå...

Bonustap på ca 12 000 over 4 år.. DÆMN det var mye. Det var feriepengene mine det, gitt..

#38700  av tommyboy

Huff...har stor medfølelse med deg Sture....
Utrolig trist at sånn skjer, men vi får være glad for at du er like hel, svært lite som skulle til for at dette kunne gått mye mye verre....
Hvordan gikk det med hjulene da? Ble felgene/dekkene ødelagt? Felgene du hadde med deg inni bilen lå pent på plass under crashen?Taksten var vel helt som forventet, jeg gjettet meg til ca 20 000, blir fort såpass når en knuser forstilling pluss diverse karroserideler.
Får ihvertfall håpe at bilen blir som før og at du får mye glede med den framover!
Du får tenke deg litt ekstra om neste gang du kjører forbi en trailer på glatt føre ihvertfall....;)

Lykke til videre med bilen!!

#38702  av angrykid

Har satt en liten støkk i meg det her ja.

Jeg får hentet bilen i løpet av uken, så da skal jeg få sett over skadene på bilen, og få regnet ett overslag på brukte deler. Så om noen har bærearm og slik framme på venstre side, rop ut. Trenger komplett sett :D:D

Får brukbare priser på oppretting og opplakkering av frontfanger på ett verksted her i bygda, så jeg tror nok at dette er noe jeg kan få gjort selv. Jeg med min tekniske innsikt.. sigh :D

Tusen takk alle sammen for vennlige ord. Varmer.