TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FÃ¥r ikke start pÃ¥ bilen, hva kan være galt? (3S-GTE) Fikset

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #307036  av Daniel HS

Skulle ut en liten tur å kjøre i dag, men neida, ting går som kjent ikke alltid som planlagt!

Får ikke start på bilen. Kan beskrive litt symtomer/den feilsøkingen som er blitt prøvd hittil.

- Starteren går, men ingenting skjer.
- Det høres ut som om det er kompresjon, og kjennes ut som om det er et aldri så lite "trykk" ut eksosen i det vi vrir om på nøkkelen.
- Batteriet har strøm, så det er ok. Har også prøvd med et annet batteri.
- Prøvd å sjekke om det er gnist på pluggene, men her ser ting dødt ut.
- Har gått over det meste av sikringer uten hell.
- Har prøvd å lese feilkoder, men får ingenting opp, ikke engang lys i motorlyset i dashbordet.

Motoren virker generelt helt død, som sagt går starteren, den går faktisk veldig lett! Men ellers er ting helt dødt. Gamlingen snakket om at det i verste fall kunne høres ut som om registereimen har tatt kvelden.

Noen som har noen stalltips, erfaringer eller lignende å komme med? Forøvrig gjelder det en Celica CS med 3S-GTE motor!
Sist redigert av Daniel HS den 10 nov 2008 22:40, redigert 1 gang totalt.
 #307039  av Fred

en bensin mtor er i bunn fryktelig enkel. Gnist, kompresjon og drivstoff... Da fyrer den. Nok at en mangler, så er det dødt. Ikke gnist? startsperre som tuller kanskje'?
 #307040  av Daniel HS

Er det startsperre på disse bilene originalt? Har aldri vært borti startsperrer før.

Har fått noen tips om at coilen eller fordeleren kan være ødelagt. Så tenkte å sjekke det i morgen...
 #307041  av Amund

Det har ikkje vert montert alarm på bilen din ein gong? slik at den no lager kluss for deg? hehe
Dersom du har sjekka sikringene, så kan det vere efi releet som lager kluss for deg. Det gir strøm til det meste som er relevant for å få starta motoren :wink:
Eventuelt, sjekk at det ikkje er eit stikk som har falt ut av kontakten sin..
 #307044  av Daniel HS

Amund skrev:Det har ikkje vert montert alarm på bilen din ein gong? slik at den no lager kluss for deg? hehe
Dersom du har sjekka sikringene, så kan det vere efi releet som lager kluss for deg. Det gir strøm til det meste som er relevant for å få starta motoren :wink:
Eventuelt, sjekk at det ikkje er eit stikk som har falt ut av kontakten sin..
Vet ikke om noe slikt som skal ha vært montert. Har tenkt tanken med det Efi-reelet, hadde desverre ikke noen releer liggende jeg kunne sjekke over med, men får høre med noen om de har et liggende. Men burde ikke starteren også vært død da?

Det som er så merkelig et at bilen fungerte helt topp i går kveld, men i dag ville den ikke starte. Men har merket at den har vært litt treg å starte opp av og til i det siste, hvis den har stått litt. Trodde først det hadde med batteriet å gjøre, men det var det tydeligvis ikke. Men kan virke som om at problemene har kommet etter jeg har montert TurboTimeren. Kan det være at TurboTimeren har ligget med spenning på Coilen etter at bilen er slått av, og så har den tatt helg?
 #307050  av sleeper

Tja, du må jo først få bekreftet at reg reima fortsatt er der..ville vært rart om den har tatt kvelden uten at du har merket det.( ta av fordeler lokket og se at rotoren går rundt når du drar den på starteren.)
hvis den gjør det så sjekk om det er gnist ut fra coilen ( koble til en plugg på coil ledningen og jord plugger i chassi, dra deretter på starteren.)
sjekk at bensinpumpa starter ( du skal kunne høre den vis det er helt stille og du hører godt etter ( går kun i 2-3 sec etter du vrir om nøkkelen)
finner du ikke ut av det da så poster du res her.. :wink:
 #307075  av Daniel HS

Takker for tips så langt. Har begynt med det letteste nå. Regreimen så ihvertfall hel ut, heldigvis. Ellers var Madness19 innom i dag, prøvde EFI relèet mitt i hans bil, og da startet ikke bilen hans heller. Så ser ut som om det er EFI-relèet mitt som kan være ødelagt. Så da er det å få tak i et nytt relè og se om jeg får orden på det...
 #307211  av Daniel HS

Etter litt leiting i garasjen i går fant jeg omsider et relè som passet nedi kontaktene, (gamle typen som er utgått) og jaggu meg, bilen startet! Ellers hadde jeg en nødløsning der jeg tok vekk relèet, og laget en lask som erstattet relèet, koblet da denne lasken der relèet sine kontakter for kontaktsettet skulle stått.

Ellers tror jeg at jeg muligens har funnet ut hvorfor relèet har tatt kvelden, med mindre det plutselig bare fant ut av egen vilje at det ikke orket mer. Det som viser seg å være feilen på relèet, er at vi ikke fikk gjennomgang mellom kontaktsettene på relèet når spolen på relèet hadde styrestrøm.

1. Problemet kom etter jeg monterte TurboTimeren. Det jeg har lagt merke til er at når jeg slukker motoren/vrir tilbake nøkkelen, er bilen på vei til å kubbe, men etter ca 1 sekund (eller mindre) kobler Timeren inn og overtar og begynner nedtellingen. Det jeg da tror skjer er at styrespenningen på relèet faller, og dermed faller jo naturligvis kontaktsettene også ut. Når timeren kobler inn igjen på det sekundet (eller mindre) det tar for den og overta, kobles kontaktsettene sammen igjen. Dette fører til en lysbue som svir kontaktsettene, som naturligvis er en påkjenning for relèet, (svidde kontaktsett etc.). Et vanlig relè har en viss levetid/antall inn/utkoblinger, denne levetiden blir selvsagt svekket ettersom relèet får "juling" på denne måten.

2. Batteriet mitt har hatt lite vann og syrenivået var svært lavt, det kan hende at relèet ikke har fått tilstrekkelig spenning i det sekundet startmotoren trekker strøm fra batteriet. Dette kan også føre til en lysbue som igjen fører til et brent kontaktsett.

Ellers har jeg midlertidig koblet fra TurboTimeren. Den blir montert igjen i løpet av dagene, dersom samme feil oppstår om noen uker er jeg ganske sikker på at det er Timeren som lager krøll.

Nytt batteri blir forøvrig kjøpt inn i morgen :)