TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Restaurering AE86. Montering!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #307635  av apehest

Satte igang å plukke ned rollan 2. november.
Målet er at den skal se original ut og være strøken.
Satser på å ha den kjørbar tidlig neste vinter, men den skal selvfølgelig ikke kjøres på vinteren. Edit september 2012: AHAHAHAHA

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Søn Nov 09

Stort sett bare ledningsnett og taktrekk som fortsatt sitter igjen innvendig.
Bilde

I bagasjerommet er det rust ala dette rundt hele kanten.
Bilde

Bilde

Hjørnene der baksetet hører hjemme ser slik ut. Kan holde øye med asfalten gjenom de kikkehullene!
Bilde

Bilde

Langs venstrekanten her fra vangen som går på tvers over hele bilen kan man se rett ned i bakken.
Gulvet forran førersetet er det overflaterust i ettersom den øvre clutchpumpa lakk bremseveske inn tilsynelatende over lang tid. Merka på vei hjem fra narvik at hele gulvteppet på venstre side var fuktig av bremseveske.
Bilde

Det samme langs kanten her, men gulvet virker helt og fint.
Bilde

Litteranne over venstre motorfeste, ellers virker motorrommet ganske bra.
Bilde

Ræva, kanalene og bakskjermene er ganske jævlige.. Her blir det jobb.
Bilde

Bilde

Takluka her lukter uoriginal, får se om ikke den blir borte.
Bilde

Alle deler legges i poser med medfølgende skruer etc, og stables i hjørnet.
Bilde

Denne uka:

Plukka ut litt ledningsnett og tatt ut det som satt igjen av forstilling forran. Rattgreier og tannstang sitter fortsatt igjen da. *GJESP*

Ledningsnett er kjeeeeeedelig.....
Bilde

Kjeeeeeeeeedelig sa jeg..
Bilde

Borte!
Bilde

*Rydde*
Bilde

Teite takluke. Batteriet på drillen var tomt så den får stå til imårra. Kjedelig å skru alle dem ut for hånd.
Må ta med taktrekket til hvadenåheterigjen og se om dem kan lage en identisk uten stort hull i midten.. Hvis ikke noen tilfeldigvis har et helt og fint taktrekk til overs?
Bilde
Nei det er ikke rust som sitter i taket der, bare stoffmatta som har gått i oppløsning.

Da er det bare asfaltmattene som er igjen inni bilen.
Bilde

Bare rutene, noen lister her og der, bakluka, bakfanger, baklyktene og to bolter i traversen så er det bare tectylskraping/asfaltmatter(grøss) igjen før jeg kan levere den til blåsing.
Bilde

Får se når ruteeksperten har tid til å ta ut rutene UTEN å ødelegge dem. Kan bli vrient ettersom det er bikkjekaldt i verkstedet der bilen står..
Sist redigert av apehest den 26 feb 2018 10:23, redigert 8 ganger totalt.
 #307638  av AE86 Drifter

Blir et bra prosjekt det der :D .Mye å ta takki men der,men det blir verdt alt slitet til slut.
Blir alt orginalt igjen? jeg hadde skikelige problemer med å få takki toyota orginal deler til min bil spes.karosseri deler el.har du funnet noen andre som kan levere?
Er syre bading et tema for denne bilen?

Som stor AE86 entusiast gleder jeg meg til å følge med videre på prosjektet ditt 8)
 #307640  av apehest

95% original i utseende utvendig og innvendig er det jeg ser på som godkjent på det prosjektet her, når vi ser bort fra senk, 15" oldschoolfelger, motor og understell. Takluka blir jo en utfordring der. Er ikke bare å sveise inn en plate.. Det blir fort forvridd. Trenger også et taktrekk, eller må få det lagd. Rekk opp hånda den som har taktrekk liggende!
Jeg har en god del nye originaldeler liggende. Har samla en stund, men f.eks bakskjermene må lages. Har en luring med bortimot 30 års erfaring som gjør det for meg. I det store og hele skal jeg ikke gjøre så mye mer enn å plukke bilen i biter og sette den sammen igjen. Blir neppe pent om jeg skal gjøre rustjobben.. Så det blir steike dyrt kan du si.
Går for sandblåsing. Har blitt anbefalt en sandblåser av tidligere nevnte luring. Syresølet har jeg ikke så mye tro på, og koster fort 10 ganger så mye som jeg gir for blåsinga.
 #307682  av AE86 Drifter

Ville beholdt taklukka hadde jeg vert deg,sparer deg for mye jobb og penger.
Godt du har en til å banke plater for deg,for det er vanskelig å få takki orginal deler til disse bilene. :D

Høres ut som du har lagt en god plan. :D
 #307939  av apehest

Veldig godt mulig takluka blir ja. FÃ¥r se hva det blir til. Jeg liker den iaff ikke.

Asfaltplatene borte. Tok bare en 5 timers tid med nonstop banking.
Bilde

Får fortsette med tectylskrapinga i helga. Tectylen er det bare å rett av skrape av, men stort sett overalt er det et tjukt lag med jævlig hard voks, trolig sprøyta på. Det skal også av :(
 #308087  av Tore

Hehe, ser ut som hva jeg skal gjøre når jeg og bil bor i samme by igjen ;-) Lykke til, vi er mange som følger med! Husk å legg opp masse bilder, slik at vi n00bs skjønner tegninga...og hvis du finner tak i originale frem eller bakskjermer, må du si ifra, så bestiller jeg også ett sett;-)
 #308410  av celicat23

Kult prosjekt. Håper, som andre her, at det blir fulgt opp med bilder hele veien. Spennende og følge med på. Og håper også det scoopet på panseret aldri finner veien tilbake til bilen når den blir satt sammen igjen :wink: :D
 #308465  av apehest

Joa skal mate på med bilder når det er noe som er verdt å se.
Akkurat nå skraper jeg av all dritten under bilen. Ikke mye morro. Skal få dratt bilen bort til løftebukken så jeg får en brukbar arbeidsstilling så blir det fortgang i det.
Da kommer det en serie førsteklasses rustbilder :P
 #309173  av apehest

Ikke mye å skrive i arbeidsloggen nå.
Dette er hva jeg driver med.

Bilde
skrape skrape skrape

Har bestilt opp ca 58 nye gummiplugger..
Sist redigert av apehest den 02 jul 2009 20:09, redigert 1 gang totalt.
 #309186  av apehest

Har ikke sluk på hobbyverkstedet så jeg blir nok lite populær om jeg setter igang med det der. :P
Tar man understellsmassen under tectylen når man gjør det der a tru? Er et tjukt gult lag under tectylen.
Tectylen i seg selv er det ikke noe problem å skrape. fort gjort. Er den gule møka som tar tid.
 #312558  av AE86 Drifter

Å hvordan går det her :?:
 #312562  av apehest

Bilen er ferdig ribba og jeg har ikke noe anna å gjøre enn å rydde og sortere deler fram til en gang i mars/tidlig april.
Klarte forresten bokstavlig talt å trylle fram venstre bakskjerm fortsatt i originalpappen. Magien har så langt ikke fungert på den høyre bakskjermen..

Også veldig fornøyd med at siderutene ikke sprakk når jeg skar dem ut i 2 plussgrader. Sist jeg sjekka var de utilgjengelige fra Toyota, og plexi er ikke noe pent..
Ymse smårust rundt de og frontruta. Venstre siderute var verst med god margin.

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av apehest den 02 jul 2009 20:09, redigert 2 ganger totalt.