Side 1 av 1

Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 17:54
av Daniel HS
Jeg har en HKS SSQV dump på CSen. Men synes den slipper luften alt for lett, i tillegg holder den åpent ganske lenge, med mindre jeg gir gass, da lukker den naturligvis. Så det jeg lurer på er om det er noen justeringsmuligheter. På andre dumpventiler er jo det stortsett bare å stramme fjæren, men kan virke som det er litt mer jobb her, hvis det går da.

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 18:18
av celica_st185
Er en justeringsskrue bak på ventilen...

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 18:42
av Daniel HS
Okey, skal se hva jeg finner ut av :D

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 19:00
av mr2storbrua
Er vel justeringsmuligheter på den gamle utgaven, men ikke på den nye.

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 19:11
av Daniel HS
mr2storbrua skrev:Er vel justeringsmuligheter på den gamle utgaven, men ikke på den nye.
Okey, spørs hva jeg har da, mulig det er derfor jeg ikke har sett noen skrue enda. Skal stikke ut å sjekke etterpå tenker jeg...

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 19:19
av James
Daniel HS skrev:
mr2storbrua skrev:Er vel justeringsmuligheter på den gamle utgaven, men ikke på den nye.
Okey, spørs hva jeg har da, mulig det er derfor jeg ikke har sett noen skrue enda. Skal stikke ut å sjekke etterpå tenker jeg...
Dette er den nye typen så ingen justeringskrue på den. Må da fysisk åpne den opp og bygge opp med shims eller noe for å stramme den. :wink: Er allerede lagt inn to tynne skiver ,men spørs om det var nok...

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 19:22
av mr2storbrua
Min, som er ny, er ikke blank, men matt, så mulig det er en indikasjon på hvilke utgave det er. De fleste jeg har sett er blanke.

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 21:00
av celica_st185
Den gamle er blank ja...

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 21:06
av Daniel HS
Da har nok jeg den nye, som James her sier, er tross alt hans gamle :P

Bilde

Så da kan jeg egentlig bare drite i å få stilt den noe strammere?

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:04 des 2008 23:24
av Master
Original HKS SSQV (nytype) har ikke noe fjær slik som konvensjonelle dumpventiler har, og kan dermed ikke justeres. Den, i likhet med den originale bypass ventilen, bruker turbotrykket til å stenge igjen dumpventilen, og ved trykkforandring til vakuum, åpner den porten til dumpinga. Altså, jo mere trykk den får inn, jo mer tett holder den. Bakdelen er jo at man ikke kan fintweake så mye på åpningstid osv.

Du kan bytte til annet munnstykke for å få en litt annen lyd.

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:05 des 2008 00:30
av onkelvegard
den beste justeringa er jo å koble vakumet bort ifra ventilen :lol:

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:05 des 2008 03:36
av celica_st185
onkelvegard skrev:den beste justeringa er jo å koble vakumet bort ifra ventilen :lol:
Enig i den ja, få på stor turbo og høyt trykk, selg dumpen og kjør :D BESTE lyden :mrgreen:

Re: Justeringsmuligheter på HKS SSQV dumpen?

Legg innLagt inn:05 des 2008 16:57
av Daniel HS
Master skrev:Original HKS SSQV (nytype) har ikke noe fjær slik som konvensjonelle dumpventiler har, og kan dermed ikke justeres. Den, i likhet med den originale bypass ventilen, bruker turbotrykket til å stenge igjen dumpventilen, og ved trykkforandring til vakuum, åpner den porten til dumpinga. Altså, jo mere trykk den får inn, jo mer tett holder den. Bakdelen er jo at man ikke kan fintweake så mye på åpningstid osv.

Du kan bytte til annet munnstykke for å få en litt annen lyd.
Ja, vet at man får andre munnstykker for å forandre lyden, men nå har det seg at dette er en av de dumplydene jeg liker best :D
celica_st185 skrev:
onkelvegard skrev:den beste justeringa er jo å koble vakumet bort ifra ventilen :lol:
Enig i den ja, få på stor turbo og høyt trykk, selg dumpen og kjør :D BESTE lyden :mrgreen:
Hehe... Ja, men skader ikke det turboen når den får luften i retur da?

Ellers kjørte jeg uten dump i begynnelsen og for en stund siden, litt smålei kommentarer om at folk vet om delebiler der jeg kan plukke en turbomotor fra, slik at jeg også får turbo. Er en del som ikke tror jeg har turbo siden den ikke sier "pysh pysh"... :P Men er litt gøy på veien når enkelte tror at man har en styla GTi :twisted: