TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• exstrem varm eksos

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #309631  av tih

|Har kjøpt en 94mod celica GT4 st185(innport),bilen virker til å være i bra stand.Men den bruker jæ.... mye bensin,2l på mila med normal kjøring.Det jeg vet som er gjort med bilen, er at det er satt på grenerør og 3toms downpipe.Problemet er også at ved vanlig fin kjøring er at grenerør og eksoshus blir rødglødende,og jeg vet at reg reima er helt 100prosent teima.Pluggene ser fine ut,så jeg skjønner ikke hva som er galt.Kan det vere for høyt bensin trykk?håper noen kan hjelpe meg.
 #309634  av Morten

Sjekk grunntenninga og eventuelle feilkoder. :wink:
 #309636  av Supramk3turbo

At en turbo motor lager varm eksos er vell ganske normalt, men at hele oplegget blir rødglødene, hørtes jo litt værre ut. Kanskje stikke bortom noen med dyno, kjøre noen run med AFR måling. Så er du sikker på at den er bra ihvertfall. Eller kjøpe deg en bredbåndslamda, kjekt å ha.
 #309638  av tojo

Ja sjekk feilkoder(om motorlampen lyser) kontroller tenning,
Etter at alt er kontrollert,kan eksosbandasje være en god ide for å holde tempen lavere i motorrom.
 #309643  av tih

har sjekka teninga den er ok.får heller ingen feil koder
 #309647  av Larsen

Om du er 100% sikker på at grunntenningen er riktig så bør du sjekke om ECU retarderer tenningen. Du vil ikke nødvendigvis få feilkoder på det, men veldig mye av draget blir borte.
 #309679  av tih

Hvordan får jeg sjekket om ECU retarderer tenningen?
 #309779  av Larsen

tih skrev:Hvordan får jeg sjekket om ECU retarderer tenningen?
Det merker du på hvordan bilen oppfører seg. Hvis turbotrykket stiger fort, men du ikke merker noe spesielt til noe mer drag i bilen så er det typisk tegn på ECU retardere tenningen for å beskytte motoren. Hvis du har japansk motor så kan det skje fordi vanlig tenning er justert til 99 oktan.
 #309801  av Morten

tih skrev:har sjekka teninga den er ok.får heller ingen feil koder
Du huska å koble i diagnosepluggen når du stilte tenninga? (Bare dobbeltsjekker, for om det IKKE blei gjort vil resultatet ble ganske retardert tenning som VIL føre til ekstra varme i eksosen. ) :wink:
 #309826  av tih

Sjekket instruksjonsboka der står det at den skal ha 95okt.Sjekket bensintrykket,i går sjekket jeg trykket som det står i boka(kortslutta diagnoseboksen og slo på tenninga)da viste manometeret 43 psi.I dag bare starta jeg bilen da var trykket helt fint 35 -36psi.jeg kobla manometeret rett etter bensinfilteret.Sjekket tenninga den var bra (10 grader)grenerør gløder like fint :( .Kan catalysator være tett?
 #321947  av Stian AB

tih skrev:Sjekket instruksjonsboka der står det at den skal ha 95okt.Sjekket bensintrykket,i går sjekket jeg trykket som det står i boka(kortslutta diagnoseboksen og slo på tenninga)da viste manometeret 43 psi.I dag bare starta jeg bilen da var trykket helt fint 35 -36psi.jeg kobla manometeret rett etter bensinfilteret.Sjekket tenninga den var bra (10 grader)grenerør gløder like fint :( .Kan catalysator være tett?
fant du feilen?
 #336591  av tih

feilen vet jeg ikke,men satte datasprut på bilen da ble problemet løst