TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TS-OGN løser verdensproblemer

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #310052  av inzane2012

Har akkurat sett siste episoden med top gear der mye av programmet handlet om el-biler og den nye tesla sportsbilen.
Teslaen gikk riktignok på batteri noe som majoriteten av el-biler idag gjør, og det største problemet her er jo at batterier går tom for strøm, så enten må bilen stå i flere timer for å lades opp igjen noe som gjør dem uegnet til lange turer med, eller så må di ha en liten bensinmotor som priusen har for å lade batteriene mens du kjører.
Fins jo og ett fåtall biler som har solceller, men da kan du jo bare kjøre når det er sol ute, så dem er jo egentlig som å pisse i motvind, det har lite forseg...

En ting jeg lurer på da er, en bil som utelukkende går på batteri og strøm, hvorfor har ikke disse en egen dynamo som lader batteriene mens du kjører så du slipper å vente i mangfoldige timer før du kan kjøre igjen??

Programmet tok og for seg den nye hondaen som er til salgs bare i california som går på hydrogen, noe som jeg syns kan virke ganske så lovende ut, men hvorfor er det ikke mer blest rundt disse bilene, burde ikke staten prøve å få disse bilene til norge isteden for å ta livet av oss med skatter og avgifter på bensin og diesel og alt det tullet der?

Merker jeg blir litt forbannet når jeg ser dette her, siden Honda allerede tydligvis har komt med en bil som faktisk fungerer med hydrogen celle, som er så miljøvennlig du kan få det, men så er det så lite blest rundt den. Jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpt en bil som går på hydrogen til å kjøre til og fra jobb med og ned på butikken for å handle, og hatt mr2'n til helgeturer og godværs bilen.

Hvorfor prøver ikke Norge, som tydeligvis liker å vere først ute med å komme med forslag til å minske co2 utslipp og alt det der, å få denne bilen hit og få hydrogenstasjoner rundt om fortere enn å drepe all gleden ved å kjøre bil med å lesse oss ned med avgifter og skatter?
 #310053  av cameleon

Fordi staten vil at vi skal betale skatter og avgifter, og det er det staten lever av. Det handler ikke om miljø og har aldri dreid seg om det heller. Det er kun en super unnskyldning for å sope inn enda mer penger. For til syvende og sist her i verden, så dreier alt seg om penger. Derfor.
 #310056  av inzane2012

cameleon skrev:Fordi staten vil at vi skal betale skatter og avgifter, og det er det staten lever av. Det handler ikke om miljø og har aldri dreid seg om det heller. Det er kun en super unnskyldning for å sope inn enda mer penger. For til syvende og sist her i verden, så dreier alt seg om penger. Derfor.
men staten må jo skjønne at det legge ned jævlig strenge restriksjoner på motorvolum og avgasser ikke har stort for seg i lengden da, og vi har ikke olja så veldig lenge...
syns uansett at det er jævlig rart at ikke staten satser mer på hydrogenbiler ala den til honda, priusen er jo ett greit sted å begynne, men den bruker jo batteriteknologi, og den har samtidig bensinmotor som slipper ut co2, hydrogenbilene slipper jo bare ut vann, og med mindre batteri tekonlogien blir så god at du kan kjøre minst 3-400km før du må lade dem, og ladinga ikke tar mer enn topp ett par timer så er jo det ganske dødfødt.
 #310058  av hmsilset

Teknologien for å kunne transportere mennesker så og si uten co2 utslipp finnes, og kunne lett vært i bruk i hele verden.Jeg kan godt løse verdensproblemer,men jeg har jo ingen makt.Igrunn like greit i det store og hele :D Har noen av dere ideer for å kunne dempe forurensing så finnes det sannsyneligvis patent på det allerede, og kanskje for 20 år siden.Tror de som virkelig er rik og har makt her på planeten kjemper for å holde teknologien borte lengst mulig..
 #310064  av celicat23

Staten gir lang faen i miljøet. De prøver seg med symbolske handlinger som lavere årsavgift for miljøvennlige biler, men det er som og pisse i havet. Biler med lavt forbrukt som yaris, aygo, polo bluemotion osv burde vært mer eller mindre avgiftsfrie - da ville du merket ett økt salg som bare F med en gang.

Kjører gjerne en bluemotion hvis den koster 90.000kr splitter ny.

Men, som sagt, staten gir skikkelig faen. De skal ha penger. Så da driver de med små symbolske ting for og tilfredsstille de mindre begavede som enda ikke har skjønt gangen i det hele.

Miljøkvoter f.eks. Siden når hjalp det miljøet at du gav staten mer penger? Aldri? Helt riktig. Men vi bor i ett kommunist land hvor staten styrer alt og kjører over oss, så da blir det sånn. Norge er ett land for spesielt intresserte....
 #310070  av ArildM

Teknologien finnes uten tvil, det hadde ikke vært noe problem å lage alternative løsninger til fossilt drivstoff hadde behovet vært der.
Problemet er jo bare all økonomien rundt denne typen drivstoff! Om norge hadde måtte legge ned all oljeproduksjon i løpet av en 3 års periode pga full satsning på hydrogenutvinning som drivstoff tror jeg nok vi hadde måttet inrette oss med en enda større depresiv økonomisk periode.

Tenk bare på den stakkars idiotiske dinosaurbilindustrien i USA, de klarer jo ikke å inrette seg i dagens marked, hvordan i all verden skulle de klare å rette seg inn etter et el/hydrogenbil-marked?

Ellers så beskriver Wikipedia en del problemer med Hyrdogen som drivstoff: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Criticism
 #310078  av Giske

inzane2012 skrev:Har akkurat sett siste episoden med top gear der mye av programmet handlet om el-biler og den nye tesla sportsbilen.
Teslaen gikk riktignok på batteri noe som majoriteten av el-biler idag gjør, og det største problemet her er jo at batterier går tom for strøm, så enten må bilen stå i flere timer for å lades opp igjen noe som gjør dem uegnet til lange turer med, eller så må di ha en liten bensinmotor som priusen har for å lade batteriene mens du kjører.
Fins jo og ett fåtall biler som har solceller, men da kan du jo bare kjøre når det er sol ute, så dem er jo egentlig som å pisse i motvind, det har lite forseg...

En ting jeg lurer på da er, en bil som utelukkende går på batteri og strøm, hvorfor har ikke disse en egen dynamo som lader batteriene mens du kjører så du slipper å vente i mangfoldige timer før du kan kjøre igjen??

Programmet tok og for seg den nye hondaen som er til salgs bare i california som går på hydrogen, noe som jeg syns kan virke ganske så lovende ut, men hvorfor er det ikke mer blest rundt disse bilene, burde ikke staten prøve å få disse bilene til norge isteden for å ta livet av oss med skatter og avgifter på bensin og diesel og alt det tullet der?

Merker jeg blir litt forbannet når jeg ser dette her, siden Honda allerede tydligvis har komt med en bil som faktisk fungerer med hydrogen celle, som er så miljøvennlig du kan få det, men så er det så lite blest rundt den. Jeg hadde ikke hatt noe imot å kjøpt en bil som går på hydrogen til å kjøre til og fra jobb med og ned på butikken for å handle, og hatt mr2'n til helgeturer og godværs bilen.

Hvorfor prøver ikke Norge, som tydeligvis liker å vere først ute med å komme med forslag til å minske co2 utslipp og alt det der, å få denne bilen hit og få hydrogenstasjoner rundt om fortere enn å drepe all gleden ved å kjøre bil med å lesse oss ned med avgifter og skatter?
Har ikke lexus rx 400(?) det? mener å huske at de har noe som gjør at når bilen triller, går i nedoverbakker o.l, blir batteriet ladet?

Men en ting jeg lurer veldig på, er holdbarheten på disse el-bilene. Alle som har mobiler og andre ting med batteri, vet at det er begrenset hvor mange ganger man kan lade opp, før brukstiden på batteriene går ned. Kjenner vi ting rett, er det lav holdbarhet på batteriene på bilene, og de koster sikkert en formue å bytte!
 #310080  av inzane2012

den lexusen bruker vel litt av samme prinsippet som priusen, at den lader batteriene når du bremser og kjører ned bakker og sånt, pluss at selve motoren lader også opp batteriene...

men hvorfor kan ikke di bare "slenge" på en dynamo på biler som går utelukkende på strøm og dermed lade batteriene hele tiden når du kjører da? sånne biler har jo som regel bare drift på fremhjula, eller bakhjula, måtte da vel kunne gå ann å få en dynamo kobla til på det hjulparet som ikke hadde drift, om dere skjønner?
 #310084  av mr2storbrua

Energi skapes ikke og forsvinner ikke, den bare omgjøres. Den energien som dynamoen trenger for å lade batteriene er større en det batteriene blir ladet. La oss si at dynamoen trekker 1kW, av dette går 0,2kW til varme, 0,1kW til lyd, og 0,7 kW til batteriet (veldig hypotetisk). Dersom du har en elektrisk motor som skal drive to hjul + en dynamo, vil dynamoen i beste fall lade energien som motoren omgjør, men som ikke går med til bevegelse av bilen (dersom det ikke hadde gått med energi til varme og lyd). Motoren hadde da måtte bruke mer energi på å drive dynamoen, enn dynamoen hadde ladet batteriene.

Når det gjelder hybridbilene som lader batterier i bakker, lader de ikke batteriene nok til at de skal drive bilen opp den bakken som de har rullet ned. Vanlige bremser fungerer slik at de omgjør bevegelsesenergien til bilen til varme (derfor blir bremsene rødglødende under hard bruk, og ventilasjon av bremser er derfor viktig), mens bremser på hybridbiler utnytter denne bevegelsesenergien til å lade batteriene.
 #310086  av hmsilset

mr2storbrua skrev:Energi skapes ikke og forsvinner ikke, den bare omgjøres. Den energien som dynamoen trenger for å lade batteriene er større en det batteriene blir ladet. La oss si at dynamoen trekker 1kW, av dette går 0,2kW til varme, 0,1kW til lyd, og 0,7 kW til batteriet (veldig hypotetisk). Dersom du har en elektrisk motor som skal drive to hjul + en dynamo, vil dynamoen i beste fall lade energien som motoren omgjør, men som ikke går med til bevegelse av bilen (dersom det ikke hadde gått med energi til varme og lyd). Motoren hadde da måtte bruke mer energi på å drive dynamoen, enn dynamoen hadde ladet batteriene.

Når det gjelder hybridbilene som lader batterier i bakker, lader de ikke batteriene nok til at de skal drive bilen opp den bakken som de har rullet ned. Vanlige bremser fungerer slik at de omgjør bevegelsesenergien til bilen til varme (derfor blir bremsene rødglødende under hard bruk, og ventilasjon av bremser er derfor viktig), mens bremser på hybridbiler utnytter denne bevegelsesenergien til å lade batteriene.
Med mange dynamoer vil det funke.Det finnes jo klokker som går av seg selv(kinetisk energi)
og da skal jo alt annet kunne gjøre det også :P
 #310087  av mr2storbrua

Klokker som går av seg selv, tar vel energi fra måten du beveger armen på?

Har vanskelig for å se for meg at det skal hjelpe med flere dynamoer...
 #310089  av hmsilset

mr2storbrua skrev:Klokker som går av seg selv, tar vel energi fra måten du beveger armen på?

Å samle opp alle bevegelser i bilen med f.eks 10 dynamoer gir vel 10 ganger mere strøm enn en dynamo?
 #310090  av inzane2012

skjønner hva du sier, men disse elbilene har jo enten en motor som driver 2 hjul, eller 1 motor til hvert hjul, hva med da å sette på en dynamo på hverthjul som da ruller fritt? ser for meg at når vi nå har komt så langt i utviklingen burde vel dette vert mulig og få til?
største problemet vil vel bli å få bilen til å gå fort nok, den Teslaen som di testet på Top Gear gikk jo bare i 125 kmt, noe som egentlig er fort nok, spes siden den går fra 0-100 på litt over 3 sek:)
 #310091  av tettwatt

Batteripakken på en prius må vel byttes på ca 100.000 km og koster en liten formue, så det er heller ikke billig i lengden. Det virkelig fascinerende er at hvis du ser på utslipp totalt over en bil sin levetid, altså inklusive produksjon, drift, vedlikehold og destruksjon er faktisk "miljøbiler" som prius og smart de største synderne, mens dinosaurer som amerikanske pickuper er blant de beste for miljøet... flott :D
 #310095  av mr2storbrua

hmsilset skrev:
mr2storbrua skrev:Klokker som går av seg selv, tar vel energi fra måten du beveger armen på?

Å samle opp alle bevegelser i bilen med f.eks 10 dynamoer gir vel 10 ganger mere strøm enn en dynamo?
Du kan samle opp bevegelsesenergien med dynamoer, men lyd- og varmeenergi vil allikevel gå til omgivelsene.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7